Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

XServe-frågor

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Jag brukade mest hänga i det gamla 99musikforumet eftersom jag inte har arbetat med mac alls...förrän nu!

Jag har börjat arbeta på en arbetsplats som enbart använder mac och har ett mycket gammalt och "stegvis framväxt" system som måste bytas ut och en XServe är det naturliga valet!
Jag har tidigare arbetat ganska mycket med windows och Novellbaserade serversystem men har bara grejat mac i ett år och undrar nu om man ska dra in nån konsult eller göra efter eget huvud?
Jag ser det så klart som en kul utmaning och hoppas lära mig mycket på vägen.

Liten beskrivning av vad som finns dag:

"servern" som finns idag består av en G4 med serverprogramvara och en iMac med osx
G4:an har en filemakerinstallation för en mediadatabas och datan till media ligger på imacen.
Backuper sker till Drobo-diskar och osbackuperna till vanliga externa diskar..

Användarna har separata konton och deras data ligger på diverse (5 olika!) lacie diskar och liknande, vissa raidade men vissa andra helt utan backup. (gah!)

Det finns även en itunes-server på G4:an och datan till den ligger på en gammal NAS i ett annat rum.

De backuper som finns körs scriptade med personal backup men slutar ofta att fungera när någon av diskarna är nere och allt måste startas upp i en speciell ordning för att funka...inte kul!

Jag funderar på en standard quadcore med 6GB ram och 3x2TB interna diskar samt systemet på SSD.
Det behöver inte vara så extremt drag i datorn då den inte ska behöva jobba så hårt och samtidigt så har man lagringsyta och lite rum för framtida expansion
Droboenheterna kan uppdateras med nya diskar och användas för backup.

Några tankar?
Allvarligt talat, åsikter uppskattas!

Om det inte behöver vara så extremt mycket drag under huven så kanske serverversionen utav Mac mini kanske är ett alternativ? Det krävs såklart externa diskar för den, men det lilla kostnadspålägget får du ju snabbt igen på att den kostar en tredjedel.

Xserve QuadCore är helt sjukt snabb. Jag skulle nog också titta på Mac Mini Server - vi har fyra stycken på kontoret och dom är riktigt trevliga. Men det är ju bara en pengafråga egentligen, har du råd så köp en "riktig" server

Jag tänkte ta höjd för framtida mer krävande applikationer och dra nytta av säkerhets/serverfunktioner som dubbla nätdelar...och så är det ju skoj med "sportbilar"
Mac Mini Servern var fin och smart (och liten!) men pengarna finns för större grejer om det behövs.
Det svåra är ju att förutse vad det kommer att tillkomma för funktioner i framtiden i vårt system.
Det verkar ju vara nästan lika enkelt att sätta upp både xserve och minin, eoner från skräcken jag minns med ett blandat M$/Novellsystem och 100 användare!

edit: 55.915:- vs 15.715:- är ju en viss skillnad...

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-30 21:46

Jag skulle nog gå på minin. När (eller om) behovet av mer kraft kommer, då köpa en Xserve (som då har blivit ännu mer kraftfull än de som finns idag). Jag tycker det är slöseri att köpa en Xserve nu ifall man behöver den senare. Även om det är kul. Jag tror du får fullt upp med att lära dej MacOS X Server ändå

• Oregistrerad
  • 2010-08-31 00:46

Några tips:

-- Köp inte en XServer, det är att lägga pengarna i sjön.

-- Om du vill använda Xservern som en LDAP (Motsvarande AD i Windows) så måste jobbat med det i 10 år typ, eller gå ett antal kurs för ett par 100.000 för att kunna sköta den - det är inte helt trivialt även om det går om man har obegränsat med tid.

-- Komplettera gärna intern backup med extern - vad händer om "serverrummet" brinner upp?

Köp en "billig" mac pro istället utan OSX Server, där ingår ju skrivardelning, fildelning etc. Du behöver skapa lokala konton på den, men det hade du ju behövt ändå om du valt att gå LDAP spåret.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-08-31 17:07
Ursprungligen av studiox:

-- Om du vill använda Xservern som en LDAP (Motsvarande AD i Windows) så måste jobbat med det i 10 år typ, eller gå ett antal kurs för ett par 100.000 för att kunna sköta den - det är inte helt trivialt även om det går om man har obegränsat med tid.

Det där kan jag inte riktigt hålla med om. Visst, om du inte är van med servermjukvaror kanske det är lite knöligt. Men vet du hur en katalogtjänst fungerar så är detta inte alls så svårt. Jag talar nu bara ur personlig erfarenhet och jag kanske är lite för mycket utav en unixnörd för att göra ett bra uttalande för gemene man.

• Oregistrerad
  • 2010-08-31 18:09
Ursprungligen av Sidde:

Jag talar nu bara ur personlig erfarenhet och jag kanske är lite för mycket utav en unixnörd för att göra ett bra uttalande för gemene man.

Ja det är du säkert

Ursprungligen av Sidde:

Det där kan jag inte riktigt hålla med om. Visst, om du inte är van med servermjukvaror kanske det är lite knöligt. Men vet du hur en katalogtjänst fungerar så är detta inte alls så svårt.

Har jobbat med AD dom senaste 6 åren, iofs. med kataloger med 250 användare kanske men jag håller dock fast vid min ståndpunkt. Jag menar inte att Apple är sämre på att bygga LDAP utan att det - inte fungerar. För att få det att fungera måste man jobba mer i terminalen än vad man jobbar med Workgroup Manager (m.fl) - är man van att administrera LDAP etc. på unix/linux så är man rätt van alla triljoner console tools - själv föredrar jag att slippa detta.

• Medlem
  • Gävle
  • 2010-08-31 09:04

Att kombinera med en onlinebackup är aldrig fel.

Tack för tipsen, nu har jag lite att tänka på!

En fråga till, finns det någon anledning att behålla iMacen vi har idag + ny miniserver eller är det bättre att samla alla funktionerna (filemaker, itunes, användarfiler, backuper) på minin och koppla båda Drobodiskarna med nya fräscha 1,5-2TB diskar till den och sköta allt på ett ställe?

Jag har satt upp en OS X Server som katalogserver, och det krävdes inte några terminalkommandon alls. Iofs så var det synkat mot ett AD, men jag har svårt att tänka mig att det skulle göra saken lättare att ha en mer komplex lösning.

Vad säger ni om min senaste fråga?

Finns det någon anledning att behålla iMacen vi har idag + ny miniserver eller är det bättre att samla alla funktionerna (filemaker, itunes, användarfiler, backuper) på minin och koppla båda Drobodiskarna med nya fräscha 1,5-2TB diskar till den och sköta allt på ett ställe?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-01 17:24

Behåll den gamla som backup om den nya pajar. En fördel med externa diskar då...

Jag ska spara den men inte köra något på den utan låta minin göra jobbet.
Beställer nog grejerna idag, ska bli en intressant resa!
Återkommer med rapport när jag satt upp den!

• Oregistrerad
  • 2010-09-02 13:35

lycka till

• Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-09-13 07:48

När det gäller att sätta upp OSXS:
Läs dokumentationen. Läs den igen. Prova på en test-installation samtidigt som du läser dokumentationen. Prova testinstallationen, gå inte live. Läs dokumentationen igen och sen gör du en ny installation som är tänkt att gå live.
Det finns fler, avgörande saker, som måste bli rätt vid en OD-installation.
MEN, om ni inte är 50 användare och tänker använda avancerade funktioner för hantering av datorerna så är mitt tips att _inte_ sätta upp servern som OD-master, det funkar lika bra ändå.

1
Bevaka tråden