Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med Netgear router + Macbook pro

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett rätt irriterande problem. Mina föräldrar har en WPN824, inkopplat till ett modem från BBB. Jag ahr precis köpt en Macbook pro, problemet är att jag förlorar uppkoppling mot nätverket hela tiden. Enda lösningen som jag kan hitta är att starta om routern. Det här problemet har jag aldrig haft tidigare på varken de stationära datorerna som har vara inkopplade med kabel eller någon av de bärbara datorerna som har använts trådlöst tidigare under flera års tid. Detta får mig att tro att det även om felet i sig ligger i routern så skapas det ut macbooken. Hur har jag ingen aning dock. Några idéer om vad som kan vara fel?

Kör WPA-PSK + WPA2-PSK, ingen låsning specifika macadresser. För tillfället en stationär dator inkopplad via kabel, som även den förlorar uppkopplingen till internet när jag förlorar uppkopplingen mot nätverket med MB:en. Händer väldigt frekvent, vilket är rätt irriterenade. Tacksam för svar

Förresten, finns det någon motsvarande funktion i OS X (Snow Leopard) till den som heter "reparera"/"diagnostisera och reparera" i Windows? Tänkte om det finns och funkar slipper jag ju iaf gå till routern och dra ut kontakten varje gång.

• Medlem
  • Härnösand
  • 2009-11-16 18:07

Testa att ändra kanal som routern använder...

Reparera:
Man får gå in i Systeminställningar -> Nätverk -> Markera Airport -> Tryck på Avancerat... -> Välj TCP/IP -> Förnya DHCP-tilldelning.

Tack!
Kan kanske ha hittat boven i dramat dock. Stängde ner Voddler och vnet och sen dess har jag inte haft några problem.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-11-18 10:33

Beskrivningen i andra stycket antyder ganska entydigt att din router kraschar pga av bug i firmware. Du kör för mycket trafik i den som triggar buggen. Vi har en Linksys WGR54GX v2 på jobbet som 12-14 laptopar lyckas sänka bara genom blottar anslutningen och ingen vidare hård trafik.

• Medlem
  • 2009-12-23 09:55

Problem med Netgear WGR614 och MacBook Pro

Nu har jag stött på två fall där en MacBook Pro (13" Alu) och Netgear WGR614 inte kommer överens. Inga kanaler på routern fungerar. Den ena MacBooken var inne hos MacForum för kontroll eftersom en vit MacBook och en iMac G5 inte hade några problem att kommunicera med routern. Kontrollen visade inga hårdvarufel.

Att byta till en annnan router fungerade i båda fallen. I det ena fallet fungerade faktiskt en gammal Netgear WGR614 från 2004 (de utbytta Netgear-routrarna var märkta v6) och i det andra fallet den router som Bredbandabolaget levererade med sitt ADSL-paket.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 12:27
Ursprungligen av petah:

Nu har jag stött på två fall där en MacBook Pro (13" Alu) och Netgear WGR614 inte kommer överens. Inga kanaler på routern fungerar. Den ena MacBooken var inne hos MacForum för kontroll eftersom en vit MacBook och en iMac G5 inte hade några problem att kommunicera med routern. Kontrollen visade inga hårdvarufel.

Hade du provat med att fabriksresetta (underbara svengelska!) routern först och sedan se om den dök upp i listan? Det känns nämligen lite extremt att det skulle finnas exemplar av routrar som bara fungerar med specifika klienter. Du antyder att den var av hyffsat ny årgång (>2004). Jag frågar för att det är bra att samla på sig så många olika falltyper och svar i just dessa sammanhangen.

• Medlem
  • 2009-12-23 14:27

Problemet var inte att nätverket inte syntes. Man kunde ansluten till nätverket men inte kommunicera eller åtminstone bara kommunicera högst sporadiskt.

Att göra Factory Reset gjorde ingen skillnad. Att en äldre modell av routern fungerar skulle kunna tyda på att man numera använder komponenter av sämre kvalitet i routern. Den kostar trots allt bara 200,- kr.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2009-12-23 18:40

Då låter det mer som att den individen var defekt. Återställning gav ingen effekt och du berättar om sporadiskt trafik. Jag skulle säga avbrott (glapp) i antenn eller liknande.

• Medlem
  • 2009-12-23 21:58

Det handlar om två Netgear WGR614 som har samma typ av problem att kommunicera med två olika MacBook Pro.

Samma individer (WGR614) har inga som helst problem med kommunikationen med andra Mac-datorer. De MacBook Pro som hade kommunikationsproblem med WGR614 har inga som helst problem med att kommunicera med en annan router enligt inlägg ovan.

Knappast något glapp i någon antenn enligt min mening. Snarare att antingen MacBook Pro (13" 2009) eller Netgear WGR614 (v6) inte lever upp till specifikationerna alternativt kvalitetsproblem.

Problem med Macbook Pro och Netgear WGR614

Samma problem här...
Macbook Pro ansluter sporadiskt till nätet....
De andra äldre macdatorerna funkar hur bra som helst.
Undrar om man måste köpa ny router?

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-21 01:28

Kör Macbook Pro mot en WPN824 hemma i Sverige och det funkar alldeles utmärkt. När jag är utomlands där jag arbetar och därmed i lägenheten jag hyr så har jag problemet som beskrivs. Dock vet jag inte vilken router hyresvärden kör med.

1
Bevaka tråden