Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Min iPhone 4 hittar inget nät

Tråden skapades och har fått 64 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Schwerre:

Det kan knappast anses som oskälig kostnad då telefonen är helt ny och då finns det alltså inte val för säljaren...

Jo, han kan anse det som oskäligt eftersom det är han som får betala den nya telefonen.

Sen kanske han får ersättning från Apple för den trasiga telefonen.

Men innan han vet om Apple står för den kostnaden, så är det fullt förståeligt att han inte lämnar ut någon ny telefon.

Den ska in och vända hos reparatör först. Efter kontroll där kan Apple bestämma om de ska stå för en ny. Och då kan säljaren lämna ut en ny.

Precis vad som hände med min iPod Touch.

I så fall är det enklast att häva köpet och beställa en ny...
fortsätter man en bit ner råder inget tvivel om att men uppfyller dessa krav,
4 veckor utan telefon är inte ett alternativ.

Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan.

För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet.

Sen vill jag bara säga att jag inte försvarar säljarnas beteende här - även om det kanske låter så. Jag har bara förklarat mina erfarenheter av hur säljarna tolkar konsumentköplagen.

Det vettigaste, för alla parter, hade naturligtvis varit att säljaren hade slutat tjafsa om det, och lämnat ut en ny vara direkt.

Säljaren vet ju med 99% säkerhet att han får ersättning för den trasiga varan av tillverkaren.

Och den sista procenten, där det faktiskt hade lönat sig med en reparation, och där han går med förlust på den utlämnade nya varan - den har han råd att betala.

Han tjänar förmodligen ändå på det i längden, i form av nöjda kunder.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 16:26

Viktig fråga som kanske är nämd, står det ditt namn eller företagets namn på kvittot?
Är den köpt med abonnemang? Står det på dig eller företaget?

Ursprungligen av Cokey:

Viktig fråga som kanske är nämd, står det ditt namn eller företagets namn på kvittot?
Är den köpt med abonnemang? Står det på dig eller företaget?

Det är nog besvarat, tror jag. Se inlägg #13-15.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 19:39
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Det är nog besvarat, tror jag. Se inlägg #13-15.

Ja fast der är skillnad mot vad som står på kvittot. Det är det som gäller inte hur man avser att använda den.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 22:14

Du har skrivit här flera gånger UTAN att svara på min enkla fråga:
Står det DITT namn på kvittot eller ett FÖRETAGS namn?

Ursprungligen av Cokey:

Du har skrivit här flera gånger UTAN att svara på min enkla fråga:
Står det DITT namn på kvittot eller ett FÖRETAGS namn?

Jo det har jag gjort redan i inlägg #15
köpt i mitt namn

Inte meningen att verka dryg, jag trodde att det var tydligt att den var köpt i mitt namn när jag skrev för privat bruk.

Simkortet är bara testat i min lur (vet ingen annan som har en Tele2 till iPhone 4 bara till 3...) men enligt en kille på supporten på Tele2 som faktiskt försökt lösa problemet till skillnad från några andra i samma support, sa han nått i stil med att simkortet hittat telefonen och gett en aktivering men telefonen inte känner igen simkortet och inte hittar nät. Som tidigare nämnt har min gamla 2g (och även på kompisens iPhone 4) tillgängliga nät under inställningar/operatör men min nya telefon hittar inga nät.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-10 23:40

Ganska säker på att vi var flera stycken som inte uppfattade det.

Har du prövat återställa telefonen i iTunes? Uppdatera den?

Ursprungligen av Cokey:

Ganska säker på att vi var flera stycken som inte uppfattade det.

Har du prövat återställa telefonen i iTunes? Uppdatera den?

Du har en poäng, kunde varit tydligare...

Det jag gjort som försök för att få fart på en är,
- Omstart ett cirka 30 tal ggr
- flygplansläge på/av oräkneligt antal ggr
- Restore & uppdatering i itunes 2ggr
- Nytt simkort

Varför inte bara...

- Lämna in telefonen.
- Ta den erbjudna lånetelefonen (Nej, ditt microsim passar inte, men du kan säkert få ett annat simkort av Tele2 så länge. Eller en liten "ram" som gör att det passar.)
- Vänta ett par veckor.
- Få ut en ny telefon.
- Diskutera sedan eventuell kompensation med MediaMarkt och Tele2.

Shit happens. Saker går sönder. Världen är inte perfekt. Inte mycket att göra åt det. Det är väl så här det går till helt enkelt. Inget att reta upp sig på (även om jag också var ganska förbannad i båda de nämnda fallen).

Det kunde varit värre. De kunde vägrat ta in den, och hävdat att där inte är något fel.

"Some things in life are bad, they kan really make you mad..."

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 09:27
Ursprungligen av Schwerre:

Du har en poäng, kunde varit tydligare...

Det jag gjort som försök för att få fart på en är,
- Omstart ett cirka 30 tal ggr
- flygplansläge på/av oräkneligt antal ggr
- Restore & uppdatering i itunes 2ggr
- Nytt simkort

Som sagt, vi försöker bara alla hjälpa dig, jag tror fortfarande att telefonen är död (DOA) och att den måste iväg...

Men kan du pröva en annan dator? Har du senaste iTunes?

Ursprungligen av zappee:

Direkt i butik?

Först till Tele2, innan telefonen var körd i itunes gick det inte att se några fel.
Tele2 trodde inte felet låg i telefonen och skickad nytt sim som inte funka. Blev där efter hänvisad till butiken så direkt när felet var konstaterat

Ursprungligen av Cokey:

Som sagt, vi försöker bara alla hjälpa dig, jag tror fortfarande att telefonen är död (DOA) och att den måste iväg...

Men kan du pröva en annan dator? Har du senaste iTunes?

Har bara testat på ett itunes men samma itunes funkar till min 2g så jag tror inte felet ligger där. både itunes och telefon har dom senaste uppdateringarna, ingen jailbreak utan allt är helt original och har alltid varit det.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 11:47
Ursprungligen av Schwerre:

Först till Tele2, innan telefonen var körd i itunes gick det inte att se några fel.
Tele2 trodde inte felet låg i telefonen och skickad nytt sim som inte funka. Blev där efter hänvisad till butiken så direkt när felet var konstaterat

Har bara testat på ett itunes men samma itunes funkar till min 2g så jag tror inte felet ligger där. både itunes och telefon har dom senaste uppdateringarna, ingen jailbreak utan allt är helt original och har alltid varit det.

Tror inte Apple/Operatörerna räknar det som DOA om det inte upptäcks direkt i butik vid/efter köpet.

Det är bara att lämna in den, hela den här tråden har redan kostat dig två arbetsdagar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 12:14
Ursprungligen av zappee:

Tror inte Apple/Operatörerna räknar det som DOA om det inte upptäcks direkt i butik vid/efter köpet.

Det är bara att lämna in den, hela den här tråden har redan kostat dig två arbetsdagar.

DOA brukar inte handla om var man packar upp något, utan brukar gälla 7-14 dagar efter köpet. Man får ju vara lite rimlig, annars skulle man aldrig få lämna tillbaka något som inte fungerar.

Hur många av er brukar packa upp datorer och telefoner i affären? Brukar ni då tillkalla butikspersonal så att de kan intyga att varan fungerar/inte fungerar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-11 12:32
Ursprungligen av ibish:

DOA brukar inte handla om var man packar upp något, utan brukar gälla 7-14 dagar efter köpet. Man får ju vara lite rimlig, annars skulle man aldrig få lämna tillbaka något som inte fungerar.

Hur många av er brukar packa upp datorer och telefoner i affären? Brukar ni då tillkalla butikspersonal så att de kan intyga att varan fungerar/inte fungerar?

Jag skrev som sagt om Apple/Operatörernas definition...
Har hört folk som blivit nekade DOA för att de märkt det först när de kom hem.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-11 12:48
Ursprungligen av zappee:

Jag skrev som sagt om Apple/Operatörernas definition...
Har hört folk som blivit nekade DOA för att de märkt det först när de kom hem.

Jag har själv lämnat tillbaka Appleprodukter, samt jobbat för två av de stora operatörerna på kundtjänst och support. Finns ju alltid undantag... men rent generellt så brukar man inte krångla när det gäller något som är fel ur förpackningen. De du hört har antingen haft otur eller så har det gällt något annat.

Problemet är muntligen löst av servicechefen idag men blir klart på måndag då butikschefen kommer tillbaka (det lönar sig att prata med chefen, trots att någon tidigare skrev att det var att kasta bort tid).

Köpet hävs med hänvisning till konsumentköplagen och jag återfår mitt gamla abonnemang. Samma regler gäller för Apple oavsett om dom vill det eller inte, kan vara bra att veta om någon mer får samma problem.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-12 11:12

Fast du blir ju utan iPhone4, så bara halvlöst?

Ursprungligen av zappee:

Fast du blir ju utan iPhone4, så bara halvlöst?

Det är sant men hellre det än att få en begagnad utbytestelefon från service efter 4v utan telefon. Nu går det att teckna ett nytt abonnemang, samt ha en fungerande telefon medan jag väntar...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-12 21:12
Ursprungligen av Schwerre:

Det är sant men hellre det än att få en begagnad utbytestelefon från service efter 4v utan telefon. Nu går det att teckna ett nytt abonnemang, samt ha en fungerande telefon medan jag väntar...

Mest troligt får du en ny då det inte lär finnas så många refurbs av 4an. Dessutom tar det inte fyra veckor.

Men om du har en fungerande telefon nu vad var problemet att laga då?

  • Medlem
  • Södertälje, Sweden, Sweden
  • 2010-09-12 22:45

Ursäkta min fråga, jag har bläddrat igenom snabbt och har kanske missat något, men har du ett helt nytt abonnemang, eller har du fått ett microsimm i ersättning för ett befintligt abonnemang?

Om så är fallet att du fått ett i ersättning av det gamla, har du isåfall ringt Tele2 för att aktivera nya microsimmkortet?

Ursprungligen av zappee:

Mest troligt får du en ny då det inte lär finnas så många refurbs av 4an. Dessutom tar det inte fyra veckor.

Men om du har en fungerande telefon nu vad var problemet att laga då?

4 veckor var vad dom sa det skulle ta i butiken (att laga, ej byta), och det är inte ett alternativ. Problemet var att jag skarpt ogillar att köpa nått nytt och skicka det på service innan jag ringt ett enda samtal, det ska funka vid leverans... Gör den inte det finns 2 alternativ byta direkt eller häva köpet, men det vägrade dom till en början. Dessutom var den gamla telefonen ingen 3g telefon och jag vill inte betala för nått jag inte kan nyttja. Betalar man för en tjänst ser jag ingen anledning att nöja mig med något halvdant bara för att det annars ställer till problem för butiken, det är deras huvudvärk inte min.

Ursprungligen av bodo:

Ursäkta min fråga, jag har bläddrat igenom snabbt och har kanske missat något, men har du ett helt nytt abonnemang, eller har du fått ett microsimm i ersättning för ett befintligt abonnemang?

Om så är fallet att du fått ett i ersättning av det gamla, har du isåfall ringt Tele2 för att aktivera nya microsimmkortet?

Ingen fara uppskattar hjälp, abonnemanget är helt nytt men telefonen jag fick var trasig,
Testade först med ett nytt sim som Tele2 skickade ut men det gav inget resultat.
Provade även det nya simkortet i en annan iPhone 4 och det funkade felfritt, men i min telefon under inställningar operatörer hittades inga nät (vilket den gamla 2gn, samt den andra iphone 4 jag testade mitt kort i gjorde).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 07:43
Ursprungligen av Schwerre:

4 veckor var vad dom sa det skulle ta i butiken (att laga, ej byta), och det är inte ett alternativ. Problemet var att jag skarpt ogillar att köpa nått nytt och skicka det på service innan jag ringt ett enda samtal, det ska funka vid leverans... Gör den inte det finns 2 alternativ byta direkt eller häva köpet, men det vägrade dom till en början. Dessutom var den gamla telefonen ingen 3g telefon och jag vill inte betala för nått jag inte kan nyttja. Betalar man för en tjänst ser jag ingen anledning att nöja mig med något halvdant bara för att det annars ställer till problem för butiken, det är deras huvudvärk inte min..

Okok, men iPhones lagas aldrig. De byts ut, antingen mot en helt ny eller mot en refurbed.

Är lite förvirrad, hur kunde du bli utan telefon om du lämnade in iPhonen. Men om du häver köpet (och lämnar in den) så har du en annan telefon?

Ursprungligen av zappee:

Okok, men iPhones lagas aldrig. De byts ut, antingen mot en helt ny eller mot en refurbed.

Är lite förvirrad, hur kunde du bli utan telefon om du lämnade in iPhonen. Men om du häver köpet (och lämnar in den) så har du en annan telefon?

Helt bra blev det ju definitivt inte...
Tanken var att jag skulle återfå mitt gamla abonemang och använda det på min gamla telefon efter att makuleringen gått igenom vilket skulle ta några dagar enligt butiken.

För att inte förlora gamla numret ringde jag tele2 för att verifiera uppgifterna, dom sa att det kunde ta drygt 2v i värsta fall, vilket verkligen suger. Det som sades i butiken var åter igen en förskönad sanning.
Jag fick köpa ett kontantkort tills makuleringen gått igenom.

Men vad som irriterar mig mest av allt är att butiken haft ett identiskt fall med en annan iPhone 4 ur samma leverans, vilket dom mörkat men det kom fram idag. Den telefonen hade bytts ut direkt, men inte min Att få höra sånt är definitivt inget som gör att man tycker bättre om butikens agerande...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-13 21:03
Ursprungligen av Schwerre:

Helt bra blev det ju definitivt inte...
Tanken var att jag skulle återfå mitt gamla abonemang och använda det på min gamla telefon efter att makuleringen gått igenom vilket skulle ta några dagar enligt butiken.

För att inte förlora gamla numret ringde jag tele2 för att verifiera uppgifterna, dom sa att det kunde ta drygt 2v i värsta fall, vilket verkligen suger. Det som sades i butiken var åter igen en förskönad sanning.
Jag fick köpa ett kontantkort tills makuleringen gått igenom.

Men vad som irriterar mig mest av allt är att butiken haft ett identiskt fall med en annan iPhone 4 ur samma leverans, vilket dom mörkat men det kom fram idag. Den telefonen hade bytts ut direkt, men inte min Att få höra sånt är definitivt inget som gör att man tycker bättre om butikens agerande...

Nej, det är verkligen inte snyggt.
Lägg upp det på fairshopping så det får lite uppmärksamhet.

Jag hade samma problem när jag fick min iphone från 3. Allt fungerade korrekt vid aktivering i iTunes och allt verkade bra men telefonen sa hela tiden "ingen service". Tre hade dock klantat sig och kopplat mitt telefonnummer till fel simkort-nummer. Efter att de knappat in rätt simkort-nummer funkade telefonen efter en ny aktivering och återställning i iTunes.

Med risk för att verka dum, men det kan inte vara ett så enkelt problem?

Ursprungligen av ht-tower:

Jag hade samma problem när jag fick min iphone från 3. Allt fungerade korrekt vid aktivering i iTunes och allt verkade bra men telefonen sa hela tiden "ingen service". Tre hade dock klantat sig och kopplat mitt telefonnummer till fel simkort-nummer. Efter att de knappat in rätt simkort-nummer funkade telefonen efter en ny aktivering och återställning i iTunes.

Med risk för att verka dum, men det kan inte vara ett så enkelt problem?

Efter samtal med Tele2 framkom att det kunde vara fel i vissa parametrar men ändringar gjordes och nytt sim skickades ut utan att telefonen hoppade igång så i mitt fall var det telefonen som var kass, hittade inga operatörer alls i inställningarna...

Bevaka tråden