Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Erfarenheter kring flyttbara användarkonton / Portable Home Directories

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-08-23 10:06

Sedan en knapp vecka tillbaka har vi kört apples lösning för spara användarkonton och hemmappar på en Mac OS X Server så att man kan logga in på vilken ihopkopplad klientdator man vill och få hela sin hemmapp tillgänglig, antingen via nätverket eller synkroniserad till den lokala hårddisken.

Efter den ganska struliga inställningsprocessen (som Martin kan berätta mer om) så har det efter vägen dykt upp lite fartgupp. Jag tänkte försöka samla dem i den här tråden.

Den första lilla egenheten som jag tänkte ta upp är en dialogruta som jag ofta får upp när hemmappen synkroniseras med servern:

Citat:

Ett problem uppstod med att synkronisera filen "Skype.pid"

Dialogrutan dyker också upp med "Skype.pid" utbytt mot olika andra Skype-kopplade inställningsfiler ("chat1024.dbb", "chat512.dbb" etc)

Det luriga är att den inte hintar om vad som gått fel utan enbart att något gått fel, och det enda man kan göra är att bekräfta det hela med "Nästa" eller "OK".

Jag har problemet att min hemfolder alltid står som "aldrig synkad" men den synkar varje gång jag loggar in och ur...

  • Medlem
  • Nacka
  • 2010-09-02 09:50

Jag tror jag lyckats bena ut lite varför jag får de där "Hemsynkroniseringsfel"-dialogerna hela tiden.

Hemsynkroniseringstjänsten (HomeSync / FileSyncAgent) lyckas inte synkronisera filer som aktivt används av vissa program (bl a Skype, iTunes och Chrome). Om programmet är avstängt så är det inga problem att synkronisera filerna, men när det är på så fungerar det inte.

En möjlig anledning kan vara att programmen låser filerna på något visst sätt, en annan skulle kunna vara att programmen skriver till filerna väldigt ofta så att de förändras under tiden hemsynkroniseringstjänsten körs så att filen blir annorlund under tiden synkroniseringen pågår.

Irriterande är det i alla fall! En lösning skulle ju vara att exkludera de filer som den inte lyckas synkronisera, men möjligheten att exkludera är ganska trubbig. Jag vill ju inte exkludera hela Bibliotek-mappen och det verkar vara det enda alternativet...

1
Bevaka tråden