Jag för min del tror att det sliter mer på datorn att hivas upp ur väskan på morgonen, läggas tillbaka i väskan på kvällen, fraktas fram och tillbaka, datorväskan hivas in i baksätet, dumpas på hallgolvet när man kommer hem etc. jämfört med att stå på alltid.
Jag har aldrig upplevt att någon dator, stationär eller bärbar, tar skada av att jämt stå på. Min förra iMac stod på i princip 3 år, sen gav hårddisken och/eller logikkortet upp. Den såldes som renoveringsobjekt för en spottstyver.
Min HP laptop har stått påslagen hemma på skrivbordet nu i 2 år. Min MacBook Pro har i 2 års tid utsatts för den behandling som jag beskriver i första stycket. Jag stänger aldrig av den - bara drar ur kablarna, stänger locket och hivar ner den i väskan. Jag kör med en 24" Cinema. På datorns inbyggda skärm kör jag ett par Windows-program under VMWare Fusion.
Nej, jag tror att en laptops värsta fiende är fall, stötar och slag. Undviker man det är det nog svårt att ha ihjäl den. Sen är det som med all annan elektronik, något kan gå sönder om en sekund, en dag, en vecka, en månad eller 10 år. Skärmen kan ju så klart få lite sämre lyster om den står på hela tiden men vid laget är datorn så hopplöst föråldrad att den är redo att förpassas till elektronikhimlen.