Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Airport Express-problem - inget internet

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-08-25 12:07

Hej!

Tidigare har jag använt min Airport Express för att dela ut min Uppsala studentnätsuppkoppling (nätverksjack i väggen) trådlöst, och det har funkat utan problem. Jag har varit bortrest en tid men nu när jag kommit tillbaka så funkar inte internetuppkopplingen via APE:n längre. Lampan lyser stadigt grönt och i Airport-verktyget står det att jag har en tilldelad IP-adress. Ändå så funkar inte uppkopplingen. Att ansluta till nätverket trådlöst går utan problem. Jag har testat att återställa den samt förnya DHCP, men utan resultat. Uppsala universitet har en inloggningssida för att koppla upp sig så jag misstänkte att det var redirecten till den som inte funkade först, men även om man skriver in adressen till den direkt i adressfältet så fungerar det inte.

Någon som har den blekaste aning om vad jag kan göra? Att köra med nätverkskabel känns ganska 90-tal så jag hoppas det går att lösa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-25 12:30

Om du kan koppla upp din dator trådlöst mot Expressen, så din dator får IP från den samt att du kan se att du i Airport-verktyget att Expressen får ett skarpt IP från ditt uttag så har du uppfyllt allt du kan göra. Har du trots detta inte internetaccess så ligger det inte hos dig.

Testa för sakens skull med kabel direkt från uttaget till din dator och se om du får internetaccess då.

OT : Över 500 inlägg, se där. Milstolpe

  • Medlem
  • 2010-08-25 12:42

Allt det du skriver uppfyller jag. För närvarande har jag kabeln direkt från uttaget till datorn, och då funkar det. Det enda eventuellt knasiga jag kan se är att det på inloggningssidan till UU-nätet står att jag pingas från en annan IP-adress än den jag har(??). Har dock för mig att det stått så förut och ändå fungerat. Suck.

Edit: den IP-adress som APE:n rapporterar är INTE samma som den jag får när jag ansluter kabeln direkt till datorn. Låter märkligt. Kan det vara nåt DNS-fel som ligger hos APE:n förresten? Man kan ju ange DNS-servrar i APE-konfigurationen, och där står två som verkar tillhöra UU fast i grått så de försvinner när man klickar på dem.

(Grattis till milstolpen!)

Senast redigerat 2010-08-25 13:21
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-26 08:14
Ursprungligen av Ello:

Allt det du skriver uppfyller jag. För närvarande har jag kabeln direkt från uttaget till datorn, och då funkar det. Det enda eventuellt knasiga jag kan se är att det på inloggningssidan till UU-nätet står att jag pingas från en annan IP-adress än den jag har(??). Har dock för mig att det stått så förut och ändå fungerat. Suck.

Edit: den IP-adress som APE:n rapporterar är INTE samma som den jag får när jag ansluter kabeln direkt till datorn. Låter märkligt. Kan det vara nåt DNS-fel som ligger hos APE:n förresten? Man kan ju ange DNS-servrar i APE-konfigurationen, och där står två som verkar tillhöra UU fast i grått så de försvinner när man klickar på dem.

(Grattis till milstolpen!)

De gråa dns serverna sätts av dhcp servern. Så det är riktigt.

//Rob

  • Medlem
  • 2010-09-01 22:55

Allright, jag bytte till bryggläge och nu funkar det men tidigare kunde APE:n hålla min inloggning på studentnätet medan jag nu måste logga in varje gång jag öppnar datorn (och kopplar upp mig med iphonen). Vill alltså ha tillbaka dhcp-läget, hur göra?

1
Bevaka tråden