Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Funkar denna kombo? : Apple Remote Desktop - iPhone som 3G-modem - Telenor

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag hjälper en kompis på distans. Tidigare har han surfat med 3G-modem via 3. Jag ansluter via Remote Desktop utan problem.

Igår surfade han med iPhone som 3G-modem och då kunde jag inte komma in.

Jag har försökt googla på det här men hittar inget matnyttigt. Det kan ju tänkas finnas begränsningar i telefonen eller så har Telenor några portar blockerade.

Någon som vet något om det här?

Såvitt jag vet så sker det en NAT'ning när man surfar med iPhonen, på samma sätt som med en vanlig router. Ett sätt att kringgå det är att använda sig utav t ex Hamachi.

Skulle det funka med dynamiskt IP à la NoIP också? Det har jag grejat med förut.

Njae, en dynamisk DNS-pekning i stil med NoIP gör ju bara så att man slipper hålla koll på just IP-adressen, den tar inte hand om NAT'ningen. Även om man använder en sån tjänst så måste man fortfarande fortfarande ta sig förbi routingsteget som iPhonen medför.

OK jag får kika på den där Hamachi...

Jepp det funkar klockrent. Man kör den andra personens dator via Safari vilket kändes som lite vilda västern men det går bra. Lite slöare verkar det jämfört med Remote Desktop men det kan ju även ha att göra med vilken fart de olika bredbanden har.

Funkar perfekt för mitt ändamål hursomhelst. Tusen tack för tipset!

Jag har installerat Hamachi2 på en Macbook Pro och det funkade direkt.

Sen skulle det in på en vit Macbook också men där slutar installationen med ett "nej det där gick tyvärr inte" precis innan den ska bli klar. Har provat omstart av datorn men det är samma varje gång. Jag försökte söka fram någon med liknande problem men hittar inget.

Har inte testat att kontakta deras support än. Jag tänkte kolla här först om någon annan sett detta.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-31 22:36
Ursprungligen av Anders Täpp:

Jag har installerat Hamachi2 på en Macbook Pro och det funkade direkt.

Sen skulle det in på en vit Macbook också men där slutar installationen med ett "nej det där gick tyvärr inte" precis innan den ska bli klar. Har provat omstart av datorn men det är samma varje gång. Jag försökte söka fram någon med liknande problem men hittar inget.

Har inte testat att kontakta deras support än. Jag tänkte kolla här först om någon annan sett detta.

Har ditt konto admin-rättigheter?

Ursprungligen av kenjon:

Har ditt konto admin-rättigheter?

Hmm... det har jag tagit för givet att det var men inte kollat med dom som har datorn. Men det borde väl vara ett adminkonto om de tillåts starta installationen?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-31 23:13
Ursprungligen av Anders Täpp:

Hmm... det har jag tagit för givet att det var men inte kollat med dom som har datorn. Men det borde väl vara ett adminkonto om de tillåts starta installationen?

Lätt att kolla i Systeminställningar:Konton.

Jupp, ska kolla nästa session.

1
Bevaka tråden