Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mail och IMAP

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-07 10:04

Apple Mail skapar ju egna mappar för bla. skickat och utkast när man kör IMAP. Ifall man styr om dessa så att de hamnar i andra bef. kataloger på servern, är det då okej att radera Apples mappar eller kan det ställa till med några problem om man gör det?

• Medlem
  • 2010-09-07 12:19
  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-08 09:52
Ursprungligen av DrDip:

Mja... Där beskrivs bara hur man gör för att styra om pekningen till de olika katalogerna. Det jag undrade var ifall det kan uppstå komplikationer om man raderar Apple Mails egna kataloger?

• Medlem
  • 2010-09-08 14:32

OK. Då svarade jag "fel", men om du följer länken så slipper du dubletter av mapparna. Det var väl ändå det du ville med att ta bort några mappar? (Det är tipset om sökvägen [Gmail] som löser det)

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-08 15:32

Vet inte om jag börjar förlora synen, men jag kan inte hitta någon information där borttagning av mappar beskrivs (det är alltså Apples defaultmappar, typ Sent Messages etc. som jag syftar på)...

• Medlem
  • 2010-09-08 19:23

Mina felaktiga svar beror på att jag trodde mig förstå orsaken till att du ville ta bort några mappar. Du har rätt till att det Inte står hur man tar bort AppleMail-mappar, men tipset tar bort Gmail-mapparna och låter Apple-Mail-mapparna bli fullfjädrade IMAP-mappar — och vips är det snyggt och man har Inte fler mappar än vanlig pop-mail (men smartare).

• Medlem
  • 2010-09-08 19:25

En tanke: menar vi olika mappar med termen Apples defaultmappar? Jag menar de med ikoner (papperskorg, pappersplan etc)

• Medlem
  • 2010-09-08 19:27

Tipset som text istället för länk: "if you want to get rid of that extra [Gmail] hierarchy. Go in to your advanced email settings and for ‘IMAP Path Prefix’ type [Gmail] now go back and reassign your Sent, Deleted, and Draft mail boxes, if needed."

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-09 15:57

All information där handlar enbart om att välja antingen Gmails mappar eller Apples mappar för IMAP (i iPhone och Mail)... Det jag är ute efter är konkret borttagning av mappar.

Ursprungligen av lensv:

Apple Mail skapar ju egna mappar för bla. skickat och utkast när man kör IMAP. Ifall man styr om dessa så att de hamnar i andra bef. kataloger på servern, är det då okej att radera Apples mappar eller kan det ställa till med några problem om man gör det?

Jag har mixtrat med det här en del. Om man styr om vilka mappar som ska användas så Mail blir sams med epostoperatören så blir det ibland kvar mappar längst ned i vänsterspalten.

Om det är dessa mappar du menar (och om de innehåller noll objekt) så är det bara att högerklicka och radera.

Om de innehåller brev så flyttar du breven till rätt mapp sen ta bort.

Var det inte rätt svar så får du bifoga skärmklipp så vi vet att vi pratar om samma sak.

• Medlem
  • Norrköping
  • 2010-09-09 17:32

Japp, det är de mappar som man flyttar ifrån som jag syftar på (om de samlas längst ner till vänster vet jag dock inte, hos mig sorteras allt i bokstavsordning). Ifall dessa mappar är tomma ska man alltså kunna ta bort dem helt utan att det skapar några komplikationer (och utan att Apple Mail återskapar dem på nytt när man ansluter)?

Mapparna jag pratar om ligger INTE under översta rubriken "BREVLÅDOR". De hamnar längre ned. Är de tomma så kan du ta bort dom.

1
Bevaka tråden