Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

CDON (m.fl) säljer dyra olåsta iPhone 4

Tråden skapades och har fått 35 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ridax:

...orimligt att beskylla CDon för att vara oseriösa...

Man utnyttjar den efterfrågan som finns. Det är helt ok enligt marknadsekonomins lagar.

Men jag tycker att 70% (och vissa tar ju ännu mer) är för mycket. Jag tycker att man kunde nöja sig med 40 eller 50, kanske.

Man har passerat en gräns, tycker jag. Och det tycker inte du. Och detta olika tyckande är inget konstigt.

Men vad jag inte förstår i den här typen av debatter är att den ena (du) får lov att tycka att min åsikt är orimlig, men den andra (jag) får inte tycka att påslaget är oseriöst. Är ditt "tycka" mer värt än mitt?

Det är åsikter. Respektera att det finns olika sådana, och lägg ner detta nu.

Senast redigerat 2010-09-07 11:20
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 11:23

Och var har jag sagt att jag förbjuder dig att tycka vad du vill? Jag bara påpekar att det är inkonsekvent att beskylla CDon för att vara oseriösa när de tar ut 70% påslag, medan du inte reagerar alls över att Apple tar ut över 100% påslag. Jag tycker även det är konstigt att använda ord som "oseriöst" enbart baserat på vilka marginaler ett företag tar ut.

Varför kan du inte acceptera att jag tycker det är inkonsekvent? Jag tycker till och med att det ör systematiskt inkonsekvent... Och för att nu vara extratydlig... Du får vara hur inkonsekvent du vill, men det är väl inte märkligt att man anmärker mot denna typ av inkonsekvens?

Ursprungligen av ridax:

...reagerar alls över att Apple tar ut över 100% påslag

Du försöker föra in argument som inte finns.

Du skriver "över 100%", men du länkar till en artikel som säger 61%.

Och då har man bara räknat materialkostnaden (och vissa licenskostnader). Men Apple måste ju ha betalt för utvecklingskostnaderna också.

Och om man räknar in det så är man kanske nere på 40 eller 50%, vilket jag tycker är rimligt.

Så nej, jag är inte inkonsekvent.
...åtminstone inte på just det här.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 11:51
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Du skriver "över 100%", men du länkar till en artikel som säger 61%.

Artikeln säger 61% MARGINAL. Du får själv konvertera det till PÅSLAG, så får du se att det är över 100% (om jag inte räknar fel, så blir det 156% påslag. Om du istället vill konvertera CDon till marginal-siffror så tror jag det blir ca 39% marginal som CDon har jämfört med Apples 61%).

Och nu kom ju precis det argument som jag skrev tidigare. Apple måste ha betalt för utvecklingskostnader också. Det gäller ju precis alla företag. CDon måste ha betalt för utvecklingskostnaderna för siten, för personal, för reklam m.m.

Senast redigerat 2010-09-07 12:04
Ursprungligen av ridax:

...CDon måste ha betalt för utvecklingskostnaderna för siten, för personal, för reklam m.m.

De har redan en organisation. Det kostar inte många kronor extra för CDON att ta in en produkt till i sortimentet. Den merkostnaden hade de klarat med breeeeed marginal även om de bara lagt på 40 eller 50%. Du kan inte på allvar jämföra CDONs lilla merkostnad med Apples utvecklingskostnader för iPhone?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-07 12:18

Ingen kommentar om marginalen??? O:-)

När det gäller utvecklingskostnader som ett företag har så brukar man ju slå ut dem på hela verksamheten och inte ta alla utvecklingskostnader först och sedan tänka att nu är kostnaderna betalda och utvecklingskostnaden för varje produkt är bara "merkostnaden".

I så fall, om man skall hårddra ditt resonemang, så kan du säga att Apple utvecklade iPhone 4 16Gb. Du kan inte på allvar mena att MERKOSTNADEN för att utveckla iPhone 4 32Gb skulle vara speciellt väsentlig i sammanhanget? Alltså borde man kunna sälja iPhone 4 32Gb utan att ta hänsyn till utvecklingskostnaderna alls.

Strunt samma... Jag kan lova dig... Apple's utvecklingskostnader för iPhone 4 är blygsamma i sammanhanget, med tanke på försäljningen.

Apple’s Revenue per iPhone Revealed, and It’s $650 [UPDATED] | BNET

Bevaka tråden