Jag har bredband (Bredband2) och NetgearRouter, använder en iMac (OSX 10.4.11) och en MacBookPro (OSX 10.6.4). Jag använder webbläsarna Safari och Firefox.
Under sommaren har jag haft problem med att komma in på vissa sajter med min MacBook. Ibland laddas sidorna fragmentarisk (t.ex. utan bilder) ibland inte alls. Jag får meddelandet att webbläsaren inte kan upprätta anslutning till servern.
Nu är det t.ex. helt omöjligt att överhuvudtaget komma in på YouTube (och när man på andra sajter har bäddat in ett YouTube-klipp blir rutan där klippet skulle vara blank). Jag kan heller inte komma in på Google -- inte på någon av Googles sidor, inte söksidorna, inte Googlemaps eller G-mail. Inte heller Yahoo. Andra sajter är det inga problem med. Det är som om jag är blockerad/blivit utspärrad från YouTube, Google och Yahoo (Altavista funkar fortfarande).
Detta sker på min MacBookPro med Snow Leopard medan jag på min iMac inte har några problem alls! (Och jag antar att det är samma ip-adress eftersom jag kör över samma router och med samma bredbandsleverantör.)
Jag har varit i kontakt med min bredbandsleverantör för att höra om andra haft samma problem, men får till svar att "det måste vara någon inställning i din Mac, tyvärr kan jag inte Mac..." Jo, jag har hört sånt förr.
Problemet kvarstår när jag pluggar in med kabel och ethernet.
Jag har letat på webben, men hittar inte frågan uppe till behandling någonstans. Jag fick rådet att byta DNS-server, men det hjälper inte.
Jag börjar bli desperat!
Hur ska jag komma åt det? Har jag råkat göra någon inställning som jag inte är medveten om?