Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Inget ljud från MiniDisplayport via HDMI

Tråden skapades och har fått 99 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Cribbe:

Börjar undra om det är kombinationen MBP 13 och 10.6.4 som spökar?! Någon som kan utesluta?

Har fått besked från Macoteket idag att det är fel på hela batchen av Maclines MDP>HDMI-adaptrar. Andra varianter verkar dock inte vara säkrare.

Se kundbetyg på apple.com ang griffin och moshi som ska ha stöd för ljud:
Griffin Video Display Converter - Apple Store (U.S.)
Moshi Mini DP to HDMI Adapter with Audio Support - Apple Store (U.S.)

Vet varken in eller ut...

Apple support diskussionsforum:
Apple - Support - Discussions - Problem with HDMI to TV sound ...

Jag ska försöka mig på att testa med MacBook Pro 13" imorgon med 10.6.4 och Griffin adaptern.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-10 21:47
Ursprungligen av Cribbe:

Börjar undra om det är kombinationen MBP 13 och 10.6.4 som spökar?! Någon som kan utesluta?

Har fått besked från Macoteket idag att det är fel på hela batchen av Maclines MDP>HDMI-adaptrar. Andra varianter verkar dock inte vara säkrare.

Se kundbetyg på apple.com ang griffin och moshi som ska ha stöd för ljud:
Griffin Video Display Converter - Apple Store (U.S.)
Moshi Mini DP to HDMI Adapter with Audio Support - Apple Store (U.S.)

Vet varken in eller ut...

Apple support diskussionsforum:
Apple - Support - Discussions - Problem with HDMI to TV sound ...

Får nog kontakta macoteket jag med för att se vad dom säger. Är det fel på själva adaptern så får dom byta ut den. Annars får Steve fixa detta snarast: Adaptergate är ett faktum.

Btw jag sitter och stör mig varje gång det är dags att se film. Man är bekväm med att allt bara funkar och så gör det inte det helt plötsligt. Adaptern köptes enbart för det ändamålet liksom.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-18 21:25

Jag har en MBP 13" 2010 och fick ljud genom HDMI till min Pioneer Kuro med denna adaptern: Mini DisplayPort - HDMI kabel adapter för Macbook på Tradera. Övrigt |

Tror det är samma tillverkare som den Iphone77 tipsade om tidigare i tråden.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-19 09:07

Och du har 10.6.4?

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-08-31 18:35
Ursprungligen av olov:

Jag har en MBP 13" 2010 och fick ljud genom HDMI till min Pioneer Kuro med denna adaptern: Mini DisplayPort - HDMI kabel adapter för Macbook på Tradera. Övrigt |

Tror det är samma tillverkare som den Iphone77 tipsade om tidigare i tråden.

Köpte en likadan kabel och kopplade den till min Samsung-TV och kan bekräfta att det fungerar med både bild och ljud. Jag har en MBP 13" 2,4 med 10.6.4.

Mvh/ Johan

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-31 20:53

Bekräftar härmed också att ljudet nu funkar med adapter från eQuipIT på MBP 13", 2,4 ghz med 10.6.4 förinstallerat.
Kan f.ö. rekommendera säljaren på Tradera, och ett bra pris på 129 kr + frakt. Dessutom är adaptern snygg och slim. Dock verkar adaptrarna för tillfället vara slut. Men det kan vara värt att vänta på - nu blir det filmtajm!

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-22 23:38

Stämmer bra det.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-23 13:32

Då finns det ingen anledning att vänta. Jag slår till på en likadan! Ska bli spännande ...

Konstigt, eftersom det nu fanns ett alternativt som folk här har testat och godkänt med 10.6.4 så körde jag nu 10.6.4 uppdateringen jag också. Min macline adapter funkar dock fortfarande (se svar #26 för länk till den jag har) trots att den enligt andra här inte ska funka med ljud.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-25 12:39

Jag uppdaterade till 10.6.4 innan jag köpte adaptern...
Kanske "hittade adaptern outputens inställningar redan i 10.6.3? Låter kanske långsökt, men det verkar vara enda skillnaden.
Återkommer med info när jag provat ny adapter från eQuipIT.

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2010-08-27 12:45

Olov och krino81:
Undrar vilken MBP 13" modell ni har? Själv har jag lilla 2.4 ghz.
Förhoppningsvis ligger den nya adaptern hemma i brevlådan vid det här laget!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-03 18:22

Nu vet jag att den här diskussionen handlar om ljudet, men. Fick hem adaptern från equipit idag och ljudet fungerar utmärkt (förutom att jag bara kan reglera volymen via TV:n). Men bilden är riktigt risig. Min tv är långt ifrån high-end men bilden blir riktigt mycket bättre via VGA från en annan mac. Har prövat att kalibrera många gånger men får ändå inget bra resultat.

Ni andra som kör med adaptern, upplever ni samma sak?

Ursprungligen av fajmoh:

Nu vet jag att den här diskussionen handlar om ljudet, men. Fick hem adaptern från equipit idag och ljudet fungerar utmärkt (förutom att jag bara kan reglera volymen via TV:n). Men bilden är riktigt risig. Min tv är långt ifrån high-end men bilden blir riktigt mycket bättre via VGA från en annan mac. Har prövat att kalibrera många gånger men får ändå inget bra resultat.

Ni andra som kör med adaptern, upplever ni samma sak?

Detta är som du själv säger off topic. Ta det i en egen tråd.

/Mod

Jag köpte denna och den fungerade klockrent med MBP 15" både ljud och blid funkar. Dessutom har fick jag reda på att det krävs att den TV etc man kopplar ihop den med har minst HDMI v1.3. Så det kanske är därför som det inte fungerar för dem som misslyckats?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-12 19:54
Ursprungligen av Machacker:

Jag köpte denna och den fungerade klockrent med MBP 15" både ljud och blid funkar. Dessutom har fick jag reda på att det krävs att den TV etc man kopplar ihop den med har minst HDMI v1.3. Så det kanske är därför som det inte fungerar för dem som misslyckats?

I mitt fall verkar det inte ha med TVn att göra då andra i tråden rapporterat om att det fungerat med likadan TV.

Det rör sig om en trasig adapter som levererades verkar det som. Har gjort garantiärende av det nu och beställer någon av det andra adaptrarna som har rekommenderats i tråden.

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-09-04 18:27

http://www.griffintechnology.com/products/video-display-converter

Justja, beställde ju den här från Griffin. Funkade klockers både med bild- och ljudöverföringen så fort man gjort rätt inställningar i ljudpanelen. Trevligt att man fick med en liten DVI-tillsats också, pluspoäng Griffin!
Tråkigt nog hittade jag Voddlers akilleshäl, maximize på extern bildkälla hackar sönder totalt, men det är en helt annan historia!

Köpte en likadan adapter som sirsnurre skrivit om, alltså Griffin "Connect: Mini DisplayPort to HDMI & DVI". Fungerar klockrent.

Köpte denna Om Adapter Mini DisplayPort - HDMI från Teknikmagasinet tidigare och trots vad som stod på förpackningen fungerade inte ljud ut.

Beställde Griffin-adaptern direkt från deras US hemsida. 290 sek (minus rabattkod; använd sökmotor) inklusive frakt. Tog ca 1 vecka att få hem.

(Edit: Datorspecs: Macbook Pro 17" i7 2,66 ghz, 4gb ddr3, OSX 10.6.4)

  • Medlem
  • Luleå
  • 2010-09-30 00:10
Ursprungligen av eurodanzisch:

Beställde Griffin-adaptern direkt från deras US hemsida. 290 sek (minus rabattkod; använd sökmotor) inklusive frakt. Tog ca 1 vecka att få hem.

Körde också på den, inkl rabattkod, men tror jag åkte på tull. Fick pynta runt 150.- extra för att få ut den. Surt. Adaptern funkar dock klockrent för mig också, MBP 15" i5

köpte en på teknikmagasinet och han som jobbade där sa det inte fukade med ljud i den som de hadde

  • Oregistrerad
  • 2010-10-02 12:18
Ursprungligen av madnessclub:

köpte en på teknikmagasinet och han som jobbade där sa det inte fukade med ljud i den som de hadde

Och gjorde det då?????

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-04 10:19

Nu fungerar ljud över hdmi för mig med.

Lämnade igen den trasiga Macline adaptern och köpte en ny likadan.

  • Medlem
  • Lund
  • 2010-11-12 22:54

10.6.5 ska ju fixa buggen med inget ljud men min mbp vill inte skica ut ljud via hdmi.
Min mdp-adapter hade stöd för hdmi 1.3b och ljud enligt förpackningen. (Var visserligen några månader sedan jag köpte den).

Kan det vara fel på datorn eller är jag bara olycklig? Har läst runt om på nätet att 10.6.5 fixade problemet för de som hade det.

Ursprungligen av tayeh:

10.6.5 ska ju fixa buggen med inget ljud men min mbp vill inte skica ut ljud via hdmi.
Min mdp-adapter hade stöd för hdmi 1.3b och ljud enligt förpackningen. (Var visserligen några månader sedan jag köpte den).

Kan det vara fel på datorn eller är jag bara olycklig? Har läst runt om på nätet att 10.6.5 fixade problemet för de som hade det.

Vilken adapter har du testat med? Av de jag testat med kan jag säga att Griffin alltid fungerat både mot 320 och 330M grafikkorten under osX 10.6.4 lär inte vara några problem under den nya 10.6.5 heller misstänker jag.

Jag köpte denna adapter på webhallen:
WEBHALLEN.com - Moshi Mini DisplayPort to HDMI Adaptor v2
Funkar perfekt med ljud ut.

Dock beställde jag denna kabel:
WEBHALLEN.com - Deltaco HDMI-Kabel 19-Pin 5m v1.3 (ha - ha) Guldplterade kontakter / Ferritkrnor / Nylonverdrag

Den funkade dock inte alls med ljud.
Fick ta och byta kabel så funkade det, fick dock alltid bild.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-11 01:22

Billig Mini DisplayPort till HDMI med ljud - extrem prisskillnad

Jag skall köpa en adapter "Mini Displayport till HDMI med ljud".
Den som finns på Apples sida kostar 436 kr inkl. frakt. Hos Kabelgiganten hittar jag den här som tycks göra samma jobb men kostar endast 189 kr (fri frakt). Vad skiljer dessa åt som gör att Apples (Moshis) kostar mer än dubbelt så mycket? Kan kvalitén blir sämre med en "noname"-adapter? Eller finns det något annat som skiljer dem åt som jag missar?

Senast redigerat 2012-01-11 06:50

Är nog ingen större skillnad, men är det inte roligare med en sån här kabel, så slipper du mecka med adaptrar?

http://www.kabelgiganten.se/artiklar.asp?id=11346

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-11 16:21

Ah, tack! Den blir perfekt

@Jesper: Ok. Jag visste inte ens att man kunde radera sin egna tråd.

Ursprungligen av Capeman:

Är nog ingen större skillnad, men är det inte roligare med en sån här kabel, så slipper du mecka med adaptrar?

Kabelgiganten - Mini Displayport - HDMI med ljud 1,8 M

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-16 12:50
Ursprungligen av Capeman:

Är nog ingen större skillnad, men är det inte roligare med en sån här kabel, så slipper du mecka med adaptrar?

Kabelgiganten - Mini Displayport - HDMI med ljud 1,8 M

Något ljud följer dock inte med genom kabeln.. Jag har den MBP-modell som släpptes i mitten av 2010 (typ näst senaste modellen, va?) så det borde väl fungera?

Ursprungligen av Hallon:

Något ljud följer dock inte med genom kabeln.. Jag har den MBP-modell som släpptes i mitten av 2010 (typ näst senaste modellen, va?) så det borde väl fungera?

Har du ställt om ljudutgången? Håll ner Alt och klicka på högtalarikonen, där bör du kunna välja din HDMI-utgång.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2012-01-17 10:58
Ursprungligen av suddgummi:

Har du ställt om ljudutgången? Håll ner Alt och klicka på högtalarikonen, där bör du kunna välja din HDMI-utgång.

Ahaaa, då skall jag testa det så fort jag kommer hem idag!

Bevaka tråden