Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple Media Event 1 sep

Tråden skapades och har fått 316 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, verkligen. Den fula ankungen

På tal om fult, är ikonen för iTunes 10 det mest smaklösa Apple gjort på senare år eller är jag bara kinkig?

du vänjer dig nog, kanske inte det snyggaste jag sett, men helt okej.

Ursprungligen av Adrian B:

Ja, verkligen. Den fula ankungen

På tal om fult, är ikonen för iTunes 10 det mest smaklösa Apple gjort på senare år eller är jag bara kinkig?

Tja. Jag tyckte verkligen den gamla hade gjort sitt och såg riktigt passé ut. Den nya är väl... okej. Oftast är det ju bara en vanesak.

Ursprungligen av Capeman:

Tja. Jag tyckte verkligen den gamla hade gjort sitt och såg riktigt passé ut. Den nya är väl... okej. Oftast är det ju bara en vanesak.

Jo, den gamla fick gärna gå, tyckte bara att den nya inte var så spännande utan som något en webbdesigner skulle ha svängt ihop rätt snabbt för en 2.0-sajt ungefär som krox beskriver det. Inte så sofistikerad och väldigt ofarlig.

Men visst, jag lär vänja mig och det ingen stor sak, bara lite under Apples konstnärliga ribba. Å andra sidan är hela iTunes en udda historia.

Men till iTunes 10 credit måste jag säga att Apple lyckats bra med prestandan, mycket Snappier™ i de flesta avseenden. Och då kan jag förlåta en tråkig ikon flera gånger om

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-02 10:24
Ursprungligen av Adrian B:

Ja, verkligen. Den fula ankungen

På tal om fult, är ikonen för iTunes 10 det mest smaklösa Apple gjort på senare år eller är jag bara kinkig?

ja den var inte vacker, samtidigt som den gamla började kännas hyfsat tråkig ut. Den nya känns som den hade varit het för ca 3-4 år sedan. Nu mest överdrivet polerad och 2.0-ig...

Dessutom så känns det märkligt med ett uppstramat interface när loggan är så "sprallig". Fast sedan så använder jag inte längre iTunes så pass mycket att jag kommer störa mig på det, Spotify Premium funkar tillräckligt. Förutom då man kommer över fina remixes som aldrig släpps på Spotify eller köpemarknaden.

Från twitter: "Impressive thing about the new AppleTV: it only uses 6W of power. (Old one could use 48W)."

Ping känns helt klart som gjort för att floppa. Folk piratar alldeles för mycket för att det ska bli "stort" på det sätt som visas på Keynoten...

Ursprungligen av PeeMaN:

Ping känns helt klart som gjort för att floppa. Folk piratar alldeles för mycket för att det ska bli "stort" på det sätt som visas på Keynoten...

Fast de som lever sitt liv i iTunesvärlden kanske inte gör det i samma utsträckning?

Ursprungligen av Adrian B:

Fast de som lever sitt liv i iTunesvärlden kanske inte gör det i samma utsträckning?

Well, vi får se. Jag tror på flopp.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-02 07:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Ping känns helt klart som gjort för att floppa. Folk piratar alldeles för mycket för att det ska bli "stort" på det sätt som visas på Keynoten...

I Sverige (Norden) ja, men i de länder där det finns lagliga alternativ så har det märkts rejält att folk har dragit på/slutat pirata sin musik och sina filmer.

Det tillsammans med vansinniga böter i USA för piratat material gör att Ping kan bli stort, själv ser jag det mer som en biprodukt jag förmodligen inte kommer använda. Inte för att jag laddar ned piratkopierat material i särskilt stor utsträckning, jag köper t.ex. mestadels av min musik i iTunes (finns det inte där så kan hända att det laddas ned).

Ursprungligen av Trineo:

I Sverige (Norden) ja, men i de länder där det finns lagliga alternativ så har det märkts rejält att folk har dragit på/slutat pirata sin musik och sina filmer.

Det tillsammans med vansinniga böter i USA för piratat material gör att Ping kan bli stort, själv ser jag det mer som en biprodukt jag förmodligen inte kommer använda. Inte för att jag laddar ned piratkopierat material i särskilt stor utsträckning, jag köper t.ex. mestadels av min musik i iTunes (finns det inte där så kan hända att det laddas ned).

Här finns väl gott om lagliga alternativ. Vilket också gör att Ping blir ointressant för mig, jag lyssnar på min musik i Spotify. iTunes används till Podcaster och ljudböcker.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-02 07:19
Ursprungligen av Johan Nilsson:

Här finns väl gott om lagliga alternativ. Vilket också gör att Ping blir ointressant för mig, jag lyssnar på min musik i Spotify. iTunes används till Podcaster och ljudböcker.

Men Ping är ju inte för att lyssna på musik. I Apples värld så köper du musik via iTunes och delar med dig av vad du köpt till dina vänner via Ping. Typ facebook fast endast för musik. Det kan vara så att Apple känner sig för med detta och att det kommer en bredare variant senare, med film/TV och mer.

Men denna tjänst är helt klart riktat mot amerikaner och ställen där det bor många amerikaner (soldater).

Ursprungligen av MatsOlov:

Men Ping är ju inte för att lyssna på musik. I Apples värld så köper du musik via iTunes och delar med dig av vad du köpt till dina vänner via Ping. Typ facebook fast endast för musik. Det kan vara så att Apple känner sig för med detta och att det kommer en bredare variant senare, med film/TV och mer.

Men denna tjänst är helt klart riktat mot amerikaner och ställen där det bor många amerikaner (soldater).

Jo, och det är ju precis det jag menar. Jag köper inte musik via iTunes längre nu när Spotify finns.

Ursprungligen av MatsOlov:

Men Ping är ju inte för att lyssna på musik. I Apples värld så köper du musik via iTunes och delar med dig av vad du köpt till dina vänner via Ping. Typ facebook fast endast för musik. Det kan vara så att Apple känner sig för med detta och att det kommer en bredare variant senare, med film/TV och mer.

Men denna tjänst är helt klart riktat mot amerikaner och ställen där det bor många amerikaner (soldater).

Jag testar Ping nu och precis som med FB så är det ganska globalt. För mig dyker det upp folk i USA som har samma musiksmak som mig. Just nu verkar artistutbudet inte vara så stort av de 16 alternativ som gavs kunde jag bara vara säker på två (U2 o Yoyoma) som jag kan tänkas vilja ha uppdateringar ifrån.

Jag är som sagt en FB-vägrare (se separat tråd, går ej att missa), detta är dock en annan sak och helt enkelt bara för att Apple står som upphovsmän så känner jag mig säkrare och som sagt det är tänkt att bara handla om musik så jag hoppas fler av mina favvoartister dyker upp. Man sak sätta ut för och efternamn samt bostadsort och land men det går att redigera bort delar av dessa med ett mellanslag om man som mig är lite "protective"

Dessutom verkar det väldigt enkelt att slå av. Bara gå in i profilen och slå av...

Höjdpunkten under eventet var helt klart Chris Martin.... Och Apple-TV.... Fan, jag vill ha en... Tyvärr tvekar jag på att vi i Sverige är några av de som får video och sköj i Itunes "later this year".

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-02 01:52

Lite bättre kvalité än när det begav sig iaf.

YouTube - Rapport på Internet 1995

ps: Gillar inte nya nanon. Känns knappast som en uppdatering.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-09-02 07:15

Apple TV blev dyr i UK, £99.

Gillar utseendet på nya iTunes, stilrent med enbart grå ikoner för spellistor, bibliotek mm.

Hybridvyn är toppen, mycket enklare att hitta och framförallt se vart vissa låtar hör hemma.

Större volymkontroll också

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-02 08:39

Någon som tänkte på att Steve sa att HDR Photos kommer till Ipad med? runt 15.30 min in i streamen när han börjar tala om iOS 4.2..

Är det en sneak-peak att det kommer en iPad med kamera relativt snart eller är det bara en felsägning(vilket jag starkt tvivlar på)?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-02 08:56
Ursprungligen av krox:

Någon som tänkte på att Steve sa att HDR Photos kommer till Ipad med? runt 15.30 min in i streamen när han börjar tala om iOS 4.2..

Är det en sneak-peak att det kommer en iPad med kamera relativt snart eller är det bara en felsägning(vilket jag starkt tvivlar på)?

Det märkte jag också och jag tror nog att det är självklart att nästa version kommer att få en kamera men varför HDR nämndes med iPad kan nog räknas som ett misstag.

//Rob

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-02 10:11
Ursprungligen av Robo-X:

Det märkte jag också och jag tror nog att det är självklart att nästa version kommer att få en kamera men varför HDR nämndes med iPad kan nog räknas som ett misstag.

//Rob

jag har svårt att se Steve säga en sådan sak av misstag, jag tycker det känns mer som när han valde att säga att de skulle skeppa "millions of FaceTime devices" istället för "millions of iPhones with FaceTime". Ett skriptat sätt att skapa hype och rykten något som nästan alltid tjänar dem väl...

Ursprungligen av krox:

jag har svårt att se Steve säga en sådan sak av misstag.

Tror det var mer av misstag, hur ska man kunna ta en bra bild med en stor läsplatta? iPad är inte gjord för det.

Han råkade säga iPod touch en eller två gånger när han pratade om iPod nano t ex.

Nu finns Ping på iTunes Store i iOS.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-02 09:52

Tycker inte om utseendet på nya iTunes.

1. Ful ikon (passar inte alls in i docken då 99% av Apples ikoner tenderar att gå åt det realistiska hållet).

2. Seriöst, de vertikala knapparna längst uppe i vänstra hörnet?

3. Hybridvyn som dels sätter albumsnamnet till höger om artworken (=långa albumsnamn syns sämre), dels bara tillåter tre storlekar på bilden. Sen ser det inte alls lika städat ut som förut, allt det vita till vänster ger bara ett intryck av att mängder av yta går till spillo (var mycket bättre med den gråa motsvarande listen i iTunes 9).

Sen gillar jag inte heller den nya listen med namn, tid, artist, genre osv. Varför ska den listen vara större än listen ovanför där knappen "Alla album" och pilarna fram och bak finns?

4. Har inte riktigt bestämt mig än vad jag tycker om att alla ikoner i källistan numera är gråa. Å ena sidan trevligt då artworken sticker ut ännu mer, å andra sidan dåligt då det blir lättare att klicka fel (jämför med Microsofts nya Xbox-kontroll, yta före funktion = dålig design).

Jag gillar dock det nya volymreglaget och att knapparna längst ner integrerats med resten av programmet på ett snyggt sätt. En annan ny funktion jag hittat är att när man lyssnar på musik och klickar för att få upp artworken, har det numera lagts till reglage för uppspelning (jämför med Quicktime).

Allt som allt bevisar Apple ännu en gång att just Itunes internt ses som en lekstuga för märkliga designbeslut som inte bidrar med något nytt och bra alls. Visst, jag kommer säkert att vänja mig, och det går ju att byta tillbaka ikonen, men man blir ju ändå lite ledsen när allt blir så mycket sämre.

Går det att gå tillbaka en version?

Ursprungligen av Adzam 1:

Tycker inte om utseendet på nya iTunes.

1. Ful ikon (passar inte alls in i docken då 99% av Apples ikoner tenderar att gå åt det realistiska hållet).

2. Seriöst, de vertikala knapparna längst uppe i vänstra hörnet?

3. Hybridvyn som dels sätter albumsnamnet till höger om artworken (=långa albumsnamn syns sämre), dels bara tillåter tre storlekar på bilden. Sen ser det inte alls lika städat ut som förut, allt det vita till vänster ger bara ett intryck av att mängder av yta går till spillo (var mycket bättre med den gråa motsvarande listen i iTunes 9).

Sen gillar jag inte heller den nya listen med namn, tid, artist, genre osv. Varför ska den listen vara större än listen ovanför där knappen "Alla album" och pilarna fram och bak finns?

4. Har inte riktigt bestämt mig än vad jag tycker om att alla ikoner i källistan numera är gråa. Å ena sidan trevligt då artworken sticker ut ännu mer, å andra sidan dåligt då det blir lättare att klicka fel (jämför med Microsofts nya Xbox-kontroll, yta före funktion = dålig design).

Jag gillar dock det nya volymreglaget och att knapparna längst ner integrerats med resten av programmet på ett snyggt sätt. En annan ny funktion jag hittat är att när man lyssnar på musik och klickar för att få upp artworken, har det numera lagts till reglage för uppspelning (jämför med Quicktime).

Allt som allt bevisar Apple ännu en gång att just Itunes internt ses som en lekstuga för märkliga designbeslut som inte bidrar med något nytt och bra alls. Visst, jag kommer säkert att vänja mig, och det går ju att byta tillbaka ikonen, men man blir ju ändå lite ledsen när allt blir så mycket sämre.

Går det att gå tillbaka en version?

Om du sparat den förra versionens dmg-fil så kan du säkert installera den men jag tror du måste avinstallera iTunes först (backa upp allraförst).

Är osäker om Apple tillhandahåller gamla versioner av iTunes men det kan vara värt att dammsuga apple.com

Jag hade kvar en avbruten nedladdning av iTunes 9.2.1 och när jag dubbelklickade på den så fortsatte den nedladdningen av den versionen. Har också sparat dmg-filer för nästan alla versioner sedan 4.8

Jag tror tanken med de vertikala trafikljusen är att man alltid ska komma åt dem när iTunes ligger i bakgrunden. Ett annat skäl är enhetligt utseende för det programmet - tidigare låg trafikljusen horisontellt då fönstret var i fullstorlek.

Gillar ikonen. Brukade byta ut den mot något annat i mitt arkiv men nu tror jag den får bestå

Senast redigerat 2010-09-02 10:10

Jag önskar att Apple kunde låta det vara upp till användaren att bestämma ifall man vill kunna se albumomslag till album med färre än 5 låtar eller inte i den "nya" hybridvyn. Eller är jag ensam om att vilja kunna se exempelvis singelomslag?

Ursprungligen av Adzam 1:

3. Hybridvyn som dels sätter albumsnamnet till höger om artworken (=långa albumsnamn syns sämre), dels bara tillåter tre storlekar på bilden. Sen ser det inte alls lika städat ut som förut, allt det vita till vänster ger bara ett intryck av att mängder av yta går till spillo (var mycket bättre med den gråa motsvarande listen i iTunes 9).

Jag håller med, det var mycket bättre förut, när informationen stod under omslagsbilden.

Ursprungligen av Adzam 1:

...
3. Hybridvyn som dels sätter albumsnamnet till höger om artworken (=långa albumsnamn syns sämre), dels bara tillåter tre storlekar på bilden. Sen ser det inte alls lika städat ut som förut, allt det vita till vänster ger bara ett intryck av att mängder av yta går till spillo (var mycket bättre med den gråa motsvarande listen i iTunes 9).

Om man högerklickar på tex rubriken för Artist så får man alternativen att automatiskt justera kolumnbredden på antingen den kolumn du just markerar eller alla.

Problemet är att eftersom radioströmmar också dyker upp i musik-listan (varför har de inte fixat detta än?) o dessa ofta har en väldigt lång titel (tex Lounge-Radio...) så justeras kolumnbredden efter längden på dessa titlar. Det verkar inte gå att "ångra ändring av kolumnbredd" med ett menyval men det går att dra tillbaka dem manuellt.

Jag har tidigare använt denna som ersättare för den gamla. Den nya sticker ut bättre i såväl dockan som i snabbvalet (bulle+tab)

Jag tycker att Steve kom av sej ganska många gånger. Han brukar normalt vara riktigt 'smooth' men nu var det längre pauser, en och annan miss, fast han är ju lite äldre och nog ganska sliten. Han pratar lite ångsammare också. Jobbar knappast 9-5...

Diggade skarpt att se Woz i publiken!

LCR

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-09-02 10:27
Ursprungligen av LCR:

Jag tycker att Steve kom av sej ganska många gånger. Han brukar normalt vara riktigt 'smooth' men nu var det längre pauser, en och annan miss, fast han är ju lite äldre och nog ganska sliten. Han pratar lite ångsammare också. Jobbar knappast 9-5...

Diggade skarpt att se Woz i publiken!

LCR

Ja han börjar bli till åren och har varit med om en hel del mer än vad många andra varit med om, hälsomässigt. Av den anledningen var det lite märkligt att han körde showen helt själv, de senaste gångerna har ju flera andra, Tim och Scott bl.a. varit uppe och kört lite olika delar av showen.

Bevaka tråden