Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Filma stabilare med iPhone4

Tråden skapades och har fått 47 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Goflorp:

5x5cm Velcro med självhäftande lim på.
en RATT till Wii från ebay för en tia
Ett skal till iPhone som är slätt bakpå, går för 25:- på eBay de med.
Sätt en bit velcro på ratten, en bit på skalet.
Låt det hela sättas ihop....

Filma? Slå på kameran, håll i ratten....

Bra ide, då kan man montera extern mikrofon mm på ratten - som en Fig Rig;

http://www.creativevideo.co.uk/public/view_item_cat.php?catalogue_number=mn_595b

Min är ihopritad på ca 1min i programmet rita.
Carls bygger på en färglagd filmruta ur hans film.

Du får det att låta väldigt enkelt! Och det är ingen filmruta utan jag fick ta kort på soffan för att ha en bra bas, sedan är det in i sketchbook mobile och köra hårt en stund.

Så, jo, det är enkelt.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-19 15:56
Ursprungligen av Rytterfalk:

Du får det att låta väldigt enkelt! Och det är ingen filmruta utan jag fick ta kort på soffan för att ha en bra bas, sedan är det in i sketchbook mobile och köra hårt en stund.

Så, jo, det är enkelt.

Enkelt eller inte - himla läcker bild blev det i alla fall

Carl, du skall ha ngt långt och ett halvkilo tungt.

Tips; En platta i botten med stativgänga (hona) så kan du skruva fast ett enbens-stativ.

Då kan du dessutom när du står still ta ner enbenet i backen. stabilt som få.

Hehe.. man skulle kunna tillverka den i bockad plåt och göra ett riktigt skruvfäste i botten för enbensstativ. Problemet med den lösningen är att du med lätthet filmar "rakt fram" fast får ta i för att filma snett nedåt (beroende på hur tungt ditt stativ är) eller så får du avbryta inspelningen och possitionera om telefonen för att filma i rätt vinkel - vilket känns lite krångligt.

Man kan också bygga en vagga för kameran som är styrd via ett servo som sedan har en liten joystick som man når med tummen - då skulle man kunna styra vinkeln och kanske få en riktigt just "look" på sina upp / ner panos. Batterierna som behövs kan man tejpa runt sitt enbensstativ - kanske med hjälp av karborrbandet som man köpt in om man tänkt bygga enligt din tjusiga ritning.

Kul sånt här.

Senast redigerat 2010-09-18 15:30

Carl, du skall ha ngt långt och ett halvkilo tungt.

Tips; En platta i botten med stativgänga (hona) så kan du skruva fast ett enbens-stativ.

Då kan du dessutom när du står still ta ner enbenet i backen. stabilt som få.

Det gäller att ha så liten vikt som möjligt (för smidigheten), vill du göra en sk Steadicam är det jämnvikt som krävs inte stor vikt.

Ursprungligen av hummel:

Det gäller att ha så liten vikt som möjligt (för smidigheten), vill du göra en sk Steadicam är det jämnvikt som krävs inte stor vikt.

Det är det jag syftar på, nån grej som inte är fjäderlätt; ett enbensstativ på ca halvkilot som är ca 50cm långt borde "släcka ut" väldigt mkt skakningar och vibrationer.
Det blir mera av jämvikt kring det hela.

Det borde gå att lägga ihop två cirklar av rör/rattar/PVC-tuber eller liknande...
så att man får det i två plan...

gjorde en skiss, med inritade gröna "handtag".

Det är det jag syftar på, nån grej som inte är fjäderlätt; ett enbensstativ på ca halvkilot som är ca 50cm långt borde "släcka ut" väldigt mkt skakningar och vibrationer.
Det blir mera av jämvikt kring det hela.

Det borde gå att lägga ihop två cirklar av rör/rattar/PVC-tuber eller liknande...
så att man får det i två plan...

gjorde en skiss, med inritade gröna "handtag".

Om det är Steadicam-typ så är det inte så enkelt. Väljer du 0.5 kg och 50 cm kommer den nog bli "bottom heavy" vilket betyder den blir ostabil och pendlar vid rörelse.
Jag beskriver gärna hur en Steadicam-lösning fungerar men det kanske är utanför detta ämne.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-19 15:54
Ursprungligen av hummel:

Jag beskriver gärna hur en Steadicam-lösning fungerar men det kanske är utanför detta ämne.

Ja, beskriv! Det är intressant.

Fysik är kul!

Tänk på samma sak med ett teleobjektiv vs ett vidvinkel. Minsta lilla skakning märks på ett tele (ensam iphone) och inte alls lika mycket på ett vidvinkel, fast de sitter på samma kamera och ibland också väger nästan densamma (pappersgrejsmojsen). små skakningar förstoras liksom något gör i ett tele.

• Oregistrerad
  • 2010-09-16 18:05

Hehe spännande att se hur den här skapelsen utvecklas! Från en pappersgrejsmojs till en mobil soptipp

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-17 07:03

Vilken kreativitet det finns!
PVC FIG RIG

Istället för "Håll i hatten" så har nu Goflorp myntat "Håll i ratten!"

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-28 06:39

Nu har jag lyssnat på din systers låt - och kan inte sluta lyssna - så väldigt vackert…
Tack för att jag fick denna sång just denna morgon.

Ändå enklare

Provade att tejpa dit en drygt en meter lång blompinne i trä med maskeringstejp på baksidan av telefonen. Till och med denna ursimpla improvisation funkade riktigt bra.

Ursprungligen av TouchCAD:

Provade att tejpa dit en drygt en meter lång blompinne i trä med maskeringstejp på baksidan av telefonen. Till och med denna ursimpla improvisation funkade riktigt bra.

haha, då ser du nog fånigare ut än mig när du går omkring!

Ursprungligen av Rytterfalk:

haha, då ser du nog fånigare ut än mig när du går omkring!

Ja, antagligen ser det fånigt ut. Principen är dock bra. Pendeln håller kameran horisontellt och längden bromsar upp snabba rörelser fram och tillbaka. Ungefär som en mast på en segel- eller fiskebåt stabiliserar gången i sjö. Lite massa som ligger långt bort från rörelsecentrum fordrar helt enkelt rätt mycket energi för att flytta runt, varför fladder vid kameran bromsas effektivt.

Ingen som har lust bygga ihop min ratt?

Eller skall man behöva gunka ihop det själv ?

Och för er som inte vill slöjda själva:
Steadicam Smoothee

Bevaka tråden