Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

gästkonto säkerhetsproblem

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-28 13:02

Har jag upptäckt ett delikat säkerhetsproblem eller?
Man loggar in på gästkonto och öppnar en mapp. I sidofältet av fönstret har vi "SÖK EFTER" -idag, -igår etc. Där kommer man åt allt admin öppnat/använt.
Det kan väl inte vara det Apple menar med säkerhet. Vad är felet?

Ursprungligen av per s:

...Där kommer man åt allt admin öppnat/använt...

Har du provat om du verkligen kan öppna dokumenten?

Att se dokumenten i en lista är en sak. Att faktiskt kunna öppna dem är en annan sak.

Jag kan bara se och öppna dokument som inte ligger i skyddade mappar. Ursprungsmapparna är skyddade men alla man själv skapar i Admins eller andra kontons "Hem" måste man skydda/ändra inställningen på själv.

• Medlem
  • 2010-08-28 16:15

Ja, filerna går att öppna. Och även om inte kan ju t ex titlar säga för mycket om man inte är medveten om fenomenet.
Ja macwitty, jag har skapat egna mappar och lagt i min hemmamapp. Blir de oskyddade då? Vilka andra mappar är också oskyddade? Hur skyddar/ändrar man inställning på mappar som inte är ursprungsmappar?
Hu, det här är ju riktigt allvarligt. Tycker inte det är självklart alls att det fungerar såhär. Kan inte se någon anledning till att filer i egenskapade mappar syns i sök på andras konton. Det finns ju delad mapp för det som är meningen ska delas. Men stort tack macwitty för upplysningen.

Har dykt upp en annan fråga på vägen. Kan man inte tillfälligt gå mellan olika konton utan att program/filer släcks ner?

Jag håller med - jag tycker att standardinställning borde vara att mapparna är skyddade men så verkar det inte vara
Du skyddar mappen genom att markera den och trycka cmd/kringla + i
Längst ner i info-fönstret kan du se och ställa in rättigheterna.
Ett tips: Kolla t ex mappen Skrivbord, Musik, Film och se vilka inställningar de har

Ja, du kan "hoppa" mellan konton fast du får ange lösenord varje gång (där har man tänkt på säkerheten)
Systeminställningar - konto -
Där har du "Inloggning" med ett litet hus framför
Klicka på den och markera "Aktivera snabbt användarbyte"
Du får då upp det högst upp till höger i menyraden

• Medlem
  • 2010-08-28 17:21

Tack för hjälpen!
Den här informationen borde spridas så länge..
och tokerierna ändras av Apple snarast.

Jag har skapat en ny tråd för att höra om någon kan ha ett smart tips/teminalhack för att göra alla nyskapade mappar insynsskyddade. Vi får se om det finns någon
http://www.99.se/mac-os-x/280158-automatiskt-skydda-egna-mappar-aendra-raettigheter.html

1
Bevaka tråden