Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

17 år som Telenorkund går mot sitt slut - men Telia vill inte ha mig

Tråden skapades och har fått 39 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Inatt klockan 02.00 så tappade min Telenormobil mottagningen och när jag vaknade fungerade mitt Telia SIM-kort. Konstigt nog hade mitt nummer inte porterats men en timme senare började mitt gamla nummer att fungera. Jag fick nollställa nätverksinställningarna för att få 3G att fungera på Telia.

Nu är allt igång.

Tog en sväng förbi Teliabutiken på Humlegårdsgatan och sa hej till Magnus. Visade sig att han redan dubbelkollat mitt abonnemang en timme tidigare så att allt skulle fungera - service!

Fem månader har gått och jag har reklamerat mitt Telia abonnemang pga dålig mottagning. Det är rent av knepigt att få telefonen att hålla sig i 3G-läge (den kör Edge hela tiden) och jag har en pinne av fem i mottagning på jobbet. Tillräckligt dåligt för att jag måste gå till ett annat rum för att ringa.

Vid bordet intill sitter min kollega och har full mottagning på sin iPhone med Tre.

Efter några irriterade månader så har jag bestämt mig för att gå över till ett Tre Business Max abonnemang. 587kr i månaden inklusive en iPhone 4G 16GB och "Global" paketet.

Jag startar en ny tråd när bytet är på gång!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-08-31 23:48

Har också förstått att den gärna kör Edge hos Telia, kanske vill spara in 3G-kapaciteten åt viktigare människor eller nåt? Och folk skriker sig hesa pga Telias "suveräna" täckning.

Min anekdot för att bojkotta Telia går lite djupare. Har en god vän som en gång i tiden blev lurad av sin rumskompis. Han gick i god för kompisen för några saker, däribland ett Telia-abonnemang. Han formulerade, tillsammans med en advokat, ett väldigt bra och personligt brev som beskrev hela situationen och alla fordringsägare gick med på att lösa en avbetalningsplan utan att skicka ärendet till Kronofogden och ge honom en anmärkning. Utom Telia.

"Varför ska vi behandla en enskild individ annorlunda än nån annan? Vi vill ha in våra pengar." var deras svar. Där och då bestämde jag för att bojkotta Telia. (att jag sen ogillar det faktum att de haft monopol och hållit tillbaka utvecklingen är en annan femma.)

Vilket jäkla skitföretag.

Ursprungligen av Björnström:

Fem månader har gått och jag har reklamerat mitt Telia abonnemang pga dålig mottagning. Det är rent av knepigt att få telefonen att hålla sig i 3G-läge (den kör Edge hela tiden) och jag har en pinne av fem i mottagning på jobbet. Tillräckligt dåligt för att jag måste gå till ett annat rum för att ringa.

Vid bordet intill sitter min kollega och har full mottagning på sin iPhone med Tre.

Efter några irriterade månader så har jag bestämt mig för att gå över till ett Tre Business Max abonnemang. 587kr i månaden inklusive en iPhone 4G 16GB och "Global" paketet.

Jag startar en ny tråd när bytet är på gång!

• Medlem
  • 2010-09-01 06:59

Hm, det är ju inte Telias fel att de (Televerket) hade monopol.
Sedan är det förstås så att ju större företaget är desto större är risken att bli illa behandlad som kund. Jag lovar att man kan skaka fram exempel på dålig service ur alla teleoperatörer. Det enda rimliga sättet att jämföra dem på är med breda kundundersökningar utförda av någon oberoende.
Jag har mina randiga skäl att ogilla hur Telia har betett sig mot mig, men jag har inga illusioner om att det skulle vara annorlunda med något av alternativen.

Kan säga att 3 kundtjänst är lika värdelösa om inte värre. Dem lovar mycket i telefonen men ingenting blir gjort. Ringde in och anmälde att min telefonen blev stulen vid leverans, dem lovade ta hand om allt med reklamationen mot speditören DHL och skicka en ny telefon så snart som möjligt.

De skulle återkomma efter helgen och ge mig ett exakt besked om läget. När dem inte hör av sig ringer jag och frågar hur det gått med ärendet, då säger personen på kundtjänst att det inte existerar något ärende för det finns inget loggat.

Det har nu gått 3 veckor och efter många samtal till kundtjänst är ärendet fortfarande inte löst och jag väntar fortfarande på att reklamationsavdelnings skall höra av sig.

Ursprungligen av Horizone:

Kan säga att 3 kundtjänst är lika värdelösa om inte värre. Dem lovar mycket i telefonen men ingenting blir gjort. Ringde in och anmälde att min telefonen blev stulen vid leverans, dem lovade ta hand om allt med reklamationen mot speditören DHL och skicka en ny telefon så snart som möjligt.

När jag tecknade abonnemanget hos Tre fick jag en personlig handläggare som är "account manager" för vårt företag. Jag har hans epost och mobiltelefonnummer. Kändes bra att jag har EN person att vända mig till.

Ursprungligen av Björnström:

När jag tecknade abonnemanget hos Tre fick jag en personlig handläggare som är "account manager" för vårt företag. Jag har hans epost och mobiltelefonnummer. Kändes bra att jag har EN person att vända mig till.

Det är den stora skillnaden mellan att vara privatkund mot att vara företagskund. Det är ovanligt att företagskunder får dålig service, medan det ser helt annorlunda ut på privatsidan.

Oftast finns den enkla förklaringen att de som jobbar inom kundservice börjar jobba på privatsidan och de duktiga förs senare över på företagssidan.

jag tror faktiskt att mycket beror på den mänskliga faktorn när det gäller kundtjänst överlag. har träffat på både mindre vetande och superba kundtjänstmedarbetare genom åren på både telenor, telia, tele 2 och 3.. ja, jag har hoppat runt i sökandet på den ultimata operatören vilket naturligtvis inte finns..

dock ska jag säga att av de 4 operatörerna har kundtjänsten hos 3 varit den absolut bästa även om täckningen inte alltid lever upp till mina förväntningar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-03 06:31

Jag har både bra och dåliga erfarenheter från Telia. De dåliga erfarenheterna går många år tillbaka så det har jag lagt bakom mig. När iPhone släpptes i Sverige så bytte jag till Telia och har kört på med det. Jag måste säga att jag är nöjd och har förvånats över hur bra saker har funkat och jag har upplevt en bra servicenivå som privatperson.

Sen tror jag som Baron att både bra och dålig service kan man få från alla håll. I Björnströms fall så är det trist att den dåliga mottagningen tvingar honom att byta operatör.

Denna s.k. account manager kan knappast göra något åt att Tre inte har fallback till GSM, så lycka till.

Bevaka tråden