Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vad tror ni om en Netgear ReadyNas Ultra 6?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Vattholma
  • 2010-09-16 10:41

Jag har funderat av och till över hur jag ska göra med alla mina bilder som för närvarande ligger på olika diskar och jag har tyvärr ingen bra ordning som det ser ut idag.
För ett par månader sen började jag läsa om detta och såg Drobo och Netgear m.m. och började dammsuga nätet på tester m.m. och har kommit fram till att det inte blir en Drobo.

Sen la jag det på is ett tag, men nu har jag upptäckt just denna: ReadyNAS Ultra 6 (Diskless)
Enligt papperet verkar den väldigt bra, och jag har även läst lite tester, bland annat på en svensk överklockarsida för pc-folk, och där fick den bra betyg.
Visst den kostar, men jag har insett att jag nog har igen det i långa loppet jämfört med en enklare modell som t.ex. NV+.
Den här tar 6 diskar och jag måste inte fylla den helt från början och den har XRAID-2 m.m. och dessutom är prestandan avsevärt bättre än de flesta äldre modeller av NAS alla kategorier.

Men, det vore trevligt och höra ifall någon här har en sådan och ifall det finns ett utlåtande man skulle kunna få ta del av.

Sen undrar jag även över ifall det finns några här som kör en NAS liknande funktion med en Mac Mini + separata diskar?
Förmodligen en rätt mycket dyrare lösning, men stabilare? Svårt att veta tycker jag.
Då kanske man ska ha en serverversion av OSX, eller?
Ska tilläggas att jag mest vill ha nåt som man kopplar in och kräver rätt lite av mig som användare, därför verkar Netgear NAS:en mer intressant än en serverlösning med en Mac Mini.

Men input även här tas tacksamt emot!

  • Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-09-16 13:38

Hej,

Jag har själv en NV+ hemma i nätverket som bara går och går och jag är ganska nöjd med prestandan i den. Men denna verkar ju vara sjukt mycket bättre. Jag är i färd med att uppgradera diskarna, men nu vet i tusan om jag inte ska satsa på denna och avytrra min 2GB NV+

Men i fråga om stabiliteten, så kan jag bara säga att min har fungerat klanderfritt sedan jag köpte den för 2 år sedan. Tycker man denna är för dyr, så finns den i 4-diskars version också.

Jag har också en NV+, och även om det inte var den du frågade om så har min funkat kanonfint sedan dag 1. Har 4x750Gb i den och använder som filserver för arbete, film, TimeMachine mm, och det funkar kalas. Om jag skulle uppgradera skulle jag gärna köra på en ReadyNAS då jag har bra erfaranheter av funktion samt support - de är väldigt snabba på att svara och hjälpa till i sitt supportforum t ex.

Om du skaffar en, kom gärna med en liten recension. Det kan ju hända att man vill uppgradera snart

Har en NVX som jag kör XRAID2 på och fungerar klockrent, med bra prestanda, och Ultra 6 är väl ännu snabbare...

1
Bevaka tråden