Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

SVT play fungerar dåligt över 3G

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-19 15:59

I en stor kampanj gör SVT just nu reklam för SVT play i mobilen. På semestern. Alltså via 3G.
Jag har precis gjort några försök att se Cleo. Efter 20 sekunder kommer Quicktimesymbolen upp. Ljudet är kvar. Ingen bild.
I SVTs FAQ säger de att det kan hända när mottagningen inte är tillräckligt bra men att bilden kommer tillbaka. Nu väntade jag 5 minuter utan att återfå någon bild.
Likaså i SVTs FAQ sägs att: "SVT play för mobilen erbjuds i videokvalitet (bitrate) mellan 114 och 250 kbps i 3G-nät".
Enligt Bredbandskollen har jag en uppkoppling på 211 kbps.
Funkar inte!
Vad är det dom gör reklam för?

(Jag har en iPhone 3G med iOS4, kan det vara därför?)

Du har en uppkoppling mot Bredbandskollen med 211kbps. Det betyder inte att du garanterat har lika "bra" hastighet gentemot olika tjänster som SVT Play m.fl. Att du har problem med deras tjänst kan i sin tur bero på väldigt många olika faktorer, så det kanske är lite svårt för någon att ge dig ett exakt svar.

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-19 19:45

Precis samma problem. Efter en stund kommer quicktimeloggan upp och ljudet fortsätter. Detta händer även med WiFi och då har jag Telia Bredband FiberLan 50/8-100/10 Mbit/s. Har iPhone 3G med IOS4 men det segade även ihop med versionen innan.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-19 20:18

För mig funkar det perfekt i wifi men i 3G har det hela tiden varit så (även innan iOS4) att QT-loggan kommit upp efter 20 sekunder. Oavsett om Bredbandskollen inte alltid ger exakta siffror borde det ju funka någon gång?Jag har svårt att tro att jag alltid har en uppkoppling under 114 kbps. Har inte märkt det i andra program i alla fall.
Det som irriterar mig är den stora kampanjen dom har nu där dom verkligen slår sig för bröstet med den nya anpassningen till 3G.
Har någon annan märkt den stora förbättringen i 3G som dom skryter om?

Ursprungligen av Gratian:

För mig funkar det perfekt i wifi men i 3G har det hela tiden varit så (även innan iOS4) att QT-loggan kommit upp efter 20 sekunder. Oavsett om Bredbandskollen inte alltid ger exakta siffror borde det ju funka någon gång?Jag har svårt att tro att jag alltid har en uppkoppling under 114 kbps. Har inte märkt det i andra program i alla fall.
Det som irriterar mig är den stora kampanjen dom har nu där dom verkligen slår sig för bröstet med den nya anpassningen till 3G.
Har någon annan märkt den stora förbättringen i 3G som dom skryter om?

Vilka dom? Svt? Vad är det för kampanj? Måste ha missat.

Jag har en 3GS och Telia som operatör och har inte haft problem med det ni beskriver ovan.

Ursprungligen av theplague;:

Vilka dom? Svt? Vad är det för kampanj? Måste ha missat.

Jag har en 3GS och Telia som operatör och har inte haft problem med det ni beskriver ovan.

Dito.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-20 09:41

Jag tänkte på kampanjen "ta med dig SVT Play på semestern".
Ta med dig SVT Play på semestern - Hjälp & support | svt.se
Den visas i pausen mellan program i SVT.
Jag har också Telia som operatör. Har svårt att se att det skulle vara något fel på telefonen som bara berör SVT Play. Möjligen att det nya revolutionerande inte funkar med iOS4. Men är jag i stort sett ensam om problemet är det väl inget problem antar jag.

Det är väl visst ett problem;). Dessvärre ett mer irriterande problem eftersom du tillhör de få som har problemet och det därför kan vara svårt att hitta orsaken och lösningen.
Som sagt svårt att hitta orsaken men nu vet du att det troligen inte är ett generellt problem.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-07-20 11:03

Kunde inte låta bli att göra en ny koll idag med en ny film. Knepigt att QT-loggan kommer exakt efter 20 sekunder. Nu sa BBK att uppkopplingen var 247 kbps. TV4 play funkar utan att någon QT-logga dyker upp, däremot buffrar den emellanåt. Jag har mailat SVT om mitt problem. Har inte fått någon reaktion.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-20 21:17

Hej!

Jag har en 3GS med Ios4 och 32 gb minne och jag har exakt samma problem. Precis efter 20 sekunder försvinner bilden, bara ljudet och en quicktime-logo blir kvar!

Vet inte vad problemet är, men allt är så uppdaterat det kan vara...

Mvh
Mats P

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-23 11:05

... Och nu har jag bytt till iPhone 4 = samma problem!
Så det var i alla fall inte telefonen det berodde på. Har heller inte fått något svar från SVT på min mailfråga om detta.

Jag har samma problem.

Samma här på min iPad. Efter exakt 20 sekunder. WTF?

Testade nu på min iPhone 4 med Telenor som operatör, inga som helst problem.

Gratian: Jag misstänker att du gjorde en återställning från backup till din Iphone4. Har du provat med en total återställning? Det kan vara något tjafs som fördes över med backupen.

Jag provade nyss igen på min Iphone4 och det fungerar som det ska

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-23 13:46

OK, ska testa.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-24 11:06

Raderade appen och installerade den igen. Ingen skillnad. Känns lite drygt att göra en total återställning.

Känns lite drygt att göra en total återställning.

Det kan du bespara dig, jag har redan testat de. Ingen skillnad.

Raderade appen och installerade den igen. Ingen skillnad. Känns lite drygt att göra en total återställning.

Sorry:)
Men du kan alltid köra backupen igen

Finns det någon röd tråd för er där det inte fungerar, operatörer osv?

Jag har Telenor och det funkar som det ska för mig.

Jag har telia, fungerar inte.

Provade just på min iPhone 4. Operatör är Telenor. Inga problem att se Sydnytt.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-08-24 12:05

Jaha.
Tycker inte det kan bero på abonnemanget heller. Jag har Telia Prata på med mobilsurf (69:-/mån).
Undrar om det skulle funka att installera Frash och köra SVT play via Safari? Kräver i så fall jailbreak.

Jaha.
Tycker inte det kan bero på abonnemanget heller. Jag har Telia Prata på med mobilsurf (69:-/mån).
Undrar om det skulle funka att installera Frash och köra SVT play via Safari? Kräver i så fall jailbreak.

Jag kör med Telia Vänner Surf och det fungerar (fast nog inte nu, jag sprang nyss in i taket:)

Edit: Det fungerar trots att jag har hastighetsbegränsning på abbonemanget....Har nu sett 48 sekunder utan problem.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-09-03 19:32

Har nu fått följande svar från SVT:
Videouppspelningen i Iphone-appen är adaptiv, vilket innebär att spelaren löpande växlar mellan olika kvalitetsnivåer beroende på hur mycket tillgänglig bandbredd som finns. Om du hör ljud men inte ser någon bild så beror det på att du får den lägsta kvalitetsnivån - den är på endast 64 kbps vilket bara räcker till att skicka ljud. Har du en uppkoppling på 247 kbps ska du kunna ta emot den näst lägsta nivån på 124 kbps, och det är nog den du tar emot de första 20 sekunderna. Det låter som att uppkopplingen inte håller sig stabilt över 124 kbps, och telefonen ber därför servern om en lägre nivå på strömmen. Låter du strömmen spela bör du kunna få tillbaka bilden om den tillgängliga bandbredden stiger igen.
Videosegmenten är 10 sekunder långa så tydligen tycker den att de första två går att spela på en nivå med bild. Jag vet inte i detalj hur Iphonespelaren fungerar men jag har för mig att den buffrar två 10 sekunderssegment innan den börjar, och sedan hela tiden ser till att ha två segment i videobufferten. På det sättet kan den alltså buffra de första två segmenten i en högre kvalitet än den har kapacitet att fortsätta spela - den väntar helt enkelt med att börja uppspelningen tills den har 20 sekunder video redo.

Märkligt att det flyter bättre på TV4 Play, fast det är SVT som gör reklam för hur bra deras App är i 3G. Jag har haft hastigheter på 200-250 kbps och det är tydligen för långsamt för SVT Play. Är inte det ändå en rätt normal hastighet på 3G?
Och jag har låtit spelaren stå på i 8 minuter. Får aldrig tillbaka någon bild, däremot funkar ljudet bra.

Jag har haft hastigheter på 200-250 kbps och det är tydligen för långsamt för SVT Play. Är inte det ändå en rätt normal hastighet på 3G?

Nej, det är en rätt vanlig hastighet på GPRS.

Jag har ungefär 2 Mbit/s på ett ställe där jag anser mig ha dålig täckning.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-03 23:44

Har en iPhone 3G med operatören Tre och det fungerar finfint för mig!

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-09-04 20:56

Jaja, då är det väl som vanligt att reklamen gäller för de flesta. Men inte de som bor i Norrland. Eller i alla fall inte utanför de större städerna.

• Medlem
  • Lycksele
  • 2010-10-05 21:50

100 meter utanför Stadshotellet i Västerås: 221 kbps enligt Bredbandskollen. Bilden dör efter exakt 20 sek. Är det Telia som stryper min hastighet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-07 15:40

En fråga bara - hur lyckas ni överhuvudtaget köra SVTPlay i iPhone 4? När jag försöker får jag meddelandet att jag måste ladda ner Flash Player och sedan att detta inte går på min "device".

Bevaka tråden