- andas
- Medlem ●
- Trondheim
Ja, galet dyrt är det verkligen.
16 GB-modellen kostar 419 pund i England.
Tar man bort den engelska momsen (VAT) så blir nettopriset 358 pund, vilket idag (enligt Google) motsvarar ca 4115 kr.
Och lägger man sedan på den svenska momsen, så landar man på ca 5144 kr.
CDON tar 9999 kr, vilket innebär att de gör ett påslag på ca 94%.
Sjukt dyrt.
16 GB-modellen kostar 419 pund i England.
Tar man bort den engelska momsen (VAT) så blir nettopriset 358 pund, vilket idag (enligt Google) motsvarar ca 4115 kr.
Och lägger man sedan på den svenska momsen, så landar man på ca 5144 kr.
Du har iofs tittat fel. Det är 3Gs som kostar 419 pund, inte iPhone 4.
Du har iofs tittat fel. Det är 3Gs som kostar 419 pund, inte iPhone 4.
Ok, på förstasidan på engelska AppleStore finns en bild på iPhone 4 och där står 419. Men jag ser nu att det står "from 419". My bad.
Men om vi räknar på 499 pund i stället då...
CDONs prispåslag blir inte 94%. Det blir "bara" 70%.
Fortfarande oseriöst mycket.
Ok, på förstasidan på engelska AppleStore finns en bild på iPhone 4 och där står 419. Men jag ser nu att det står "from 419". My bad.
Men om vi räknar på 499 pund i stället då...
CDONs prispåslag blir inte 94%. Det blir "bara" 70%.
Fortfarande oseriöst mycket.
Inget är oseriöst. Det gäller att skilja på värde och pris...
En Iphone4 kanske bara är värd 499pund, men priset är vad folk är redo att betala för den. Sålänge den oinsatte är redo att köpa en telefon från CDON för det priset, är det inte oseriöst. Det handlar om att tjäna pengar.
Självklart är det fritt fram att utnyttja efterfrågan för att tjäna pengar.
Men jag får ändå lov att tycka att det är ett oseriöst stort prispåslag.
Och du får lov att tycka tvärtom.
Och du får lov att tycka tvärtom.
Tillgång och efterfrågan, CDON är inte ens dyrast
Hmm... tycker det är lite konstigt att komma med uttryck som "sjukt dyrt" och "oseriöst" för att en affär väljer höga marginaler när de säljer produkter.
Apple lägger ju enligt de flesta analytikers bedömningar på MER än 100% av tillverkningskostnaderna för iPhone 4, när de säljer telefonerna ( http://www.addictivetips.com/mobile/apple-earns-61-gross-profit-margin-on-each-iphone-4-sale/ ). Varför är den typen av marginaler förbehållna Apple och varför säger ni inte att det är sjukt dyrt och att Apple är oseriöst då?
CDon får väl ta vilka priser de vill och det är ju valfritt om man vill köpa från dem antar jag. Finns ingen anledning att racka ner på dem för det. Var lite konsekventa i er bedömning tack...
Nu säger ni säkert att Apple har kostnader för utveckling osv. Men precis detsamma gäller CDon och andra företag med. Det är ju inte så att 100% av marginalen som CDon tar ut går direkt i ägarnas fickor.
...varför säger ni...
...konsekventa i er bedömning...
...Nu säger ni säkert...
Varför säger du "ni" och "er" hela tiden. Det är mina åsikter du vänder dig mot. Du får lov att dua mig.
Du verkar ha en skev bild av moderator-rollen. Bara för att jag uttalar mig, så verkar det som att du tolkar detta som "forumets åsikt".
Så är det inte.
Jag hävdar min rätt att få vara både moderator och "vanlig medlem" som får lov att ha åsikter som alla andra.
Om jag skriver som moderator så skriver jag inläggen med kursiv stil, och jag undertecknar dem med "/Mod". Utan dessa attribut så är det personliga åsikter som framförs.
Jag får lov att tycka att prispåslaget är oseriöst. Precis som att du får tycka att prispåslaget är ok.
Vi har olika åsikter, och får nog lämna det därvid. Att hela tiden försöka skapa diskussioner om diskussionerna bara för att jag råkar vara moderator - vilket du har gjort nu i ett par trådar och via PM - är bara tröttande...
Hmm... tycker det är lite konstigt att komma med uttryck som "sjukt dyrt" och "oseriöst" för att en affär väljer höga marginaler när de säljer produkter.
Apple lägger ju enligt de flesta analytikers bedömningar på MER än 100% av tillverkningskostnaderna för iPhone 4, när de säljer telefonerna ( Apple Earns 61% Gross Profit Margin On Each iPhone 4 Sale! ). Varför är den typen av marginaler förbehållna Apple och varför säger ni inte att det är sjukt dyrt och att Apple är oseriöst då?
CDon får väl ta vilka priser de vill och det är ju valfritt om man vill köpa från dem antar jag. Finns ingen anledning att racka ner på dem för det. Var lite konsekventa i er bedömning tack...
Nu säger ni säkert att Apple har kostnader för utveckling osv. Men precis detsamma gäller CDon och andra företag med. Det är ju inte så att 100% av marginalen som CDon tar ut går direkt i ägarnas fickor.
Hmmmm..... Jag jobbar i ett företag som är ganska utvecklingsintensivt. Det är stor skillnad i utvecklingskostnader för att syssla med ren handel mot att utveckla en komplex teknisk produkt. För ett företag som CDON består utvecklingskostnaderna i att skapa ett fungerande administrationssystem. Man har inte hundratals ingenjörer som är högt betalda till att kläcka idéer där 95% av allt som tas fram förkastas, bygga dyra prototyper, testa, investera i dyr labutrustning etc. etc. Dessutom tycker jag inte att Apples prylar är speciellt dyra, med undantag för MacBook Pro och Mac Pro. Samtidigt får du faktiskt en helt annan kvalitet.
Men låt oss skippa uttrycket "dyrt" då och istället säga att CDON och kontorsvaror.se tar ut överpriser. Funkar det? Jag tycker mest att de som försöker ta ut såna här priser misskrediterar sig själva. När jag försöker sälja något sätter jag ett pris som är så högt som möjligt men inte högre än att jag själv skulle vara beredd att betala det. Och att betala uppemot dubbelt så mycket för en iPhone 4 jämfört med vad Apple själva tar, det är mer än jag skulle betala. Kan man inte tjäna pengar på en sådan prissättning, ja då kanske man ska ägna sig åt något annat.
Men låt oss skippa uttrycket "dyrt" då och istället säga att CDON och kontorsvaror.se tar ut överpriser. Funkar det? Jag tycker mest att de som försöker ta ut såna här priser misskrediterar sig själva. När jag försöker sälja något sätter jag ett pris som är så högt som möjligt men inte högre än att jag själv skulle vara beredd att betala det. Och att betala uppemot dubbelt så mycket för en iPhone 4 jämfört med vad Apple själva tar, det är mer än jag skulle betala. Kan man inte tjäna pengar på en sådan prissättning, ja då kanske man ska ägna sig åt något annat.
Visst, personligen tycker jag att de priser om diskuterat här i tråden är alldeles för dyrt och jag hade inte själv köpt dem för detta pris, när alternativet att beställa från UK och vänta finns. Det betyder inte att alla kunder resonerar likadant. Det finns säkert kunder som av olika anledningar inte vill vänta på leverans, inte vill krångla med UK-"import" och inte vill krångla med Borderlinx osv. De kanske inte är lika priskänsliga (eller prismedvetna om man föredrar det) som jag och tycker det är OK att betala dessa priser för att snabbt få sig en telefon?
När jag sätter priser på en produkt, så försöker jag ju maximera vinsten. Hur mycket tror jag att jag kan sälja om jag har det här priset? Om jag tar ut ett högre resp. lägre pris, hur mycket tror jag att jag kan sälja då? Sedan försöker jag hitta den kombination av vinst och arbetsinsats som passar mig bäst. T.ex. så är det ett par saker som är väldigt tråkiga eller krångliga att göra, så sätter jag ett högre pris på dessa. Då får jag mindre beställningar av just den varan och det är helt OK för mig. De som ändå vill ha den, trots det höga priset, har fortfarande möjligheten att köpa den.
Jag ser inget fel med en fri prissättning och att ta ut de marginaler/priser som man själv anser motiverade. Jag förstår inte riktigt varför man måste använda sig själv som måttstock på vad som är rimligt pris (eftersom du skriver att du inte sätter ett högre pris än du själv skulle vara beredd att betala). Det förutsätter ju att man själv representerar en tänkt målgrupp? Det är väl många som säljer saker som de inte själva är direkta spekulanter på. Självklart är det helt OK att DU gör så för egen del, så länge du inte menar att detta borde vara en måttstock för andra.
När det gäller CDon, så misstänker jag att de har begränsad tillgång till varor (iPhone) att sälja. Ur ren sund affärsmässig så är det ju inte helt fel att då fråga sig hur mycket man tror sig kunna få ut av den begränsade mängd varor som man har. Om man tror att man SKULLE KUNNA sälja dubbelt så många telefoner genom att sänka priset 10%, så spelar det ju ingen roll, om man inte kan få tag på dubbelt så många, ur ren affärsmässigt perspektiv. Sedan kan man alltid ha åsikter om långsiktiga kundrelationer osv och man kan lägga in detta i åtanke vid prissättningen av varor.
Men jag tycker det är sunt att helt enkelt låta säljarna ta ut de priser de vill och om priset inte passar spekulanten så får denne försöka hitta ett bättre alternativ på annat ställe. Men det finns liksom ingen anledning att ondgöra sig över att vissa ställen tar ut höga marginaler och det finns ingen anledning att kalla det oseriöst, om det enbart är priset man går efter.
Jag förstår inte riktigt varför man måste använda sig själv som måttstock på vad som är rimligt pris (eftersom du skriver att du inte sätter ett högre pris än du själv skulle vara beredd att betala). Det förutsätter ju att man själv representerar en tänkt målgrupp? Det är väl många som säljer saker som de inte själva är direkta spekulanter på. Självklart är det helt OK att DU gör så för egen del, så länge du inte menar att detta borde vara en måttstock för andra.
Vad jag menar är att om en vara betingar ett visst pris från en eller flera leverantörer, och en eller flera andra leverantörer sätter ett väsentligen högre pris så sätter de ett ett pris som är högre än jag skulle vara beredd att betala. Likadant, i min yrkesroll, om jag kan tillverka en produkt till kostnaden 1000 kr och alla konkurrenterna tar 3000 kr för likvärdiga produkter så sätter jag mitt pris i samma härad. För om jag sätter priset till 4000 kr så prisar jag ut mig från marknaden. Dessutom anser jag att man riskerar att framstå i sämre dager om man tar ut ett överpris. Jag kör enligt devisen att man aldrig ska utgå från att andra är dummare än en själv. Om det är 6 månaders leveranstid på en Volvo V70 och en av bilhandlarna råkar ha ett par på lager men de dubblar priset från 300 000:- till 600 000:- så blir de nog idiotförklarade och får nog antingen behålla sina bilar eller sänka priset.
Att det sedan finns folk som är villiga att betala en massa extra för att få en iPhone 4 snabbt och lätt är en annan, och ganska tragisk, femma. Jag tyckte att gränsen gick vid att betala de ca 400 kr extra som det kostade att dra det över Borderlinx för att få en iPhone 4 olåst och utan abonnemang.
Håll er till ämnet. Två offtopic-inlägg borttagna.
/Mod
Det finns bara en anledning att köpa där och det är att man vill ha den inom några få dagar och den ska vara upplåst. Men det kanske finns tillräckligt många kunder med de kraven och som dessutom föredrar att handla av ett företag för att kunna få igenom det hos revisorn.
Det blir till och med ännu billigare från England än 5144 kr, eftersom du betalar engelsk moms och inte svensk. En iPhone 4 med 16Gb kostar alltså just nu 4805 kr från Apple.
Så CDON tjänar ca 5200 kr per såld telefon.
Nej, det gör de inte. De kan dra av momsen i UK, men när de säljer till privatpersoner i Sverige måste de lägga på 25% moms. Av de 9999:- är 2000:- moms som går rakt in i statskassan.
De tjänar ca 7999:- minus de ca 4155:- de får betala i UK vilket blir ca 3844:-. Dra sedan av lite frakt och hanteringskostnader så blir det kanske 3000-3500:- per såld telefon.
Sant, för CDON är det inte så, men för mig som privatperson.
Om jag köper en telefon från Apple så kostar den för mig idag kl 11:36 ca 4805 kr (beroende på valutakors + frakt).
Köper jag den från CDON kostar den mig 9999 kr.
Oavsett, dyrt!
Exakt, men ofta är det så att saker och ting är dyra utan att det är någon som blir stenrik.
Exakt, men ofta är det så att saker och ting är dyra utan att det är någon som blir stenrik.
Precis, men ack så svårt att kommunicera. Som handlare (av helt andra varor) tycker man ju ofta att kunder använder ordet "dyrt" på fel sätt ("jag har inte råd" istf "för högt prissatt"). Men det är ett sidospår.
Satans dyrt. Köp hellre från Apple UK via bordelinx. Jag är fruktansvärt nöjd med både köp därifrån samt med iphone. Fick nytt micro SIM idag och bara lekt halva dagen med telefonen. Jag är helt imponerad av telefonen och passar mig som handen i handsken. Full täckning nästan hela tiden också. Grym jävla telefon helt enkelt, dock skulle jag för min vildaste fantasi aldrig punga ut 9999kr allra minst för en bara 16 GB. Beställ från UK och betala drygt 7 000 istället. För en 32GB olåst. 9999kr för en 16GB är rena ockerpriset. Man måste nästintill vara korkad eller ha något fel i huvudet om man betalar 9999kr.
Det finns många som fulimporterar och säljer, Apple iPhone 4 16GB - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Mobiltelefoner
Haha, iSupply vill bara ha "blygsamma" 12410:-. För de pengarna känns det nästan som det är billigare att binda upp sig på ett fastpris-abonnemang på 24 månader. Då får man ju inte bara telefonen, utan man får dessutom använda den hur mycket man vill:cool:
Haha, iSupply vill bara ha "blygsamma" 12410:-. För de pengarna känns det nästan som det är billigare att binda upp sig på ett fastpris-abonnemang på 24 månader. Då får man ju inte bara telefonen, utan man får dessutom använda den hur mycket man vill:cool:
Men den finns på lager!
Tillgång och efterfrågan
Om vi nu ska tycka att något är dyrt så kan vi ju titta närmare på kontorsvaror.se. Det låg ett fax från dem i faxen nu på morgonen där de erbjuder iPhone 4 som de har på lager.
16 GB: 9900 + moms = 12 375,00
32 GB: 10990 + moms = 13 737,50
Frakt tillkommer.
Detta, mina damer och herrar, är dyyyyyyyyyyrt.
Justerade rubriken lite, eftersom tråden inte bara handlar om CDON.
/Mod
Jag skriver "ni" och "er" eftersom jag inte enbart vänder mig till dig. Det är ju fler som argumenterar i den här tråden och inte bara du.
Tala sedan om off-topic inlägg i tråden..... Du kan ta bort både det här och ditt eget tror jag...
Du får visst lov att tycka precis vad du vill. Men ett forum är ju inte enbart en annonsplats för att annonsera ut vad vr och en tycker, utan man kan ju även diskutera. Det är av den anledningen jag som ett diskussionsinlägg skriver att jag anser det lite orimligt att beskylla CDon för att vara oseriösa för att de väljer att ta ut 70% påslag, medan Apple helt utan kritik från samma skribenter kan ta ut över 100% i påslag.