Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-08 13:24
Ursprungligen av Goflorp:

Vi vet ju egentligen inte så mycket mer än att han gått eller?.

Om han fick sparken, eller om han valde hopp av för att han blev beskylld för ngt han inte kunde rå över eller ... < 100 andra anledningar >
Han kanske tyckte att han skrek sig hes om det här, men inte fick ngt gehör?
Han kanske mörkade ner det hela, inte sa ngt till nån?
Han kanske vill studera mörtel-sviskon i Tibet?

Hoppas alla blev nöjda på slutet.

Nej, men man kan ju alltid konspirera lite!

Ursprungligen av zappee:

Nej, men man kan ju alltid konspirera lite!

Ja, det är vi bra på.

Enda matnyttiga hittils är ett RYKTE som Gruber betonar är ett rykte.

Daring Fireball Linked List: Mark Papermaster Leaves Apple; Responsible for iPhone 4 Antenna

Lite
"Det ä la helt klart atte han änna feck bommen för antennen...."

Antagligen får vi väl inget veta förrän Papermaster skriver sina memoarer - om ens då...

Pappersmästaren... Roligt namn.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-08-08 22:08
Ursprungligen av PeeMaN:

Pappersmästaren... Roligt namn.

Kul att just du sade det...PeeMaN....

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-31 17:21

Lite dött här tycker jag, får blåsa liv!

Enligt mexarna kommer det en hårdvarufixad iPhone 4 den 30 september.

Google Translate

Ursprungligen av zappee:

Lite dött här tycker jag, får blåsa liv!

Enligt mexarna kommer det en hårdvarufixad iPhone 4 den 30 september.

Google Translate

Mycket intressant, men märkligt att det inte finns något om detta från Apple. Det borde de ju ha gått ut med isåfall....

Ursprungligen av PeeMaN:

Mycket intressant, men märkligt att det inte finns något om detta från Apple. Det borde de ju ha gått ut med isåfall....

Det är nog någon som tolkat hejvilt ang. att man har till den 30e september på sig att utnyttja gratis bumper-erbjudandet.

Om det är sant, så är det bara för alla med problem att byta, då det uppenbarligen isåfall är ett tillverkningsfel.

Tur att man inte har problem med det..

Ursprungligen av keptang:

Det är nog någon som tolkat hejvilt ang. att man har till den 30e september på sig att utnyttja gratis bumper-erbjudandet.

Om det är sant, så är det bara för alla med problem att byta, då det uppenbarligen isåfall är ett tillverkningsfel.

Tur att man inte har problem med det..

Ja, det är så jag tolkar det med. Jag inväntar fortfarande min från Tele2. Dyker den upp efter sista september så får jag väl köpa mig ett eget skal om det skulle vara problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-31 22:53

Känns rätt onödigt med en ny tråd när det i allra högsta grad berör denna.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 07:41

Alla som vill testa dödsgreppet på riktigt med dBm så är nu Field Test tillbaka.

Check Your iPhone 4's Antenna Reception With Field Test Mode In iOS 4.1

  • Oregistrerad
  • 2010-09-09 07:55

-73 och det ändras inte trots tappra försök med deathgrip.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 14:29

Jag får som dig ovan när jag testar, NÄR jag står mitt i Centrala göteborg inför öppen himmel med deathgrip och allt.

Men när jag är hemma (centrala gbg) eller på jobbet (hisingen) så går sändningen ner till 0! så som sagt verkar som alla har problem när man är i vissa områden. Där andra telefoner har fullt i täckning men då iPhone 4 har 0 med samma operatör. Det är fortfarande ett problem även om man får bra värden nära master osv.

Att varenda gång man ringer ett samtal, så bryts det för 3G täckningen dör och den hoppar till 2G. Men om man inte håller i telefonen går det bra. Ha den i jeansfickan och prata genom headsetet gör också så den dör utan man måste ha den på bordet utan att något berör metallramen runt. Det är synd att jag inte kan testa detta, för om de finns en iPhone 4 som klarar sig på mitt jobb eller hemma så skulle det vara toppen, en sådan vill jag ha.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-09 14:53

Ändra till 2G när du är på jobbet. Batteriet håller längre och du har bättre mottagning.

//Rob

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 16:49

Och du har generellt sett ingen täckning med iPhone 4 på Backaplan? Eller menar du att death-grip förstör det, eller att 3G-roamingen ställer till problem? Har inte märkt några speciella problem på Backaplan med min iPhone 4, men om du kan tala om mer i detalj i vilket hus jag skall kolla, så kan jag ju se om jag får No Service där...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 21:37

japp men de e operatören 3 som gäller då , japp testa inne i byggnaderna på backaplan så får ni se om ni får samma problem

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 22:39
Ursprungligen av Esa:

japp men de e operatören 3 som gäller då , japp testa inne i byggnaderna på backaplan så får ni se om ni får samma problem

3 har ju i princip inget gsm/2g-nät, så det är inte så konstigt att allt dör när 3g-signalerna inte tar sig igenom. Testa med Telia så kommer du få se på andra bullar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 22:22

Har varit på Biltema utan några problem, men det kanske inte räknas som Backaplan?

Inte ens i princip, 3 har ingen fallback alls, 3G or nothing.

En kompis (han har 3GS med 3 och jag 4a med Telenor) gick och tog en promenad runt Ulriksdals slott i Stockholm, jag kunde prata med honom till och från, samtalet bröts ett fletal ggr under 10min, han fick no signal 3 gånger. Det är 3's fel.

Välj Telia, Telenor eller Tele2.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-09 22:49
Ursprungligen av keptang:

Inte ens i princip, 3 har ingen fallback alls, 3G or nothing.

En kompis (han har 3GS och jag 4a med Telenor) gick och tog en promenad runt Ulriksdals slott i Stockholm, jag kunde prata med honom till och från, samtalet bröts ett fletal ggr under 10min. Det är 3's fel.

Välj Telia, Telenor eller Tele2.

I princip är det korrekt. Tror de har kvar samarbetet med Telenor i vissa stadsdelar i vissa orter, men i verkligheten är det som du säger.

Sen skulle jag hoppa över Tele2 också, om man vill slippa krångel. Telenor har jag ingen erfarenhet av, men de känns överflödiga och dyra. Så enda seriösa valet, för folk som inte orkar krångla för att eventuellt spara en krona hit och dit (läs såna som mig) är Telia.

Så för att återgå till ämnet: metallramen bär inte hela skulden.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 07:41
Ursprungligen av ibish:

I princip är det korrekt. Tror de har kvar samarbetet med Telenor i vissa stadsdelar i vissa orter, men i verkligheten är det som du säger.

Sen skulle jag hoppa över Tele2 också, om man vill slippa krångel. Telenor har jag ingen erfarenhet av, men de känns överflödiga och dyra. Så enda seriösa valet, för folk som inte orkar krångla för att eventuellt spara en krona hit och dit (läs såna som mig) är Telia.

Så för att återgå till ämnet: metallramen bär inte hela skulden.

Läser man i andra trådar så verkar inte Tele2 vara någon dröm.

Jag säger Telia.

Halft offtopic: så det ni säger är att 3 i princip är Sveriges AT&T?

Ursprungligen av BlackSmp:

Halft offtopic: så det ni säger är att 3 i princip är Sveriges AT&T?

Fast AT&T har åtminstone GSM att falla tillbaka på.

Ursprungligen av keptang:

Fast AT&T har åtminstone GSM att falla tillbaka på.

Sant, jag tänkte mer på allmän täckning som väl suger även för EDGE när det gäller AT&T (i alla fall i NY, SF och några andra megastäder)

Jag har Telenor och har inte märkt något problem under samtal. Däremot kan jag se att staplarna minskar om jag greppar luren så att knogarna vitnar. Det kanske är ren inbillning eller placebo-effekt men jag tycker det har blivit bättre med iOS 4.1.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 03:07

Problemet är enligt Apple ännu mindre än vad de trodde.

We now know that the iPhone 4 antenna attenuation issue is even smaller than we originally thought. A small percentage of iPhone 4 users need a case, and we want to continue providing them a Bumper case for free. For everyone else, we are discontinuing the free case program on all iPhone 4s sold after September 30, 2010. We are also returning to our normal returns policy for all iPhone 4s sold after September 30. Users experiencing antenna issues should call AppleCare to request a free Bumper case.

  • Oregistrerad
  • 2010-09-11 10:56

Undrar varför Apple då plötsligt kickade den relativt nyanställde toppsuperchefen på antennavdelningen (och säkert betalade mångmiljondollarfallskärm)? Gillade han inte Bob Dylan? Man undrar ju också varför dom håller på med en fix (som jag tror) som släpps snart (och som säkert kostat 100 miljoner dollar i industrikostnad och inre redesign)?

Om det INTE kommer en fixad modell i höst - och framför allt om inte ens nästa modell (2011) är antennmässigt omdesignad - DÅ tror jag på vad dom säger i pressklippen nu. Retroaktivt alltså.

Ursprungligen av zappee:

Problemet är enligt Apple ännu mindre än vad de trodde.

We now know that the iPhone 4 antenna attenuation issue is even smaller than we originally thought. A small percentage of iPhone 4 users need a case, and we want to continue providing them a Bumper case for free. For everyone else, we are discontinuing the free case program on all iPhone 4s sold after September 30, 2010. We are also returning to our normal returns policy for all iPhone 4s sold after September 30. Users experiencing antenna issues should call AppleCare to request a free Bumper case.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 11:36
Ursprungligen av James Clerk Maxwell:

Undrar varför Apple då plötsligt kickade den relativt nyanställde toppsuperchefen på antennavdelningen (och säkert betalade mångmiljondollarfallskärm)? Gillade han inte Bob Dylan? Man undrar ju också varför dom håller på med en fix (som jag tror) som släpps snart (och som säkert kostat 100 miljoner dollar i industrikostnad och inre redesign)?

Om det INTE kommer en fixad modell i höst - och framför allt om inte ens nästa modell (2011) är antennmässigt omdesignad - DÅ tror jag på vad dom säger i pressklippen nu. Retroaktivt alltså.

Mest troligt så blev han väl inte kickad för just detta.

Ja, det blir intressant om det släpper en fixad version (vilket jag inte tror de gör, fast en operatörer har sagt att de gör) och om de behåller designen till nästa generation.

Vilket liv det kommer bli om de ändrar design, androidfanboysen kommer gråta av lycka.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 12:07
Ursprungligen av zappee:

Mest troligt så blev han väl inte kickad för just detta.

Ja, det blir intressant om det släpper en fixad version (vilket jag inte tror de gör, fast en operatörer har sagt att de gör) och om de behåller designen till nästa generation.

Vilket liv det kommer bli om de ändrar design, androidfanboysen kommer gråta av lycka.

Designen kommer inte ändras. I bästa fall så har de någon tunn, osynlig hinna över metallramen, men förmodligen så är det redan åtgärdat i det tysta. Operatörer har noll koll (i allmänhet, om Apple i synnerhet), så det de säger kan du helt ignorera.

Om inget oväntat händer så är nog iPhone4-designen med i några år till.

Senast redigerat 2010-09-11 16:25
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 04:08

Jaha... och vilka procent är det som kan råka ut för detta då? Typiskt Apple att inte tala om vad det är som är problemet, men de vill väl hålla på detta, så inte alla ringer och säger att de har just det problemet?

Bevaka tråden