Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filma stabilare med iPhone4

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ingen aning om jag kan lägga mitt inlägg här - känns tryggare på nått vis och det finns även några fotografier i filmen (HDR).

Make your own Stabilizer, Steady cam, glide cam for iPhone! | Carl Rytterfalk Fotografi

Jag har alltså byggt mig en steady cam - som fungerar ungefär som "ratten" som en del kanske känner till fast denna modell är urenkel att skapa, funkar med wellpapp eller om man vill så kan man använda det jag använt nämligen foam core, sånt man applicerar foton på tex.

Här är en tecknad modell, skapad helt i Phone 4.

Filmen skakar ordentligt i början, men det blir bättre efter en stund.

Senast redigerat 2010-09-13 12:42
  • Medlem
  • Täby
  • 2010-09-13 12:18

Kul! Tummen upp

Hehehe... jättekul, och eftersom videon var så darrig i början så illustreras det väl hur bra det fungerar, när du väl fixat din stabilisator.

Förresten, vad himla bra din syrra är!!

Ursprungligen av CyberPet:

Förresten, vad himla bra din syrra är!!

Visst är hon grym! Asså, hon borde faktiskt bli känd tycker jag.

Kul att du gillade videon också, med skak o allt. hehe

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-19 16:22
Ursprungligen av Rytterfalk:

Visst är hon grym! Asså, hon borde faktiskt bli känd tycker jag.

Absolut! Har suttit och lyssnat på den låten om och om igen nu, den är ju helt sanslöst bra! Har hon gjort några fler låtar man kan få tag på?

Ursprungligen av shandar:

Absolut! Har suttit och lyssnat på den låten om och om igen nu, den är ju helt sanslöst bra! Har hon gjort några fler låtar man kan få tag på?

Hon håller på med en ny låt som lillbrossan håller på att mixa - försökte sjunga andrastämman idag i studion men låter nog en annan bror ta den.. (vi är några stycken i familjen)

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 16:54

Fräckt! Hur djupt ner sitter telefonen i hållaren?

Många steadicams är ju annars baserade på att man har en tung motvikt, för att minska "guppandet" när man går. Men problemet med en iPhone är väl att den är så liten och då funkar det här ju utmärkt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-13 17:34
Ursprungligen av dala:

Hur djupt ner sitter telefonen i hållaren?

Ok, kollade på filmen nu. Man ser vid 2:22 hur det ser ut i en spegel.

Ursprungligen av dala:

Ok, kollade på filmen nu. Man ser vid 2:22 hur det ser ut i en spegel.

Tänkte just säga det.. man kan också skära ut lite vid skärmen, men spara på sidorna så den fortfarande har bra stöd. Och ett litet hål framtill så att ljudet kommer in bra, kanske tom dämpat med lite ludd - för vindbrus.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-13 17:54

Här en kille som bygger en egen sån där motvikts steadycam. Ska även finnas att köpa enligt google.
YouTube - DIY iPhone 4 Steadicam

Men jag gillar din variant bättre. Enkel princip som tar bort de allra värsta skakningarna. Framför allt så enkel att du antagligen kan bygga den på plats när nöden kräver och av vad du hittar i skrubbar och vrår. Typ ett avknäckt kvastskaft i lagom längd och en rulle tejp!

Ursprungligen av dala:

Fräckt! Hur djupt ner sitter telefonen i hållaren?

Många steadicams är ju annars baserade på att man har en tung motvikt, för att minska "guppandet" när man går. Men problemet med en iPhone är väl att den är så liten och då funkar det här ju utmärkt.

Tack vare att man har lång stång mellan kamera och motvikt är motvikten relativt liten. Funktionen på en Steadicam är att man flyttar ur tyngdpunkten på kameran så fotografen kan hålla i kamerans tyngdpunkt.

• Oregistrerad
  • 2010-09-13 17:15

Smart och välfungerande skapelse! Nackdelen är väl att man ser lite knäpp ut när man knallar runt med sin frigolitribba men det kan det ju kanske vara värt

Ursprungligen av Iphone77:

Smart och välfungerande skapelse! Nackdelen är väl att man ser lite knäpp ut när man knallar runt med sin frigolitribba men det kan det ju kanske vara värt

Det var just det.. man ser rätt skum ut med armarna en bit framför sig..

Kul, både uppfinningsrikt och väl fungerande!

Bästa är snubben på gatan.

Riktigt "Plötsligt i Vinslöv"-stil över det hela....

Sicken skön seglare.

Ursprungligen av Goflorp:

Bästa är snubben på gatan.

Riktigt "Plötsligt i Vinslöv"-stil över det hela....

Sicken skön seglare.

Pelle ja, Han är riktigt skön! Han gillar att kolla min iphone vettu.. Har tagit något kort på honom någon gång som han alltid vill se igen..

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-14 22:53

Härligt med kreativa människor som "klipper & klistrar". Men hur FUNGERAR det egentligen. Hur kan bilden bli skakfri av att telefonen sitter fast i den där hållaren?

Ursprungligen av Eva:

Härligt med kreativa människor som "klipper & klistrar". Men hur FUNGERAR det egentligen. Hur kan bilden bli skakfri av att telefonen sitter fast i den där hållaren?

Först och främst så fungerar dina armar som dämpare - du håller telefonen en bit från kroppen med lätt böjda armar - detta kan du göra utan min pappgrejselemojs men dina rörelser blir betydligt mindre (mot mitten sett) ju längre ut från centrum du håller och du får således en stabilare upplevelse. Och dina fingerkram och darr absorberas in i den hyffsat mjuka pappskivan och de blir mindre störande.

Ungefär så..

PS. Det finns en annan kille som för många år sedan tog en ratt (vilken som helst) och byggde in en kamerahållare i mitten - och satte upp mikrofoner och batterier runt om - kanske hade han också en liten skärm någonstans i ringen - detta gjorde att han hade fin kontroll och fick mindre skak och hans armar fick funka som skakdämpande.

Min är en förenklad hemmaversion av den kan man säga.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-15 22:18
Ursprungligen av Eva:

Största skillnaden är väl att skakningar förminskas tack vare "hävarmen". Om du skakar 1 cm på handen, så blir det kraftiga vibrationer om du håller direkt i kameran. Men om du i stället har kameran i en sådan hållare som Carl har designat, så blir det inte alls lika stor effekt på kameran.

• Medlem
  • Höganäs
  • 2010-09-14 23:08

Läckert. Men borde inte lite mer tyngd i "riggen" ge lugnare rörelser (mindre skak)?

Måste testa - tack för inspirationen!

Ursprungligen av Micke F:

Läckert. Men borde inte lite mer tyngd i "riggen" ge lugnare rörelser (mindre skak)?

Måste testa - tack för inspirationen!

Min originaltanke var (och det är bortklippt i filmen) att hänga en tyngd i botten, eller montera. Man ser att jag har en liten hållare i mitten, du ser det i början när paketet är isär och den skulle funka som hållare. Men att ha någonting hängande var en dum ide för det svajar, och jag hade svårt att hitta något som var tungt OCH smidigt samt blev stabilt med resten..

Men ja, du har rätt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-15 19:46

Tack för förklaringen Rytterfalk, nu ska jag bygga mig en egen "pappgrejselemojs "
Underbart ord förresten

Carl, du skall ha ngt långt och ett halvkilo tungt.

Tips; En platta i botten med stativgänga (hona) så kan du skruva fast ett enbens-stativ.

Då kan du dessutom när du står still ta ner enbenet i backen. stabilt som få.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-16 18:19

Carl, du skall ha ngt långt och ett halvkilo tungt.

Tips; En platta i botten med stativgänga (hona) så kan du skruva fast ett enbens-stativ.

Då kan du dessutom när du står still ta ner enbenet i backen. stabilt som få.

Goflorp, du har lite att lära av Carl när det kommer till att rita iPhonehållare-skisser.

Ursprungligen av dala:

Goflorp, du har lite att lära av Carl när det kommer till att rita iPhonehållare-skisser.

Min är ihopritad på ca 1min i programmet rita.

Carls bygger på en färglagd filmruta ur hans film.

Skit samma, min visar tydligt vad det är fråga om.

Jag har dessutom vidareutvecklat handtagen med upptagna hål för händerna.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-16 18:47

Det var snyggt med handtag

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-09-16 19:56

Ursäka mig, min kritik var inte illa menad. Det var en väldigt tydlig och bra ritning. Dock visar det hur svårt det är att rita med en mus.

Ursprungligen av dala:

Ursäka mig, min kritik var inte illa menad. Det var en väldigt tydlig och bra ritning. Dock visar det hur svårt det är att rita med en mus.

Wacomplatta ....

Jag tog det inte som ngn större kritik heller. Det är lugnt.
fast nu blev det nästan roligt.

Jo, jag har väl helt klart andra kvalitéer än teckning

Jag har en alternativ idé till lösning på det här som kanske ser bra ut.

5x5cm Velcro med självhäftande lim på.
en RATT till Wii från ebay för en tia
Ett skal till iPhone som är slätt bakpå, går för 25:- på eBay de med.
Sätt en bit velcro på ratten, en bit på skalet.
Låt det hela sättas ihop....

Filma? Slå på kameran, håll i ratten....

Bevaka tråden