Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Insert valid sim... iphone4+telia

Tråden skapades och har fått 27 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-12 18:44

Tjena!

Har just fått hem en Iphone4 från UK som jag försöker aktivera. Jag har klippt till ett eget mikro-sim men det vill inte funka. Det är som om telefonen inte känner av att simkortet är i...någon annan som haft samma problem med en iphone4?

Du misslyckades nog med klippningen. Jag har en mikrosim-klippare liggande på posten om du behöver hjälp
Klippte till mitt eget med vanlig sax och fruns nagelfil för finputs, funkade utmärkt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-12 18:52

Jag är hundra på att jag inte klippt i metallen...men kan det ändå bli fel?

Har testat klippa ett till sim som inte heller fungerar...börjar bli rädd att min nya phone inte är riktigt hundra...

Det kan bli fel ändå, om man klippt fel i plasten, det är de innersta delarna på kortet som används.

Jag använde denna som mall när jag klippte mitt kort: http://www.buy-microsim.com/pub/How%20to%20make%20MicroSIM%20-%20EN.pdf

men om du har telia, varför beställer du inte ett micro sim? har för mig att jag läste här om dagen att det nu går att beställa.

Det finns sådan kort i butiken nu hos Telia.
Var och hämtade två kort några dagar innan jag fick hem telefonen från England.
Det andra kortet satte jag i iPaden.

Alla butiker har dock inte Microsim ännu inne, var nere här om dagen och idiot telia här i trollhättan visste ju självklart inte ens vad jag talade om. aldrig vart med om en butik i världen lika illa skött som telias butik i trollhättan.

Ursprungligen av Ollebro:

Alla butiker har dock inte Microsim ännu inne, var nere här om dagen och idiot telia här i trollhättan visste ju självklart inte ens vad jag talade om. aldrig vart med om en butik i världen lika illa skött som telias butik i trollhättan.

Trist med sådan personal.
I Malmö finns det på ett par ställen i butik.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-12 21:07
Ursprungligen av Ollebro:

Alla butiker har dock inte Microsim ännu inne, var nere här om dagen och idiot telia här i trollhättan visste ju självklart inte ens vad jag talade om. aldrig vart med om en butik i världen lika illa skött som telias butik i trollhättan.

Vadå, mikrosim är ju relativt nytt, och om man inte bryr sig så mycket om Apple och iPhone i samma grad som vi gör, så är det väl inte så konstigt att man inte kan allt om det än (då iPhone och iPad i princip är första produkterna som använder det, och som inte ens finns i sverige officiellt).

Man kan ju inte veta allt alltid, även om man som kund skulle vilja det.

Edit: Personangrepp är inte tillåtet.

Senast redigerat 2010-07-12 21:36
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-12 23:51
Ursprungligen av ibish:

Vadå, mikrosim är ju relativt nytt, och om man inte bryr sig så mycket om Apple och iPhone i samma grad som vi gör, så är det väl inte så konstigt att man inte kan allt om det än (då iPhone och iPad i princip är första produkterna som använder det, och som inte ens finns i sverige officiellt).

Man kan ju inte veta allt alltid, även om man som kund skulle vilja det.

Edit: Personangrepp är inte tillåtet.

Instämmer, det är väldigt få mobiler som kör microsim i dagsläget och att Telia ens erbjuder det tycker jag är bra.

Att klaga på EN av Telias butiker i en liten skithåla inte vet vad microsim är, är lite väl överdrivet.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-13 00:14
Ursprungligen av Ollebro:

Alla butiker har dock inte Microsim ännu inne, var nere här om dagen och idiot telia här i trollhättan visste ju självklart inte ens vad jag talade om. aldrig vart med om en butik i världen lika illa skött som telias butik i trollhättan.

Är det butiken i centrum eller på Överby?
Tråkigt att de anställda inte har koll på sådana saker, speciellt med tanke på populariteten iPhone4 har.

Ursprungligen av Drakfot:

Är det butiken i centrum eller på Överby?
Tråkigt att de anställda inte har koll på sådana saker, speciellt med tanke på populariteten iPhone4 har.

Överby! Så det finns En i centrum med? Hade jag ingen aning om, får börja ta mig dit isåfall.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-13 07:46
Ursprungligen av Ollebro:

Överby! Så det finns En i centrum med? Hade jag ingen aning om, får börja ta mig dit isåfall.

Det har iaf funnits en i Odenhuset tidigare (jag kommer från Thn, men har inte bott där de senaste sju åren, så har inte full koll ).

Nu är det så att den butiken är skit för att den är skit, de såg inte min sprickande 3GS som en anledning till att skicka den på lagning och vilka problem jag än haft med Telia måste jag alltid ta i Göteborg istället för de anser att saker och ting inte är ett problem eller inte kan hjälpa en. Händer mig, vänner och arbetskamrater så det är en skitbutik. Accepterar fel men inte konstant fientligt bemötande. Får väll på lördag ta mig till Gbg för ett simkort då.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-13 00:02

Har för mig det står "insert valid sim" när telefonen är sim låst.
Testade på min 3gs när jag fick den att starta den först med mitt comviq kort och är 99% säker på att det kom upp det där då på displayen.

Bara för att telefonen är från UK betyder inte att den är olåst.
Om du köpt den från någon på ebay eller liknande kan den lika gärna vara låst till O2 eller Orange.
Om du köpt den själv från Apple store eller beställt däremot så låter det ju som du misslyckats med klippnigningen på något vis.

Z0l!d: har han köpt en iphone 4 från england, har han med 99,9999% säkerhet köpt den från apple store, där den säljs olåst. "insert valid sim" kan det stå vid rätt många fel.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-07-13 00:21
Ursprungligen av acanjo:

Tjena!
Har just fått hem en Iphone4 från UK som jag försöker aktivera

Ursprungligen av Baltazar:

Z0l!d: har han köpt en iphone 4 från england, har han med 99,9999% säkerhet köpt den från apple store, där den säljs olåst. "insert valid sim" kan det stå vid rätt många fel.

Det är de knappast.
Om du kollar på tex Ebay så ser du att minst 70-80% av alla iPhone 4 annonser är låsta till O2 eller orange. Speciellt O2 eftersom många fick en så kallad "unwanted upggrade" där dom fick en iPhone 4 och gratis för att förlänga sitt kontrakt fast dom behållit sin gamla mobil och säljer av sin iPhone dom fick hem. (kolla själv så ser du)

Och eftersom han skrev att han fått hem den så kan man ju anta att han kanske köpt den på ebay där många säljs låsta. Eller så har han köpt från apple store.
Oavsett så försökte jag bara hjälpa till så du behöver inte hetsa upp dig.

Självklart kan det vara många fel, men som jag skrev om du läste är jag rätt säker på att jag upplevde samma sak på min 3gs.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-13 08:46

För att klargöra: Jag har köpt luren via Applestore med hjälp av Borderlinx. Den ska vara olåst enligt Apple.

Förhoppningsvis är det jag som är sämst på att klippa (hur man nu kan misslyckas två gånger i rad) men jag har i alla fall ringt Telia och dom skickar ett mikrosim direkt. Inget strul alls på 90200, gick snabbt och enkelt.

Att dom hade väntetid på 17 minuter är ju en annan sak...men mitt mikrosim är på väg...

  • Medlem
  • Öckerö
  • 2010-07-13 10:37
Ursprungligen av acanjo:

För att klargöra: Jag har köpt luren via Applestore med hjälp av Borderlinx. Den ska vara olåst enligt Apple.

Förhoppningsvis är det jag som är sämst på att klippa (hur man nu kan misslyckas två gånger i rad) men jag har i alla fall ringt Telia och dom skickar ett mikrosim direkt. Inget strul alls på 90200, gick snabbt och enkelt.

Att dom hade väntetid på 17 minuter är ju en annan sak...men mitt mikrosim är på väg...

Du behöver inte känna dig ensam, även jag misslyckades med att klippa mitt kort. Tyvärr har jag inte lika lätt att byta kort då det är ett företagsabonemang hos tele2, som tydligen inte kan tillhandahålla microsim.

  • Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-13 12:02
Ursprungligen av Frecar:

Du behöver inte känna dig ensam, även jag misslyckades med att klippa mitt kort. Tyvärr har jag inte lika lätt att byta kort då det är ett företagsabonemang hos tele2, som tydligen inte kan tillhandahålla microsim.

Det borde nog gå att ordna nu: Tele2 - Privat - Mobiltelefoni - iPhone 4

EN sak jag fick lära mig den hårda vägen är att innan man börjar klippa ner sitt simkort ska man i sin gamla telefon ta bort pinkoden. Annars kommer det inte fungera, gjorde inte det för mig iaf. Tur att man först testade med ett gammalt kontaktkort

Ursprungligen av sirsnurre:

EN sak jag fick lära mig den hårda vägen är att innan man börjar klippa ner sitt simkort ska man i sin gamla telefon ta bort pinkoden. Annars kommer det inte fungera, gjorde inte det för mig iaf. Tur att man först testade med ett gammalt kontaktkort

Det var iofs inget problem med Ipaden och mitt klippta teliakort så jag är lite misstänksam på att du sprang in i något annat problem.

tele2 har väll börjat sälja micro sim, tyckte jag läste om det tidigare idag

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-15 19:51

Update: Idag kom mitt mikro-sim från Telia, satte in det och vips så funkade allt. Skönt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 18:13

Synd att Bank-ID via mobil (telia) i nuläget inte finns på micro-sim. Det blir bara att klippa när det väl blir dags...

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-19 21:37

Jag klippte också till mitt simkort och det misslyckades, det står insert a valid sim with no pin lock, väntar på mitt microsim från tele2 nu men dem är ju så sega har väntat snart en vecka

Får hoppas att det bara är att aktivera den nu och att det microsimet funkar när jag får det, det finns ingen nära Uddevalla här då som har ett tele2 microsim kontantkort eller nån som vet någon affär där det går att köpa ett?

Köpte själv en kort-klippare härifrån:
Rebel Micro Sim Cutter for Apple iphone 4 & ipad

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-08-19 23:26
Ursprungligen av reza666:

Köpte själv en kort-klippare härifrån:
Rebel Micro Sim Cutter for Apple iphone 4 & ipad

Jag får nog mitt kort i nästa vecka så kan inte beställa in kortklippare tyvär Men mitt kort kanske inte funkar för att jag inte tog bort pin koden på det innan jag klippte det, hoppas att det funkar utan problem med det nya microsimmet för mitt egna klippa sket sig totalt står bara valid sim bla bla

1
Bevaka tråden