Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av AppleFan:

Tack för alla svar!

Jag har varit på dem dagligen, dessutom så bad jag att få ett direktnummer till deras UK HUB eller någon ansvarig dock så vägrar de lämna över några uppgifter till mig. Jag har även ringt och pratat med Apple UK, de sa att de inte ansvarar för podukten längre då Borderlinx har signat (signerad av LANCASTER). Så jag har helt enkelt blivit blåst på cirka 19.000:-!!!! Extreeeeeeeeeeeeeemt irriterande, live supporten är så himla nollchalant att det är frustrerande! Det är ett riktigt j-vla bluff företag, har läst på internationella forum och det är massa som har råkat ut för samma sak som mig utan några framsteg.

Jag varnar samtliga köpare för BX!

Mvh

Känner också att dom snackar en del skit på supporten... Får jag inte mitt paket imorgon så blir det hårdhandskarna.. (har ju dock inte hänt samma för mig som för dig)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-20 18:47
Ursprungligen av AppleFan:

Tack för alla svar!

Jag har varit på dem dagligen, dessutom så bad jag att få ett direktnummer till deras UK HUB eller någon ansvarig dock så vägrar de lämna över några uppgifter till mig. Jag har även ringt och pratat med Apple UK, de sa att de inte ansvarar för podukten längre då Borderlinx har signat (signerad av LANCASTER). Så jag har helt enkelt blivit blåst på cirka 19.000:-!!!! Extreeeeeeeeeeeeeemt irriterande, live supporten är så himla nollchalant att det är frustrerande! Det är ett riktigt j-vla bluff företag, har läst på internationella forum och det är massa som har råkat ut för samma sak som mig utan några framsteg.

Jag varnar samtliga köpare för BX!

Mvh

Vad säger supporten då?

Du spyr mest galla utan att komma med något konstruktivt...

Har samma erfarenhet som AppleFan...

Beställde en iPad plus en tillbehör i slutet av juli. Fick min iPad den 3:e augusti men paketet med allt det andra är spårlöst borta. På packsedeln från Apple står det "item 01/02" vilket alltså betyder att det är 2 paket som är skickade från Apple. Båda är signade av "Lancaster".

Har legat på deras support flera gånger i veckan och varenda gång får jag följande svar: (börja misstänka att det är någon sorts auto-respond)

Welcome to Borderlinx.

Please accept our sincere apologies for delay in shipment. I have escalated your details to the hub team to find out our missing shipment. Pleas allow us some more time for this. As soon as we have an update on this from you, As soon as your shipment will be under your Borderlinx account , we will update you via email. Thank you !!

Best Regards,

Amy
Borderlinx Support

Jag har "bara" blivit blåst på ca 1200kr tillskillnad från AppleFan.

Rekommenderar andra att hålla sig borta från Borderlinx.

Ursprungligen av Gorbarog:

Har samma erfarenhet som AppleFan...

Beställde en iPad plus en tillbehör i slutet av juli. Fick min iPad den 3:e augusti men paketet med allt det andra är spårlöst borta. På packsedeln från Apple står det "item 01/02" vilket alltså betyder att det är 2 paket som är skickade från Apple. Båda är signade av "Lancaster".

Har legat på deras support flera gånger i veckan och varenda gång får jag följande svar: (börja misstänka att det är någon sorts auto-respond)

Welcome to Borderlinx.

Please accept our sincere apologies for delay in shipment. I have escalated your details to the hub team to find out our missing shipment. Pleas allow us some more time for this. As soon as we have an update on this from you, As soon as your shipment will be under your Borderlinx account , we will update you via email. Thank you !!

Best Regards,

Amy
Borderlinx Support

Jag har "bara" blivit blåst på ca 1200kr tillskillnad från AppleFan.

Rekommenderar andra att hålla sig borta från Borderlinx.

Om jag råkade ut för något liknande hade jag tagit upp på detta på deras facebook sida Borderlinx Diskussioner | Facebook
Suporten verkar värdelöst men här finns en möjlighet att det reds ut.

Namnet "Lancaster" verkar förekomma ofta när det strulat till det för folk och både för dig och AppleFan har denna person signerat och mottagit paketen. Om det är en slump eller är nån skum lirare som är anställd hos borderlinx är omöjligt att säga. Borderlinx som företag tror jag är seriösa, men går aldrig utesluta att det kan förkomma nån oseriös anställd hos dem.

Understryk namnet noga, att paketen är signerade av "Lancaster". Posta / länka gärna också till skärmdumpar från apple, skärmdumpar där det tydligt framgår att paketen levererats till BL, av vem paketen signerats av, datum och klockslag osv. Tydliggör så mycket som möjligt att apple HAR levererat paketen och av vem paketen signerats och mottagits av.

Ursprungligen av Användarnam:

Om jag råkade ut för något liknande hade jag tagit upp på detta på deras facebook sida Borderlinx Diskussioner | Facebook
Suporten verkar värdelöst men här finns en möjlighet att det reds ut.

Namnet "Lancaster" verkar förekomma ofta när det strulat till det för folk och både för dig och AppleFan har denna person signerat och mottagit paketen. Om det är en slump eller är nån skum lirare som är anställd hos borderlinx är omöjligt att säga. Borderlinx som företag tror jag är seriösa, men går aldrig utesluta att det kan förkomma nån oseriös anställd hos dem.

Understryk namnet noga, att paketen är signerade av "Lancaster". Posta / länka gärna också till skärmdumpar från apple, skärmdumpar där det tydligt framgår att paketen levererats till BL, av vem paketen signerats av, datum och klockslag osv. Tydliggör så mycket som möjligt att apple HAR levererat paketen och av vem paketen signerats och mottagits av.

Lancaster skrev under åt mig och jag fick min Iphone 4 igår. Just saying.

Ursprungligen av LoffeKoffe:

Lancaster skrev under åt mig och jag fick min Iphone 4 igår. Just saying.

Gott att den kom till slut iallafall

  • Medlem
  • Sundbyberg
  • 2010-09-21 21:04

Fick iPhonen för ett tag sedan, men hittar inte "kvittot". Vart ska det finnas?

Ursprungligen av SweKew:

Fick iPhonen för ett tag sedan, men hittar inte "kvittot". Vart ska det finnas?

Jag fick mitt på mail

  • Medlem
  • 2010-09-22 19:27

Data för mitt inköp

Beställning på Apple Store UK: 2010-08-28
Skickad från Apple till Borderlinx: 2010-09-17
Frakten betald till Borderlinx: 2010-09-20
Levererad hem: 2010-09-22

Nu är jag lycklig ägare till en iPhone 4 16GB!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 19:55

Jag tror att det är mer eller mindre bevisat att Borderlinx är inget bluff företag. Det är svårt att säga vad du har gjort men jag tror från alla som beställde här har fått sina varor förutom dig då. Det är kanske 100/1.

//Rob

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2010-09-22 18:44

Min iPhone blev skickad idag, den skulle egentligen ha blivit skickad på måndag (27/9).
Hur jobbar DHL, skickas sakerna även fast det är helg?

Uppdatering...

Nu har Borderlinx erkänt att dom har slarvat bort mitt paket.

MEN, dom tänker bara ersätta mig med $100, då det i deras användarvillkor står att det är den högsta summan som dom ersätter ett förlorat paket.

Kan ju vara bra för er andra att känna till att man inte ska beställa prylar som är värda mer än $100 om man använder Borderlinx...

Ursprungligen av Jackee:

Min iPhone blev skickad idag, den skulle egentligen ha blivit skickad på måndag (27/9).
Hur jobbar DHL, skickas sakerna även fast det är helg?

När beställde du din? Min ska skickas då också men har inte skickats än, jag beställde min den 6 september!

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-09-23 00:13

Riskabelt!

Halloj,

Vet inte riktigt var detta inlägg platsar, flytta det gärna dit där det får mest uppmärksamhet.

Baserat på vad jag läst här (och på andra forum) har jag importerat en iPad via Bordelinx. Det hela gick relativt bra, MEN jag upptäckte en hel del under resans gång som gör att jag måste varna för Borderlinx. Import via dem är en relativt riskabel historia.

Läs och begrunda:

1. Det avtal du sluter med Borderlinx begränsar deras ekonomiska ansvar till USD 100. I princip oavsett vad som händer.

2. De skickar dina varor utan extra försäkring hos DHL (värdet i din suite/på paketet har inget med försäkring att göra). I praktiken innebär det att om DHL slarvar bort / stjäl dina varor kan Borderlinx endast få ut maxbelopp i DHLs normala ansvarsförsäkting (tror även denna är USD 100).

3. Borderlinx support är i princip till noll hjälp. De sitter i Indien och har i vissa fall svårt att kommunicera på engelska. Det mesta besvaras med "vi ska eskalera" och "ge oss 1-2 dagar".

4. Om något går snett har du inga möjligheter att enkelt kräva pengar tillbaka. Den externa leverantören (säg Apple) har levererat till Borderlinx och fått signatur. Det innebär att du kan inte genomföra en reklamation/chargeback hos ditt kreditkortsbolag gentemot Apple. De medel du kan få tillbaka av Borderlinx via en chargeback är vad de fakturerat för frakten, inget annat.

(5.) Om man söker är nätet fullt av människor som : sett sina varor levererade till Borderlinx utan att de erkänner leveransen (Apple har en signatur, Blx säger att de inte tagit emot), mottagit tomma öppnade paket, fått paketet förlorat hos DHL, drabbats av konstiga extrakostnader (som min storage charge, som jag dock upptäckte och fick raderad). Visst, ta detta med en nypa salt då det är hörsägen och alla handlare har en viss del problem, men Borderlinx verkar ha dålig hantering av dessa problem att döma av de historier som finns att läsa.

Jag gjorde vad jag trodde var god research innan mitt köp, men hade jag vetat ovanstående hade jag valt alternativ väg. Ett mycket säkrare sätt verkar vara företag av typ International Orders (intlo.com) då man där har EN motpart. Om varorna då kommer fram skadade (eller inte alls) kan man som sista utväg alltid reklamera via kreditkortsföretaget. (Märk väl att jag INTE rekommenderar intlo specifikt - jag har ingen erfarenhet av dem.)

Vad gäller min egen erfarenhet av Borderlinx så hände följande:

- det tog ett dygn innan mina varor syntes i deras system (antar att det är OK, men ganska slött)

- då detta skedde visade systemet att min iPad case blev inlevererad 19 Juli (detta var förra veckan) varvid de krävde mig på 120 GBP i "storage charge". Supporten kunde inte lösa detta (please wait 1-2 days for us to look into the matter). Jag lyckades lösa detta genom att söka rätt på ansvariga i UK och ringa (märk väl att detta krävde lite detektivarbete och manövrar förbi växeltelefonister - inga fungerande officiella telefonmöjligheter finns).

- Vid skeppning såg det ut som om trackingnumret var felaktigt. Supporten sa att så var fallet och återigen..."please allow for 1-2 days for us to correct the information". Paketet var då på väg. Mail till samma ansvariga i UK gav att trackingnumret var korrekt men inte användbart ännu.

- callback för telefonkontakt fungerar inte oavsett hur man slår in sitt telefonnummer.

Kort och gott: undvik. Köp från privat importör eller handlare i UK/US - i samtliga fall finns en motpart att ställa till svars.

Ledsen för längden - hoppas detta hjälper någon. I den mån någon redan har problem och läser detta så har jag kontaktuppgifter till ansvariga i både UK och Belgien (där företaget är formellt registrerat). Skicka ett PM.

//Foxis

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2010-09-23 00:40
Ursprungligen av Foxis:

Halloj,

Vet inte riktigt var detta inlägg platsar, flytta det gärna dit där det får mest uppmärksamhet.

Baserat på vad jag läst här (och på andra forum) har jag importerat en iPad via Bordelinx. Det hela gick relativt bra, MEN jag upptäckte en hel del under resans gång som gör att jag måste varna för Borderlinx. Import via dem är en relativt riskabel historia.

(min rensning)

- callback för telefonkontakt fungerar inte oavsett hur man slår in sitt telefonnummer.

Kort och gott: undvik. Köp från privat importör eller handlare i UK/US - i samtliga fall finns en motpart att ställa till svars.

Ledsen för längden - hoppas detta hjälper någon. I den mån någon redan har problem och läser detta så har jag kontaktuppgifter till ansvariga i både UK och Belgien (där företaget är formellt registrerat). Skicka ett PM.

//Foxis

Jag har också liknande erfarenheter av BL, dock löste det sig för mig och jag fick min ip4 till slut. Men de är minst sagt oproffsiga, okunniga, saknar allt vad tidsuppfattning innebär och hur man följer egna samt andras sagda/skrivna löften.

Det jag dock kan tillföra och rekommendera andra är att vända er till Konsument Europa vilket jag gjorde och jag vet ännu ej om det var det som fick BL att lösa mitt problem. Kort sagt så slarvade BL bort den ena av mina ip4 och till slut fann de den och skickade den till mig utan extra kostnad...

  • Medlem
  • Sigtuna
  • 2010-09-23 08:24
Ursprungligen av Gustav.89:

När beställde du din? Min ska skickas då också men har inte skickats än, jag beställde min den 6 september!

Jag beställde min den 5 september. Har fått trackingnummer och allt nu, den ska vara framme hos Borderlinx idag om man får tro UPS.

Ursprungligen av Jackee:

Jag beställde min den 5 september. Har fått trackingnummer och allt nu, den ska vara framme hos Borderlinx idag om man får tro UPS.

Min har skickats nu också och ska också komma fram idag! Hoppas bara den klarar sig till Sverige nu då

Märkligt då Borderlinx när de skickar vidare med DHL har $500 (eller om det var 500 GBP, minns inte vad som stod på paketet då jag fick min telefon för snart 3 mån sedan) som försäkringsvärde.

Trist situation för dig.

Tycker det är lite mycket negativt om borderlinx nu. Det blir ju lite tramsigt nu? Nästan så att man funderar på om ni är nysignerade telia-gubbar i jakt att sprida skräck och misstro för man förlorar tiotusentals kronor på att folk istället väljer beställa olåsta från UK.

Är ni inte lite tramsiga nu?

Nej, skärpning, borderlinx är ett seröst företag och all negativitet de tidigare haft och spridits på nätet har de rättat till sen länge och blivit mycket mer seriösa nu som jag förstår det. De tjänar ju dessutom pengar på just att folk beställer och betalar dem för skicka varan vidare till beställaren osv.

  • Medlem
  • Haninge
  • 2010-09-23 08:00
Ursprungligen av Användarnam:

Tycker det är lite mycket negativt om borderlinx nu. Det blir ju lite tramsigt nu? Nästan så att man funderar på om ni är nysignerade telia-gubbar i jakt att sprida skräck och misstro för man förlorar tiotusentals kronor på att folk istället väljer beställa olåsta från UK.

Du är varmt välkommen att själv kontrollera allt jag skrivit, och om du eller någon annan vill fortsätta använda Borderlinx så är det självfallet ert val.

Vad gäller Borderlinx affärsmetoder så har jag inte påstått att de är oseriösa. Liksom alla företag som avser tjäna pengar försöker de dock maximera sin vinst. Ett sätt är att inte i onödan försäkra försändelser, samt begränsa möjligheten till skada om något går snett.

Det som är i gränslandet till oseriöst är att man vad jag kunde se inte ens erbjuder tilläggsförsäkring och samtidigt mer eller mindre uppmuntrar till köp av dyra varor.

Vad gäller anklagelsen om "trams" och "teliagubbar" så vill jag vända på frågan: Varför försvarar du företaget? Om du vill ifrågasätta min ståndpunkt visa då var jag har fel genom sakliga argument. Att bara hävda att de rättat till tidigare problem då jag pesonligen denna vecka upplevt motsatsen, DET är trams!

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-23 09:48

Beställde min iPhone 4 den 6 september och den skulle skickas iväg den 27:de sept men skickades iväg igår så sitter nu och väntar på att borderlinx ska ta emot den. Minst sagt spännande, hoppas att få den i handen nästa vecka!

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-09-23 13:26

Shit, nu vart man bra nervös. Beställde min den 8:e september, och den bör väl skickas här i dagarna. Skall man avbeställa och köra genom Danmark eller skall man hålla tummarna är nu frågan. :/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-23 21:29
Ursprungligen av doGG:

Shit, nu vart man bra nervös. Beställde min den 8:e september, och den bör väl skickas här i dagarna. Skall man avbeställa och köra genom Danmark eller skall man hålla tummarna är nu frågan. :/

Hur hade du tänkt ta det genom Danmark?

  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2010-09-23 23:10
Ursprungligen av zappee:

Hur hade du tänkt ta det genom Danmark?

Företaget jag arbetar för har kontor i Köpenhamn så på så vis är det inga problem, nu har jag dock väntat i tre veckor så jag struntar nog i det.

Min anlände till borderlinx igår, betalade frakten 19.00 igår kväll och sitter nu och statusen är nu "Being processed". hur lång tid brukar det ta innan de skickar iväg den?

Ursprungligen av Gustav.89:

Min anlände till borderlinx igår, betalade frakten 19.00 igår kväll och sitter nu och statusen är nu "Being processed". hur lång tid brukar det ta innan de skickar iväg den?

Jag betalade frakten 18:30 i Torsdags och det står fortfarande "Being processed" . Någon som vet hur lång tid det brukar ta innan dom skickar?

Borderlinx är riskabelt, den som har pengar till att våga riskera så får dem göra det. Har ännu inte fått mina paket dock så har supporten anklagat mig att jag har fått dessa???? Är de idjotiska eller? Till sluta tala jag med en ansvarig och han sa att han skulle prata med supporten angående anklagelserna och ni har de lagt ner det dock inga paket levererade än.

De som får paketen är lyckliga!

Ursprungligen av AppleFan:

Borderlinx är riskabelt, den som har pengar till att våga riskera så får dem göra det. Har ännu inte fått mina paket dock så har supporten anklagat mig att jag har fått dessa???? Är de idjotiska eller? Till sluta tala jag med en ansvarig och han sa att han skulle prata med supporten angående anklagelserna och ni har de lagt ner det dock inga paket levererade än.

De som får paketen är lyckliga!

ALLA fraktföretag slarvar bort paket då och då, och ALLA fraktföretag har en övre gräns på hur mycket värde de ansvarar för. Nyligen skickade mitt företag ett paket till Tyskland där innehållet var värt ca 150 000 kr. Posten slarvade bort paketet, men ersätter max 10 500 kr. Resterande 139 500 kr fick vårt försäkringsbolag betala, minus självrisk på ca 40 000 kr.

Så här är det: Du kan inte skicka/få dig tillskickat något med 100% säkerhet att inget händer. Du kan inte ge dig ut i trafiken med 100% säkerhet att inte bli överkörd och du kan inte betala med ditt bankkort på ICA med 100% säkerhet att ditt kort inte blir kapat.

Vad du kan göra är att värdera risken och fundera på om det är värt det och eventuellt försäkra dig mot vad som kan hända. Eftersom man i princip alltid betalar med kreditkort/bankkort när det gäller sånt här kan det finnas någon form av försäkring som täcker skadan. Kolla med banken.

Jag har bara positiva erfarenheter av Borderlinx själv. De ägs av DHL och jag tror att dessa är seriösa företag. Med tanke på hur många tusentals försändelser som de hanterar är det inte konstigt att några tusen kunder hamnar i kläm.

Min kom in i torsdags och registrerades direkt och jag betalade frakten kort där efter. Skickade mail i söndags och undrade när paketet skulle skickas och de sa att den skulle skickas igår måndag, den har dock inte skickats än så jag skickade ett mail till och frågade men har inte fått svar än, får se vad som händer Men det verkar som de flesta som har sin telefon liggandes där nu får vänta så det är väll bara att vänta tålmodigt

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-09-23 18:36

Nu har min iPhone kommit fram till Borderlinx och jag har betalat deras avgift. Hur lång tid brukar de ta om man har tur och den skickas vidare på en gång?

Bevaka tråden