- Nifo
- Medlem ●
Hej!
Videofilerna från min kamera är komprimerad i AVCHD Lite och i ett .MTS format.
Adobe Premiere CS5 tar dessa filer, men jag måste välja "vanliga AVCHD 720" eftersom det inte finns något annat val. Väl i tidslinjen eller i bin så rycker och beter sig filmerna rätt underligt åt.
Vad beror detta på och vad kan jag göra för att fixa det (helst utan en massa konverteringar osv). Mina filer är alltså i 720 och kommer från en digitalkamera.
Mvh
Fredrik
Ps. filmen flyter bra "över lag" i datorn, så sprutten i burken ska duga.
Istället för att gå och lägga mig började jag läsa lite på nätet. Fann ju då att AVCHD Lite är något av ett problem då det är ett litet "eget" format som (från vad jag läst) inte stöds av NÅGON tillverkare av redigeringsprogram för Mac just nu. Det var ju änna snopet i så fall.
Läste vidare att genom att välja Motion Jpeg (MJPEG) så kommer man förbi problemet + får dessutom bättre videofiler. Såg ett test på Youtube, och detta stämde mycket riktigt. Dock ÄTER ju MJPEG upp mitt minneskort....och det går fort.
Det bästa vore ju om något program fixar formatet. Vet ni vilka som i så fall (mot förmodan enligt nätets information) fixar hanteringen av detta format. Premiere CS5 tar in filen, men allt ser hackigt och ryckigt ut. Final Cut Express (senaste) tar inte ens in formatet! iLife ska ev. kunna ta in det, men där vill jag inte jobba. Inte heller vill jag behöva konvertera och hålla på.
Råd, snälla...när ni vaknat...hehe.
Fredrik
Hittade detta i ett CS5 forum på Adobes sidor:
Re: How to import AVCHD Lite footage into Premiere CS4?
"My understanding is that "AVCHD Lite" is not a different recording format, it's a hardware designation for cameras that can only do 720p, there's no 1080 modes. So the actual files created are standard AVCHD files. Given that, they should work just like any other AVCHD files, for which it is my understanding you need that folder structure intact."
Okej - jag drog ur den lösa MTS filen ur sin struktur och lade den på skrivbordet istället för att läsa från kortet - undrar om det var själva problemet (tror inte det dock) .Får testa.
Får spatt på det här formatet. Trodde ändå att det var rätt känt och använt ändå.. Hm. =(
/F
Felsökerier mitt i natten verkar fungera bra tycker jag...
Testade att genom Media Browsern i Premiere CS5 hitta filen. Testade att köra den ifrån kameran - vilket verkade fungera. Importerade den sen till Premiere - och den fungerar fortfarande.
Heurika...eller vad man ska säga... MEN...jag vill ju inte jobba med filen från kameran utan VERKLIGEN importera den till Premiere. Hur sjutton gör jag det på "rätt sätt" ?
Case solved. For now. Delvis.
Zz....
Du är sannerligen på rätt väg.
Använder vare sig Premiere eller AVCHD själv, men en liknande procedur hade jag gjort i Final Cut.
Det kan själv ta hand om transcoding från AVCHD till Apple ProRes som är ett lättarbetat format för datorn. Dock kräver det precis som du påtalar mycket disk. Men det är vad man får välja mellan; små filer ger belastning på processor, stora filer slukar hårddisk.
Anser du att FCP klarar AVCHD *och* AVCHD Lite lika bra som Premiere CS5? Är nyfiken på detta. Premiere fixar ju AVCHD Lite vilket tydligen är lite ovanligt... Står även i valet och kvalet vilket program jag ska lära mig egentligen... Hm.
/Fredrik
I princip anser jag att inget redigeringsprogram klarar av AVCHD/Lite/XDCAM EX/H.264 eller andra Long-GOPformat. De är smidiga när det skall spelas in mycket ute i fält, men när det kommer till redigering så handlar det helt enkelt om att ha 24, 25 eller 30 (eller vad man nu kör) hela bildrutor per sekund, med minimal (snarare optimal iofs) komprimering.
Tyvärr har jag inga nutida egna erfarenheter av att jämföra de två programmen.
I princip anser jag att inget redigeringsprogram klarar av AVCHD/Lite/XDCAM EX/H.264 eller andra Long-GOPformat.
Jag tror nog jag försår vad bedrockstudios menar. Men om ett redigeringsprogram kan ta in filerna och jobba med dem, får man nog säga att programmet "klarar av det". Sen att det hackar och så har sannolikt sina grunder i hårdvara och prestanda.
Nifo: vet du vad long GOP är? Vad har du för dator?
Du säger ju att du inte vill konvertera för redigeringen, något som jag kan sympatisera med, eftersom det hade varit mycket skönare att slippa, men vet du varför problemen uppstår? Och beroende på vad du vill göra med filmerna (ändra färg och lägga på effekter?), så kan det verkligen löna sig att gå över till ett redigeringsformat- en intermediate.
Jag har testat FCP, Premiere Pro CS4/5 och iMovie.
Premiere är det som med marginal haft sämst prestanda. Men i och med CS5 har den blivit mycket bättre tack vare Mercury-motorn. Jag tycker också att gränssnittet i CS5 är mycket trevligare än FCP. Jag väntar otåligt på att FCP skall ta steget in i nutid vad gäller gränssnitt.
iMovie är det program som jag tycker är effektivast på att snabbt sätta ihop en story. Gränssnittet där funkar väldigt bra för storyboarding-delen av ett projekt enligt min mening. Sen saknas en del kraft under huven för det tekniska arbetet med filerna.
FCP och iMovie har hårdvaruacceleration av h.264 vilket är ett stort plus. Jag minns inte om CS5 har det eller ej.
Vad har du för dator?
Mer info finns här: http://www.99.se/videoproduktion/249146-hur-redigera-h264-film.html
Hej!
Sitter med iMac C2D 2.16Ghz med 3Gb (max) i minne + en extern FW-disk. X1600 ATI med 256mb. Inte det vassaste men jag tycker burken hänger med riktigt bra!
Jag gillar själv Premiere CS5 bättre än FCE och FCP, som just känns...lite "gamla". Visste inte detta om att det var en ny "motor" femman mot fyran - spännande!
iMovie använda jag *innan* det blev en ny version. HD6 känns jättesmidigt att jobba i när man ska göra småsaker, men annars föredrar jag nog de stora programmen känner jag.
Long GOP? Nja..det vet jag inte. Kan googla på det kanske... *s*
Men alltså...stödet för AVCHD Lite och liknande format måste väl komma på större front nu när så många kameror (eller är det bara Panasonic?) använder typen av format?
Tack för länken med - ska kolla den när jag kan hålla ögonen mer öppna. *ler* zz...
/Fredrik
Tack för länken med - ska kolla den när jag kan hålla ögonen mer öppna.
Ja, det börjar bli lite sent. Och jag är lite matt av olika anledningar, så det blir inga långa inlägg nu.
Lustigt nog så har jag även skrivit ett inlägg i tråden som länken ovan pekar på. Och där skriver jag just om Long GOP. Börja där.
Din dator är tyvärr inte så "fet" med videoredigeringsmått mätt... Men, men...
Ja, det börjar bli lite sent. Och jag är lite matt av olika anledningar, så det blir inga långa inlägg nu.
Lustigt nog så har jag även skrivit ett inlägg i tråden som länken ovan pekar på. Och där skriver jag just om Long GOP. Börja där.
Din dator är tyvärr inte så "fet" med videoredigeringsmått mätt... Men, men...
Nej, jag vet. Men den fungerar! Jobbar inte professionellt och filmar inte professionellt heller så... Det går. Kameran har ingen stor sensor och är ingen egentlig filmkamera så för mig får den allt duga...hehe. Ett tag till i alla fall...
/Fredrik
Ja, det är ju det viktigaste.
Men det finns i alla fall ett par tekniska aspekter på varför det kan gå trögt och hur man skulle kunna angripa det.
Men det kan ju vara så att den lättaste lösningen är "disciplinerat tålamod". Då är det bara att köra på!
Zimmerman kommer nog bara att referera till att man inte bör/skall/kan redigera okonverterad AVCHD... Utan att materialet först skall konverteras (vid import) till Apple Intermediate Codec eller ProRes. Finns trådar om detta, exempelvis dessa:
http://www.99.se/videoproduktion/271266-tips-pa-digital-videokamera-ca-5-000kr.html
http://www.99.se/videoproduktion/261350-hd-redigering-i-nya-imac-i-imovie.html
Hallå!
Jag har också haft en hel del problem med AVCHD Light. Jag kör med iMovie 8.0.6 då det än så länge täcker mina behov. Mitt problem är att iMovie inte hittar kameran vilket går att lösa men inte utan att förlora en massa oersättligt material från minneskortet. Enda alternativet jag hittade var att konvertera allt material till mp4 för att sedan importera det i iMovie. När jag körde drag-and-drop verkade imovie behålla klippet i h264 och mp4-format så det hackade och laggade som tusan.
"import" från "file"-menyn funkade bra och imovie konverterade klippet till .mov i vanlig ordning och det flöt hur bra som helst.
Om jag förstår det hela rätt ska man kunna köra capture från kameran och iMovie konverterar till .mov vilket kanske även funkar i Premiere.
... och inuti .mov-containern ligger antagligen materialet i Apple Intermediate Codec (AIC) som tar en massa plats men som inte förstör materialet och och som är snällt mot datorns processor(er)!
Min enkla lösning:
(just köpt en kamera; Panasonic LX5 vars videofiler iMovie08 inte kunde läsa in)
Konvertera till mp4 med HandBrake !!
Jag satte "constant quality" till 90% och kunde då inte se någon förlust alls.
Enda nackdelen är att man måste läsa in varje fil för sig och sätta den i kön innan man sedan väljer "kör".
Har någon annat tips på gratisprogram som kan läsa in alla filer samtidigt så emottages det med tacksamhet.
Under tiden ändrar jag inställningen så att kameran spelar in i mov-format.
Det finns många sätt att hantera AVCHD för import.
För just iMovie bör man konvertera bort från h.264 till antingen AIC (Apple Intermediate Codec) eller någon annan editerbar codec.
Om du vill gå gratis vägen behöver du först konvertera mts containern till en Quicktime container, för att dina Apple prylar skall kunna läsa den. Därefter bör man även konvertera själva h.264 videon till något annat.
Använd ReWrap2M2V/ffmpeg för byta container: Apple - Support - Discussions - Importing from a Panasonic HDC TM700 ...
Därefter kan du faktiskt importera filen in i iMovie, men det är inte optimalt att editera med.
Konvertera från h.264 till något annat:
MPEGStreamClip: Squared 5 - MPEG Streamclip video converter for Mac and Windows
AIC är det interna video formatet för iMovie.
Vill man göra detta lite smidigare kan man använda produkter som Toast, VoltaicHD eller ClipWrap