- pmarriott
- Medlem ●
- Eslöv
En stilla undran...varför? Varför i hela fridens namn vill man skriva ut något på papper? Varför...någonsin...?
Där jag jobbar är jag tvungen att lämna in ganska många saker i pappersform om jag vill ha betalt. Reseräkningar, körjournaler etc. För egen del kan jag inte annat än att hålla med. Världen vore lättare att leva i om man slapp ta hänsyn till sin omgivning.
För iPad skulle jag vilja se mer möjligheter att ha fler saker uppe samtidigt. Kanske något likt symbolerna i Mac OS X menyrad. Ett fält vid en av kanterna där program kan placera symboler för snabb åtkomst till diverse funktioner. T.ex. skulle man kunna ha åtkomst till vanliga textklipp, mediabläddring, musikkontroller, WiFi-inställningar, status för antal nya mail, spotlight och mycket annat. Detta skulle vara möjligt med lite högre upplösning som man bara måste anta att iPad får i nästa version och det skulle göra iPad mycket mer produktiv.
En annan sak som jag har tänkt på länge är att jag är så himla trött på det blåa temat som finns i iOS 4.0, är det inte dags att byta färg, eller låta oss få byta själva?
Jag måste säga att det har inte stört mig. iPod funktionen är väl bra att den kan spela upp musik även när du har stängt av ljudet. Vad gäller alarm för klockan är väl också bra annars vaknar du inte när den ringer. Annars är allt tyst och det har fungerat så sen iPhone 1.
//Rob
Uppgifter i kalendern! Gådd dämmn it!
Jag skulle vilja ha möjligheten att få uppläst vem som ringer när jag har hörlurar/handsfreen i öronen innan jag svarar.
Jag skulle också vilja ha möjligheten att få sms upplästa i hörlurarna (så som det funkar när man smsar ett fast nummer)
Smartare hantering av vilka Wifi-nät den vill ansluta till.
Luren borde fatta att jag inte vill ansluta till ett Wifi när jag passerar en kontorsbyggnad i 70...
Typ, anslut gärna till de jag ok'at tidigare, men skit i nya nät...
Den inställningen finns redan. Stäng av ask to join networks i wifi inställningen. Iphonen kommer fortfarande att logga in på kända wlan men kommer inte fråga dig om den hittar nya okända.
//Rob
Möjligheten att bestämma vilka apps som ska multitaska/stängas direkt.
Smidigare sätt att stänga av apps.
Trådlös synk av kalender/kontakter.
Utökat bluetooth-stöd så man kan skicka och ta emot sms via datorn (BluePhoneElite 2: Call and text on your Bluetooth mobile phone... from your Mac)
Datum i statusmenyn.
Detta finns redan idag, kräver dock att du har ett konto via MobileMe, Gmail eller Exchange (tex).
Möjligheten att bestämma vilka apps som ska multitaska/stängas direkt.
Smidigare sätt att stänga av apps.
Trådlös synk av kalender/kontakter.
Utökat bluetooth-stöd så man kan skicka och ta emot sms via datorn (BluePhoneElite 2: Call and text on your Bluetooth mobile phone... from your Mac)
Datum i statusmenyn.
Varför, det sköter OSet perfekt.
Veckovy i kalendern. Finns visserligen en app för det men det är ingen bra lösning att man ska behöva ha två appar för detta.
Köper du en app med veckovy behöver du bara den.
Jag vill kunna stänga av/slå på wifi smidigare. Varför måste trycka på wifi för att få fram on/off switchen? Den borde ju åtminstone kunna ligga på "förstasidan" i settings.
Ja, det hade varit bra att kunna skapa genvägar till olika funktioner som till exempel bluetooth och wifi.
* Flera användare på samma enhet - perfekt för iPad t.ex.
* Stöd för FM-radiochip (som Apple aldrig kommer att stoppa i, men man kan väl få drömma)
[strikethrough]* Tethering (Internetdelning) via Bluetooth[/strikethrough]
* Bättre mapphantering i program (typ Mail, Videos m.m.)
* Bättre verktyg för övervakning och administration (helst fjärradministration á la Apple Remote Desktop) av enheten från t.ex. en IT-avdelning
Detta finns redan i iOS.
Många bra saker i den här tråden! Här är några jag kommer på (varav flera upprepar sådant som andra önskat i tråden):
- Total översyn av appen Bilder för den har inte fått speciellt mycket kärlek från Apple under tre års tid hittills:
- - Jag vill kunna se info om bilder (namn, datum, filstorlek mm)
- - Stöd för mappar för bättre organisering
- - Kalendervy för att söka på datum
- - Söka på bildnamn (och helst EXIF-data)
- Bättre notifikationshantering (Android är mycket bättre på denna punkt har jag för mig).
- Bättre info på låsskärmen (gärna med möjlighet att välja vad som ska visas).
- Genvägar till inställningar man ofta ändrar på (SBSettings!). För min del slår jag ofta av och på Internetdelning och det är drygt som tusan med alla klick.
- Fler än ett förslag vid textinmatning (typ om man börjar skriva "födels" så ska man få upp både "födelsedag" och "födelsedagen" så man kan välja vilket man vill använda).
- Leveransrapporter för SMS/MMS (fast jag rekommenderar alla att köra WhatsApp istället).
- Bakgrunds-API för utvecklare att hämta data. Se Marco Arments utmärkta förslag.
- Att Kamera-appen inte tar 5-6 sekunder att starta. Seeegt. Tänk alla missade Kodak moments!
- Att appen Klocka faktiskt visar tiden, nu med Retinaskärmen väntar jag helat tiden på att visarna ska börja snurra
Exakt. Jag har faktiskt mer än en gång tittat på den och liksom bara väntat på att visarna ska börja gå. Den är så läcker på Retinaskärmen att jag faktiskt på allvar hoppas de jobbar på det, trots att det är totalt onödigt egentligen
Exakt. Jag har faktiskt mer än en gång tittat på den och liksom bara väntat på att visarna ska börja gå. Den är så läcker på Retinaskärmen att jag faktiskt på allvar hoppas de jobbar på det, trots att det är totalt onödigt egentligen
Jag hoppas verkligen inte att det står högst upp på Apples att-göra lista
Just ja, glömde de viktigaste:
* Kunna välja vilken telefonklient/app som ska hantera inkommande och utgående samtal. Till exempel för att ringa via företagets växel.
* Kunna spela in telefonsamtal, både manuellt och automagiskt (alla inkommande samtal till exempel).
* Kunna spela in telefonsamtal, både manuellt och automagiskt (alla inkommande samtal till exempel).
Ja! Jag skrev om det i önskningarna inför iPhone OS 3.0 faktiskt.
En ikon i samma stil som för alarm, fast för timern. Gärna i form av ett timglas där sanden visar hur stor del som gått, eller nåt sånt.
Kommer du ihåg den där Nokia som vart sketliten, 8110 ? Nä, glömt numret.
Där hade man Grupper på nummer och profiler på signaler etc.
Ex Profilen UTE = Alla släpps igenom, telefonen ringer högt
profilen MÖTE = Enbart gruppen VIKTIGA släpps igenom (Fru och Dagiset), telefonen = ljudlös.
Kan man sedan tidsstyra Profilerna är det perfekt.
Måndagar 8-11 = Möte
övriga vardagar 8-16:30 JOBBET
Lör sön och vardagar efter 16:30 LEDIG
osv
Ni hajjar....