Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya utseendet på iTunes 10

Tråden skapades och har fått 79 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-04 02:21

Enligt iclarified så går det fortfarande att skapa egna ringsignaler men det är lite annorlunda.

//Rob

Ursprungligen av Anders Båth:

Hahaha :D:D:D

Vad fort man glömmer.
I princip redan glömt hur 9:an såg ut, men den stooora volymkontrollen har jag faktiskt svårt att smälta.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-03 14:07

Less is more!
Men ikonen är butt ugly.

Det grå i navigationen är sas Easy on the eyes o jag tycker faktiskt det är enklare att se titlarna nu än tidigare.

Tycker trafikljusens placering är logisk och egentligen borde det vara likadant på alla fönster

Gillar ikonen - den sticker ut som en fyrbåk

Gillar hybridvyn...

men gillar inte att utvalda radioströmmar fortfarande hamnar i den totala musiklistan. Det går att
anpassa bredden på kolumner men när radioströmmars titlar kan vara riktigt långa (tex Lounge-Radio) blir kolumnbredden rent löjlig...http://www.99.se/1928007-post310.html

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 14:35

hur tänkte dom med ikonen!?!?! ser ju så sjukt web 2.0 ut. fult som stryk!

  • Medlem
  • Solna
  • 2010-09-03 14:51

Är väldigt besviken på utseendet i iTunes 10. Känns som ett stort steg bakåt. Det var längesen (om någonsin?) som jag tycker Apple gjort om något till att bli markant sämre.

Ge mig tillbaka min ikon, mina färger och min gamla stilrena volymkontroll. Att fönsterhanteringsknapparna ligger på sidan om fönstret istället för upptill känns bara konstigt och är inte i linje med resten av OSX gui. Citerar från en tråd på Appleinsider: "The original Mac OS designers must be throwing up a little in their mouths right now."

Tycker alltihop ser stilrent och riktigt nice ut, och förstår inte varför folk blir så upprörda.

Ursprungligen av panther:

Tycker alltihop ser stilrent och riktigt nice ut, och förstår inte varför folk blir så upprörda.

Håller med.

Det här påminner om när 10.5 släpptes och alla klagade över att Findermapparna blivit så färglösa och tråkiga. Undrar hur många som tycker det idag? Tycker gamla mapparna nu bara ser 90-tal ut.

Ursprungligen av Capeman:

Det här påminner om när 10.5 släpptes och alla klagade över att Findermapparna blivit så färglösa och tråkiga. Undrar hur många som tycker det idag? Tycker gamla mapparna nu bara ser 90-tal ut.

Ja, de gamla ser riktigt 90-tal ut idag, men de nya tycker jag faktiskt fortfarande inte riktigt bitit sig fast på mitt öga. Bytte därför ut allt i systemet häromveckan, och är mycket mer nöjd:

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Olika utseenden/färgteman som alternativ kommer aldrig att hända.

Möjligtvis att man ändrar tillbaka någon av de här förändringarna. Men förmodligen inte heller det.

Varför skulle inte det kunna hända menar du? Du kan t o m byta utseende på hela Mac OS X i systeminställningar från "Färglagt" till "grafit". Du kan ändra utseendet på GUIt i iPhoto. Jag har iaf svårt att se att de grådaskiga stannar kvar särskilt länge i ett sånt "hobby"program som iTunes.

Ursprungligen av Anders Båth:

Varför skulle inte det kunna hända menar du?

Jag menar att programmet har inga inställningar för utseendet idag, och då är nog chansen försumbar att man ska införa sådana inställningsmöjligheter nu.

I Finder har ju färginställningen funnits där hela tiden.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-03 16:09
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag menar att programmet har inga inställningar för utseendet idag, och då är nog chansen försumbar att man ska införa sådana inställningsmöjligheter nu.

I Finder har ju färginställningen funnits där hela tiden.

Rutnätsvy: Ljus/Mörk
Källtext: Liten/Stor
Listtext: Liten/Stor

Finns i alla fall i 9an. Vad är det om inte utseendeinställningar?

Ok, så det finns ett par inställningar som kan påverka utseendet till viss del.

Men jag tror ändå inte att det kommer en snar uppdatering med möjlighet att välja färgtema.

Senast redigerat 2010-09-03 16:25
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Jag menar att programmet har inga inställningar för utseendet idag, och då är nog chansen försumbar att man ska införa sådana inställningsmöjligheter nu.

I Finder har ju färginställningen funnits där hela tiden.

Ja det är ju sant, och de har ju inte ändrat en enda grej i inställningarna till iTunes 10. Förutom att sugit ur färgen ur ikonerna då...

Hur som, har läst runt en hel del på alla möjliga forum och det var längesen jag såg en sådan stark negativ reaktion mot en uppdatering av ett program Apple släppt. I stil med när quicktime player blivit sämre o sämre för varje version

För mig gäller iaf det klassiska uttrycket "don't fix it if it ain't broken" väldigt väl vad gäller iTunes nya utseende.

Ursprungligen av Capeman:

Det här påminner om när 10.5 släpptes och alla klagade över att Findermapparna blivit så färglösa och tråkiga. Undrar hur många som tycker det idag? Tycker gamla mapparna nu bara ser 90-tal ut.

Vad är fel med 90-tal? Om 10-talet ska se ut som itunes 10 så kräver jag 90-talet tillbaka. Färgen var jättebra! Gjorde att man kunde följa färg istället för att behöva läsa allt. Men man kanske vänjer sig, hoppas det iaf

Och till sist en fråga till apple: vertikalt?!

Anledningen till att folk blir upprörda är att detta inte är en utveckling av ett GUI. Snarare... inveckling?
Nämen allvarligt, att släta ut utseendet så här mycket är ganska obehagligt tycker jag. Man får känslan av att Apple tänker "Detta är linjen vi kommer att gå", och DET är skrämmande. Apple som är världsledande på GUIs borde ju veta att för den vanlige snittanvändaren av iTunes så handlar det inte om att det ska se "professionellt" ut, att fokus ska tas från GUI till innehåll. Det ska vara tydligt, lättöverskådligt och man ska snabbt hitta dit man vill. När man tar bort alla färger på detta sättet försvinner väldigt mycket av dessa möjligheter. Som många påpekat, det gråa får det att se "inaktivt" ut. Nu måste man "läsa" texten till varje rad i Biblioteket istället för att snabbt kunna se på ikonen och klicka dit man vill. Ikonen är ful om möjligt fulsnygg, volymreglaget har jag inga problem med, att de provar "lite nytt" genom att slänga runt på trafikljusen har jag egentligen heller inga problem med. Men att ta så många steg bakåt vad gäller den generella designen gillar jag verkligen inte.
Har faktiskt svårt att tro att det INTE kommer komma en uppdatering snart där ett färglagt utseende finns som alternativ.

Ursprungligen av Anders Båth:

...Har faktiskt svårt att tro att det INTE kommer komma en uppdatering snart där ett färglagt utseende finns som alternativ.

Olika utseenden/färgteman som alternativ kommer aldrig att hända.

Möjligtvis att man ändrar tillbaka någon av de här förändringarna. Men förmodligen inte heller det.

Hittade en riktigt snygg variant på iTunes ikon:

iTunes X Icon Replacement by `-kol on deviantART

Ursprungligen av Anders Båth:

Hittade en riktigt snygg variant på iTunes ikon:

iTunes X Icon Replacement by `-kol on deviantART

Nä, men nu skämtar du aprillo. De där var ju ännu hemskare. Sliskigare än slask. Det är inramningen som är det fulaste med ikonen. Allt för mycket 3D är imo. bara snuskigt..:$.
Kan bara nämna Spotify igen. Föredömligt enkel och snygg. Adobes iPhone apps innehar några av de snyggaste ikonerna just nu. Inget blaff och överdriven glans eller kladdiga färger.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 13:17
Ursprungligen av Einar Lindgren:

Nä, men nu skämtar du aprillo. De där var ju ännu hemskare. Sliskigare än slask. Det är inramningen som är det fulaste med ikonen. Allt för mycket 3D är imo. bara snuskigt..:$.
Kan bara nämna Spotify igen. Föredömligt enkel och snygg. Adobes iPhone apps innehar några av de snyggaste ikonerna just nu. Inget blaff och överdriven glans eller kladdiga färger.

Apple har ju flera sådana ikoner, what else is new?

Cocoa ligger bättre i munnen än Carbon..

  • Oregistrerad
  • 2010-09-04 10:11
Ursprungligen av Snabeldrake:

Cocoa ligger bättre i munnen än Carbon..

Som end-user är det skitsamma imho

Finns det något sätt att få bort visning av bildinfo och spårnummer till albumen?

Det är ju mer störande än något annat!

Ursprungligen av Helmetrock:

Finns det något sätt att få bort visning av bildinfo och spårnummer till albumen?

Välj listvy i stället för hybridvy eller albumvy.

  • Medlem
  • Hjo
  • 2010-09-04 23:29
Ursprungligen av Helmetrock:

Finns det något sätt att få bort visning av bildinfo och spårnummer till albumen?

Det är ju mer störande än något annat!

Åtminstone spårnumren klickar du ur bara, genom att högerklicka i någon av kolumnhuvuderna får du en massa alternativ på kolumner att visa eller inte visa, däribland spårnumren.

Eller så går du till menyn Innehåll och väljerVisningsalternativ..
Kryssrutor och de berömda bleka ikonerna i vänsterkanten kan man kryssa ur i Inställningar...

Vad tror ni är anledningen till att färgerna försvann? Är det bara ett sätt att dra mer uppmärksamhet till de färgglada skivomslag som glänser i skyltfönstret i iTunes? Eller är det framtida trend för GUI som kommer såsmoningom till hela OS X eller OS XI?

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-04 12:37

Nu har jag kört iTunes 10 en stund och måste säga att jag gillar det platta gråa utseendet, men jag förstår mig fortfarande inte på ikonen... den är sjukt ful. Dessutom hur tänkte dom med det sneställda trafikljuset? enhetlighet med resten av OSX kanske?!?
Skulle iofs vara kul om dom lägger trafiljuset åt det hållet i ALLA program som kommer

Ursprungligen av kainen:

Nu har jag kört iTunes 10 en stund och måste säga att jag gillar det platta gråa utseendet, men jag förstår mig fortfarande inte på ikonen... den är sjukt ful. Dessutom hur tänkte dom med det sneställda trafikljuset? enhetlighet med resten av OSX kanske?!?
Skulle iofs vara kul om dom lägger trafiljuset åt det hållet i ALLA program som kommer

http://cache.gawkerassets.com/assets/images/4/2010/09/steve-jobs-blue-lantern.jpg

Eller läs hela artikel:
Steve Jobs on iTunes 10 Icon Lambasting: "We Disagree"

Bevaka tråden