- gabbeman
- Medlem ●
- Stockholm
Nja, jag lade ju ordern på Apple Store i England. Jag kan ju inte leda i bevisning att den aldrig hanterades manuellt av en person av kinesiskt ursprung, samt att denna hypotetiska person aldrig annonserat på blocket. Men du har så klart rätt. Jag pekade bara på att taget ur sitt sammanhang är det inget suspekt i att varan skickas från Kina.
Nejnej, absolut inte det var inte så jag menade. Men om du köpt den från Apple store så kommer ju telefonen från Kina eftersom det är där som dom tillverkas, skickas till Europa (Borderlinx) och sen hem till dig.
Jag tycker inte man ska använda begrepp som "får skylla sig själv" men sunt förnuft existerar väl även på internet?
Om man går in i en ica affär och kan köpa fläskfilé för 22 kr kilot ska man då helt plötsligt tro att det verkligen är fläskfilé? Eller om man hittar en ny BMW 7-serie för 120.000? Priser som är för bra för att vara sanna är just oftast det - för bra för att vara sant.
Detta har ju inget att göra med att idioten försöker kränga just iphone lurar - imorgon säljer han säkert fläskfilé för 22 kr.
Det är synd att man måste lägga handen på en varm platta för att förstå att den just är varm - och det gör jävligt ont men så är tyvärr en stor del av befolkningen och vi kan antagligen välja att låta sammhället skydda dessa individer bättre eller leva med att det blir en hel del brända händer.
ja - man kan ju inte säga att prisnivån är helt off, som billigast kostar ju iphonen motsvarande knappt 5500 kr. (mindre än €600)
All available sizes | How much would you pay for an unlocked iPhone? [v1.1] | Flickr - Photo Sharing!
Här är två fulingar på Tradera fn.:
www.tradera.com/Iphone-3gs-32GB-Sciphone-i9--auktion_340186_117354319
www.tradera.com/iPhone-3GS-16-GB-VIT-auktion_340186_117216269
Är man inte så insatt i vad en iPhone är, kan det nog vara lätt att åka dit...
Här är två fulingar på Tradera fn.:
Iphone 3gs 32GB (Sciphone i9) på Tradera. Apple iPhone | Mobiltelefoner
iPhone 3GS, 16 GB VIT på Tradera. Apple iPhone | Mobiltelefoner |
Är man inte så insatt i vad en iPhone är, kan det nog vara lätt att åka dit...
Någon som är medlem på tradera och kan anmäla dessa? Det framgår ju klart och tydligt i båda fallen att det faktiskt handlar om en Iphone - att i överhuvudtaget använda detta för att marknadsföra något annat bryter garanterat mot traderas villkor.
Ettan tycker jag är tydlig med avad det är.
Tvåan har iaf jag anmält.
Jag håller med Goflorp här.
Den första behöver inte anmälas - där står att det är en Sciphone i9.
Den andra har även jag anmält nu - där står bara iPhone 3Gs, och det är det ju inte.
Jag har anmält båda två. Jag anser att den första annonsen är "Missbruk av varumärke". Den andra är solklar.
Håller inte med helt, alla kanske inte vet att en Sciphone är samma typ av telefon som en iPhone, därför tycker jag att man kan skriva ungefär som personen gjort i första. Dock kanske man kan vända på det och sätta iPhone 3GS 32GB inom parantes och skriva Sciphone dessförinnan; Sciphone (iPhone 3GS 32GB). Det framgår ju klart och tydligt i beskrivningen att det faktiskt inte är en iPhone.
Den andra är det inget snack om, det är ren lurendrejeri.
Håller inte med helt, alla kanske inte vet att en Sciphone är samma typ av telefon som en iPhone, därför tycker jag att man kan skriva ungefär som personen gjort i första. Dock kanske man kan vända på det och sätta iPhone 3GS 32GB inom parantes och skriva Sciphone dessförinnan; Sciphone (iPhone 3GS 32GB). Det framgår ju klart och tydligt i beskrivningen att det faktiskt inte är en iPhone.
Den andra är det inget snack om, det är ren lurendrejeri.
Agree to disagree? Enda anledningen att säljaren skrivit "iPhone" i rubriken är ju för att de som söker efter iPhone ska hitta hans annons och det tycker inte jag är rätt. Dessutom har personen lagt in auktionen under "Mobiltelefoner - Apple iPhone" istället för "Övriga märken" vilket också är förvillande och rent felaktigt.
Agree to disagree?
Dessutom har personen lagt in auktionen under "Mobiltelefoner - Apple iPhone" istället för "Övriga märken" vilket också är förvillande och rent felaktigt.
Det håller jag helt och hållet med dig om att det är fel att göra. Då blir det uppenbart att den går över gränsen. Missade att se det, tack
Hej.
Är ny här, men vill bara berätta att även jag har anmält annonserna. Blir förbannad när jag ser sådant här, eftersom jag vet att några av mina vänner inte hade tänkt på att kontrollera eller ens känner till hur t.ex. baksidan på en iPhone ska se ut.
Vi borde kanske sluta anmäla dessa skojare. Låt dem lura folk, tills användarna slutar lita på de här skittjänsterna... och att tjänsterna så småningom går under. Förr eller senare kommer det väl en tjänst som satsar på trygghet, och tar ansvar för användarna, och inte bara de egna intäkterna.
Om vi kan gå in och peka ut konstigheter inom loppet av några minuter, så borde det inte vara en omöjlighet för Blocket att hyra någon som kan produktkategorin, och flagga suspekta annonser tills säljaren bevisat att avsikten är god, eller ändrat annonsinnehållet till att följa reglerna.
Tvärtom, så borde vi som sitter med kunskapen att urskilja en kopia från en riktig hjälpa alla andra som ännu inte lärt sig. varför inte posta skumma annonser här och göra en massanmälan?
Om du en dag ska köpa något annat via nätet som du inte vet om är falskt, skulle inte du bli glad om den annonsen stängts ner p.ga. att folk som vet anmält den?
Tänk istället såhär! Om vi som kan, går ihopa mot dessa lurendrejare och anmäler allt vi kommer över då kanske blocket, tradera mf. inser att detta står inte rätt till och blir noggrannare med vad dom släpper ut?
En för alla, alla för en?!!
Blocket? Caveat emptor.
Blocket's internetgiro tjänst fungerar ganska så väl dock.
Här är en annan sköning som tror att han kan skicka med appar han har köpt. Enda sättet att skicka med något av värde från iTunes/AppStore är väl med ett gift card? Appen måste väl rimligen vara låst till det aktuella iTunes-kontot, så om han ska skicka med Navigpn får han väl avhända sig hela iTunes-kontot?
Här är en annan sköning som tror att han kan skicka med appar han har köpt. Enda sättet att skicka med något av värde från iTunes/AppStore är väl med ett gift card? Appen måste väl rimligen vara låst till det aktuella iTunes-kontot, så om han ska skicka med Navigpn får han väl avhända sig hela iTunes-kontot?
Ja, om den inte är jailbreakad och appen piratkopierad, antar jag.
Ja, om den inte är jailbreakad och appen piratkopierad, antar jag.
I vilket fall den bryter mot Blockets regler eftersom det måste vara originalmjukvaror. Har otaliga gånger tvingats redigera annonser efter påpekanden från Blocket om att man måste skriva att mjukvaran är original.
I vilket fall den bryter mot Blockets regler eftersom det måste vara originalmjukvaror. Har otaliga gånger tvingats redigera annonser efter påpekanden från Blocket om att man måste skriva att mjukvaran är original.
Sant.
Klart appen följer med om han säljer den till någon. Om köparen inte återställer telefonen så kommer ju alltid appen finnas där. Ponera att jag lånar ut min telefon till en vän för att han behöver en GPS, inte behöver han ha ett eget itunes konto med appen köpt för att kunna använda den över dagen heller
Så min uppfattning är i alla fall att sålänge telefonen inte återställs så att man måste ominstallera applikationen så kommer den alltid finnas kvar på luren.
Dock så finns det ju en funktion i itunes där man överför inköp gjorda på ipod/iphone. Om man gör detta på sitt eget itunes så bör ju mig veterligen applikationen laddas in i itunes och därmed även finnas där om man nu får för sig att rensa sin iphone.
Dessutom anser jag det vara oetiskt av Apple att ta dubbelt betalt för en och samma programvara som laddats ner till en invid av telefon bara för att det sker ett ägarbyte av telefonen i sig. Det är ju som att säga att jag ska betala för något som redan är betalt..
...Dessutom anser jag det vara oetiskt av Apple att ta dubbelt betalt för en och samma programvara som laddats ner till en invid av telefon bara för att det sker ett ägarbyte av telefonen i sig...
Nja, det beror väl på vad säljaren av telefonen tänker göra med applikationen.
Låt oss säga att han ska köpa en iPhone 4. Om han då har kvar applikationen i sin iTunes så kan han föra över den till den nya telefonen.
Tycker du att två personer ska kunna gå omkring och använda applikationen som bara en av dem har betalat för?
Nja, det beror väl på vad säljaren av telefonen tänker göra med applikationen.
Låt oss säga att han ska köpa en iPhone 4. Om han då har kvar applikationen i sin iTunes så kan han föra över den till den nya telefonen.
Tycker du att två personer ska kunna gå omkring och använda applikationen som bara en av dem har betalat för?
Nej, du har faktiskt rätt i det du skriver! Håller därmed med dig.
Dock så ser ja fortfarande ingen problematik i att ha kvar appen och kunna använda den sålänge telefonen inte ominstalleras alternativt att den syncas mot itunes. Dock är ju detta otroligt begränsande och därmed inte attraktivt i längden.
Summan av det hela är väl att det i längden inte har någon betydelse om man får med vissa applikationer vid köp eller ej. Kommer bara funka för stunden, sen om det är värt det eller ej är väl upp till var och en.
Dessutom blir ju en konsekvens att om han bara får luren rakt upp och ner så får han även tillgång till alla appar som säljaren har köpt/köper på sitt gamla iTunes-konto och vice versa, förutsatt så klart att de båda har full tillgång till lösenord etc. Det kommer helt enkelt inte att fungera med 2 användare på ett konto. Och så fort den nya ägaren skapar sitt eget iTuneskonto ryker ju alla appar som är köpta med det gamla. Enda sättet att få det här att fungera är om telefonen är jailbreakad och mjukvaran är piratkopierad, eller att säljaren överlåter hela sitt iTuneskonto till köparen.
Nja det stämmer inte helt. Det är först när han kopplar in telefonen och vill synkronisera den på en ny dator som programmen kommer att försvinna om han inte har lösenordet till förra ägarens iTunes konto.
Jag tycker det är bra att programmen är bundna till iTunes kontot och inte till hårdvaran eftersom du kan sälja telefonen vidare och behålla programmen eller använda programmen på en iPod touch och iPad. Och det är så det ska vara. Innehållet är det som är viktig och inte hårdvaran. Även om iPhone 4 är rätt läcker så är det faktiskt iOS med alla programmen som gör den till vad den är.
//Rob
Nja det stämmer inte helt. Det är först när han kopplar in telefonen och vill synkronisera den på en ny dator som programmen kommer att försvinna om han inte har lösenordet till förra ägarens iTunes konto.
//Rob
Ja, och vem betalar något för en iPhone med förbehållet "förresten, du kan aldrig synka den mot iTunes för då ryker apparna som följer med".