Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Se amerikanska filmer med Apple TV i Sverige?

Tråden skapades och har fått 31 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Någon som har en smart lösning på hur man skulle kunna få tag i det amerikanska utbudet i Apple TV när jag sitter i Sverige?

Någon form av VPN eller Proxy lösning antar jag, fast jag inte vara beroende av att ha igång Macen. Någon hårdvara som man kopplar mellan Apple TV och bredbandet skulle vara optimalt.

Och hur hittar jag en VPN som inte är seg som sirap mot USA?

Surfbouncer erbjuder hårdvarulösning för just det där, lite hög engångskostnad, sedan en årlig kostnad för själva VPN kostnaden, annars kanske det går att lösa med ett "hemma"bygge för hårdvaran med en lämplig VPN tjänst

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-09-02 08:45

Annars så kan man köpa iTunes gift cards på typ e-bay och skapa ett amerikanskt ITuneskonto. Se tråden nedan.

hur-hyra-film-med-gift-cards

Ursprungligen av andas:

Annars så kan man köpa iTunes gift cards på typ e-bay och skapa ett amerikanskt ITuneskonto. Se tråden nedan.

hur-hyra-film-med-gift-cards

Så det är ingen spärr att kika på de amerikanska serierna här så länge jag kör ett Apple US konto och betalar med GiftCard ??

Ursprungligen av andlin76:

Så det är ingen spärr att kika på de amerikanska serierna här så länge jag kör ett Apple US konto och betalar med GiftCard ??

Nej.

.

Ursprungligen av Capeman:

Nej.

.

Grymt!

Någon som vill dela med sig med sin ytterst pålitliga och schysta US GiftCard säljare?

Jo, jag kan Googla men rekommendationer brukar vara bäst.

Ursprungligen av andlin76:

Grymt!

Någon som vill dela med sig med sin ytterst pålitliga och schysta US GiftCard säljare?

Jo, jag kan Googla men rekommendationer brukar vara bäst.

Buy TV series, Movies, Music, Apps at iTunes-GiftCards.com Electronic Delivery via email

Tar en stund första gången att köpa då man ska skapa konto osv men sen går det undan

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-04 00:18

Det är jag som driver iTunes-GiftCards.com så jag tackar och bockar för rekommendationen! Om du har några frågor om hur det fungerar eller kanske vill veta vilket väder vi har på Miami Beach så är det bara att fråga;-)

Jobs pratade om att nya AppleTv skulle stödja Netflix, funderar på hur man kommer att få det att fungera i Sverige...

Idag kan jag köra Netflix på Macen om jag kopplar upp mot en VPN i USA.

Då AppleTv arbetar mot iTunes som ligger på samma VPN Mac, kommer jag att kunna streama Netflix film på AppleTV?

Eller blir jag tvungen att sätta upp en hårdvaruVPN mellan AppleTV och bredbandsmodemet?

Vet att det bara går att spekulera än så länge men vad tror ni?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 12:19

Jag har PM:at min kontakt, superbra, snabbt och trevligt.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-08 14:52

Hej,
Jag tittar på samma sak själv, och kommer att utvärdera det då jag får in min första ATV, men rent tekniskt sett så lär det vara nödvändigt med en extern hårdvaru VPN för att det ska fungera.
Jag letar en bra leverantör för detta nu, eftersom vi får in en radda Apple TV imot slutet på månaden. Alla vill ha dom nu;-)

Ursprungligen av ParMan:

Hej,
Jag tittar på samma sak själv, och kommer att utvärdera det då jag får in min första ATV, men rent tekniskt sett så lär det vara nödvändigt med en extern hårdvaru VPN för att det ska fungera.
Jag letar en bra leverantör för detta nu, eftersom vi får in en radda Apple TV imot slutet på månaden. Alla vill ha dom nu;-)

Jo, det skulle förvåna mig om Netflix inte kräver en VPN lösning...en spekulation från min sida är att Apple kommer att skärpa upp kraven för utlänska iTunes konton i samband med Apple TV släpps och EU bör lipa.

Sitter själv och testar lite olika leverantörer som StrongVPN, Goldenfrog och Perfect-Privacy. Hade en tanke att köra en Linksys router med DD-WRT som hårdvaruVPN, men efter långa trista kvällar åker snart f*nskapet ut. De som har lyckats få igång PPTP bekräftar att de blir segt...

Asus RT-N16 verkar vara ett bättre val, kostar cash... Finns även färdig konfigurerad här Sabai Technology - wireless routers for specialized uses mot StrongVPN (Open VPN eller PPTP) för den som har råd.

Ursprungligen av andlin76:

Jo, det skulle förvåna mig om Netflix inte kräver en VPN lösning...en spekulation från min sida är att Apple kommer att skärpa upp kraven för utlänska iTunes konton i samband med Apple TV släpps och EU bör lipa.

Sitter själv och testar lite olika leverantörer som StrongVPN, Goldenfrog och Perfect-Privacy. Hade en tanke att köra en Linksys router med DD-WRT som hårdvaruVPN, men efter långa trista kvällar åker snart f*nskapet ut. De som har lyckats få igång PPTP bekräftar att de blir segt...

Asus RT-N16 verkar vara ett bättre val, kostar cash... Finns även färdig konfigurerad här Sabai Technology - wireless routers for specialized uses mot StrongVPN (Open VPN eller PPTP) för den som har råd.

Citerar mig själv i brist på svar...

Efter lite testade tycker jag att StrongVPN är bäst. För 10dollar i månaden får man ett konto mot deras OpenVPN server i NewYork.

När jag testade hastigheten med Bredbandskollen (mätstation Göteborg) mot deras OpenVPN server i NewYork fick jag mellan 4-10 Mbit ner, 0,5-1,6 Mbit upp. Helt ok för att streama Netflix!

Beställde även en färdig konfigurerad Asus RT-N16 router mot deras OpenVPN server. Kostar inte mer än att köpa den i Sverige utan konfigurationen.

Känns bra att ligga bakom en VPN om Apple börjar städa bort suspekta iTuens konton...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 15:00
Ursprungligen av andlin76:

Känns bra att ligga bakom en VPN om Apple börjar städa bort suspekta iTuens konton...

Men det sys väl på kortet kopplat till kontot att det inte är amerikanskt?

Ursprungligen av h_e:

Men det sys väl på kortet kopplat till kontot att det inte är amerikanskt?

man kör inget kort då, iaf inte jag, utan man kör med giftcards.

Ursprungligen av poseidon84:

man kör inget kort då, iaf inte jag, utan man kör med giftcards.

Yes, US GiftCard är det som gäller. Då är det surt om Apple spärrar ens kontot...

Apple har nyligen skrivit in i sina villkor att man endast tillåts ha iTunes-konto i sitt eget hemland, att de övervakar detta aktivt och att de närsomhelst kan släcka kontot för den som "fuskar".

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-08 15:39

Jag vet inte hur nyligen - men jag tror att dessa villkor har varit i några år.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-09-08 15:43

Det har stått så i avtalen i många år, och det är inte Apple som tycker så, utan film och skivbolagen som vill fortsätta att mörka, och ta mer betalt för media utanför USA, Det blir betydligt svårare att ta mera betalt i EU om allt skulle finnas i samma butik...

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-09 22:03

Det finns ju VPNstöd i iPhone/iPodTouch och iPad, funkar inte det?

Ursprungligen av kenjon:

Det finns ju VPNstöd i iPhone/iPodTouch och iPad, funkar inte det?

Jo, men AppleTV måste ha egna inställningar för det eller gå genom en router t.ex. som har inställningar för det.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-03 01:00

Dags för en uppdatering på denna fronten, tycker jag

Nu har ju nya tv börjat trilla in hos en del här i Sverige som har köpt från utlandet, alternativt bazula här hemma. Jag är en av dem

Hur löser man då bäst situationen för att kunna använda Netflix i sin nya tv? Att köra med amerikanskt IP via VPN känns svårt med en Airport Extreme...eller?

Ursprungligen av zinned:

Dags för en uppdatering på denna fronten, tycker jag

Nu har ju nya tv börjat trilla in hos en del här i Sverige som har köpt från utlandet, alternativt bazula här hemma. Jag är en av dem

Hur löser man då bäst situationen för att kunna använda Netflix i sin nya tv? Att köra med amerikanskt IP via VPN känns svårt med en Airport Extreme...eller?

Jag har löst det hela med en DD-WRT router (I mitt fall Netgear WNDR3700), se tidigare inlägg http://www.99.se/1936041-post20.html

Fungerar utmärkt och det går riktigt fort då bara trafiken för själva kontrollen går igenom min USA VPN.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-03 13:11
Ursprungligen av GoYoghurt:

Jag har löst det hela med en DD-WRT router (I mitt fall Netgear WNDR3700), se tidigare inlägg http://www.99.se/1936041-post20.html

Fungerar utmärkt och det går riktigt fort då bara trafiken för själva kontrollen går igenom min USA VPN.

Jag har kollat de inläggen och länkarna där, det känns som det går way over my head.

Vad använder du för VPN-tjänst för att få ett US-IP ?

Ursprungligen av zinned:

Jag har kollat de inläggen och länkarna där, det känns som det går way over my head.

Vad använder du för VPN-tjänst för att få ett US-IP ?

Du kan köpa en färdig konfigurerad VPN router via StrongVPN, landar på runt 2000kr med moms och frakt.

Ursprungligen av GoYoghurt:

Jag har löst det hela med en DD-WRT router (I mitt fall Netgear WNDR3700), se tidigare inlägg http://www.99.se/1936041-post20.html

Fungerar utmärkt och det går riktigt fort då bara trafiken för själva kontrollen går igenom min USA VPN.

Vad menar du med att trafiken för själva kontrollen går igenom min USA VPN?

Jag har själv en DD-WRT router som kör VPN mot Miami, trots att det rullar med 2-3Mb är det för långsamt för att streama HD via iTunes på ATV2. Har du en lösning där "kontrollen" går via VPN och resten via mitt snabba ComHem skulle det vara grymt!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-11-03 22:08
Ursprungligen av andlin76:

Vad menar du med att trafiken för själva kontrollen går igenom min USA VPN?

Jag har själv en DD-WRT router som kör VPN mot Miami, trots att det rullar med 2-3Mb är det för långsamt för att streama HD via iTunes på ATV2. Har du en lösning där "kontrollen" går via VPN och resten via mitt snabba ComHem skulle det vara grymt!

Varför ska du köra US-VPN när du bara använder streaming från Apple? Det behövs inte alls, Apple kräver inget amerikanskt IP utan det är bara tjänster som NetFlix och Hulu mm som gör det.

Ursprungligen av zinned:

Varför ska du köra US-VPN när du bara använder streaming från Apple? Det behövs inte alls, Apple kräver inget amerikanskt IP utan det är bara tjänster som NetFlix och Hulu mm som gör det.

Kör Netflix i ATV2, har löst det så att mitt US IP ligger på wifi och det svenska via en router med kabel. Routern är kopplat till en strömbrytare med fjärr, trycket på på fjärren tappar ATV2 kabel anslutningen och switchar automatiskt över till wifi. Och vips är man i US.

Du kan behöva ett US IP för att låsa upp ATV2 första gången, det märker du om din hyrknapp är borta.

Om någon på ett lätt sätt vill ha igång Netflix på sin AppleTV eller andra tjänster som kräver amerikanskt IP så ligger nu min färdig konfigurerade Asus RT-N16 router på Tradera. Man får en setup fil av StrongVPN och man petar in i routern via FTP, kör ett kommande och volla, en fast OpenVPN lina mot USA.

Om nu Apple mot förmodan skulle spärra ens konto, då är det väl bara att göra ett nytt och ladda på det igen.
för 15$ är det ju lätt värt att ta risken.
klart börjat man prenumenera på serier och andra saker så blir det väl lite svårare. men det kan ju inte vara omöjligt att byta ituneskonto på de med.

Vad är det som finns på andra sidan havet som är så viktigt att ha?
är det serier eller filmer som ni är på jakt efter?

Lista gärna tjänsterna som ni använder med era ATV2.

Bevaka tråden