Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac Os X video

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej!

Jag har funderat ett bra tag på att köpa en mac nu, har till och med svarat på några annonser. Men har tänkt lite på en sak, jag har blivit väldigt förtjust i mac os x av många skäl som jag tyvärr bara läst om. Jag har ju iofs sett en hel drös med screenshots och även nån liten videosnutt från apples officiella hemsida om jag inte minns fel. I alla fall så skulle jag gärna vilja se lite mer hur det fungerar i praktiken, menyer, ikoner, genvägar osv. Gärna terminalen också. Problemet är att närmaste återförsäljare verkar ligga en bra bit bort, bor mer eller mindre på landet (15k i kommunen) så det är lite trist att åka dit enbart för att "prova på" lite.. Är det någon som vet vart man kan få tag på lite längre videos (mpeg, avi whatever) som visar mac os x? eller någon som kan spela in? om det nu inte är olagligt.

Kommer det vara mycket krångel i början att lära sig? Jag har kört Gnu/Linux de senaste 4-5 åren och även Windows. Förutom det så höll jag AmigaOS väldigt kärt länge

tacksam för svar!

När OS X var nytt så hade Apple video på apple.com/macosx men det verkar inte finnas nu. De verkar ha flyttat över detta till .Mac för att ge mer värde åt det abbonemanget.

Någon borde hursomhelst ha laddat hem de där filmerna som tidigare låg ute.

Jag tror inte du får svårt att ta dig an OS X med tanke på att du redan kört 2 andra OS redan. Allting som är nytt är ju iofs krångligt just för att det skiljer sig från det man redan kan, men jag skulle tro att två kvällars intensivdykning och sen kommer du inte att titta tillbaka. Sen har du ju alltid detta forum som stöd.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Anders Täpp
När OS X var nytt så hade Apple video på apple.com/macosx men det verkar inte finnas nu. De verkar ha flyttat över detta till .Mac för att ge mer värde åt det abbonemanget.

Någon borde hursomhelst ha laddat hem de där filmerna som tidigare låg ute.

Det finns videos kvar att kolla på. Mycket godis på följande url http://www.apple.com/macosx/theater/

Se till att skaffa Quicktime och sen gå in på denna sida där du kan se Mac OS X i action. Annars om du vill läsa om Mac OS X så kan du göra det här.

Edit: Ser ut som Ace7411 hann före

Citat:

Skrevs ursprungligen av ace4711
Det finns videos kvar att kolla på. Mycket godis på följande url http://www.apple.com/macosx/theater/

Bra. Jag hittade inte länken.

Jag har kikat lite på dem! Ser guld ut detta Om jag har fattat rätt så finns det ingen högerklicka-för-info funktion som i windows/de flesta fönsterhanterare under linux.. är det lite mer som på gammla AmigaOS? att hålla inne höger musknapp ger menyer längst upp? Jag har heller inte testat mac os 9 eller "sämre". Det som först nu fått mig att kika på macen är Mac os X och dess härliga samarbete mellan bra gui och en kanon kernel!.. Har kört BSD en hel del och vet ju hur stabilt det är Tyvärr så är inte de officiella videorna speciellt långa, och de visar inte det lite mer.. "dagliga" arbetet t.ex skapa genvägar eller vad som helst som är basic =/

Har du en tvåknappars mus (ej standard) så högerklickar du. Har du Apples mus så trycker du Control och klickar.

aha ok, har iofs tänkt att skaffa mig en ibook (den vita), antar att den har en touchpad och två knappar?

Hela OS:et är ju fullt med möjligheter till genvägar.

1. Dra vilken mapp eller hårddisk du vill ned till högra delen av Dock och den är direkt surfbar. Håll ned musknappen på ikonen och sökvägen nedåt i hierarkin från den mappen ritas upp.

2. Överst i Finder-fönster ser du ett rött hjärta. Klicka på den ikonen och mappen favoriter öppnas. Alla alias (shortcuts) du lägger i denna mapp är direkt synliga i alla öppna/spara-dialoger.

3. Raden överst i Finder-fönstren kan du fylla på med egna genvägar till program, mappar etc. Drag och släpp.

Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonnte
aha ok, har iofs tänkt att skaffa mig en ibook (den vita), antar att den har en touchpad och två knappar?

oops...

Har aldrig ägt en bärbar Mac men det är nog bara en knapp även på dom. Skaffa en extramus eller lär dig trycka Control.

• Oregistrerad
  • 2003-05-30 14:40

iBooken har bara en knapp och touchpad. USB mus fungerar utmärkt många till och med utan att du behöver installera extra drivrutiner. Logitech tex.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 12:56
Citat:

Skrevs ursprungligen av Jonnte

Det har den inte, touchpad och en knapp.

Men det ska du bara vara glad för, för det gör att du kan köra datorn utan att ens använda knappen; välj "använda styrplattan för att klicka" eller "...klicka och dra" om du vågar. Det är möjligt eftersom systemet är designat för att inte vara beroende av kontext (högerklicks-) menyerna.
Spejsigt värre.

Jag har själv en vit iBook och är mycket nöjd, den är ju så otroligt tyst! (ingen fläkt)
Minus är smulor m.m. i tangentbordet och att jag tappade en av gummifötterna för ett tag sen

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-06-03 19:41
Citat:

Skrevs ursprungligen av Robo-X
iBooken har bara en knapp och touchpad. USB mus fungerar utmärkt många till och med utan att du behöver installera extra drivrutiner. Logitech tex.

//Rob

Man har aldrig behövt drivrutiner för möss på Mac. Enda anledningen att skaffa drivrutiner ändå är om man vill ställa in de olika knapparna för speciella funktioner.

1
Bevaka tråden