Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Önskelista för iOS 5.0

Tråden skapades och har fått 232 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av kenjon:

Håller helt med, spec om man köper via Internet. I fysisk butik kan ju butiken aktivera den.

Jag håller också med. Problemet kvarstår dock när det kommer en ny version av iOS, då måste man ha en dator igen...

Ursprungligen av Capeman:

Jag håller också med. Problemet kvarstår dock när det kommer en ny version av iOS, då måste man ha en dator igen...

Måste och måste.. Man tycker ju att det inte ska vara så svårt att göra ett OS som kan uppdatera sig själv (ungefär som alla andra os på marknaden).

Ursprungligen av Kermit:

Måste och måste.. Man tycker ju att det inte ska vara så svårt att göra ett OS som kan uppdatera sig själv (ungefär som alla andra os på marknaden).

Hehe, nej men det är ju just det diskussionen handlar om. Jag skrev ju som svar på det kenjon skrev.

Ursprungligen av Kermit:

Det var ju hela min poäng! Idag MÅSTE man ansluta den vid dator för uppdatering och jag tycker att det borde gå utan, därav min önskning.

Ursprungligen av Adrian B:

Det var ju hela min poäng! Idag MÅSTE man ansluta den vid dator för uppdatering och jag tycker att det borde gå utan, därav min önskning.

Exakt, jag höll med dig alltså Svarade bara på Capeman som menade att man fortfarande måste ansluta den för att uppdatera OS:et, menade bara att inget annat OS behöver det så varför skulle iOS det? Tycker absolut att alla band till att koppla till dator eller iTunes bör klippas asap.

Ursprungligen av Kermit:

Exakt, jag höll med dig alltså Svarade bara på Capeman som menade att man fortfarande måste ansluta den för att uppdatera OS:et, menade bara att inget annat OS behöver det så varför skulle iOS det? Tycker absolut att alla band till att koppla till dator eller iTunes bör klippas asap.

Som det är NU. Det är ju ett problem som inte försvinner bara för att iPad aktiveras i butik. Du missförstår mig...

Ursprungligen av Capeman:

Som det är NU. Det är ju ett problem som inte försvinner bara för att iPad aktiveras i butik. Du missförstår mig...

Jo, jag förstår Det är ett problem nu, och vi menar alla samma sak, dvs att dator-kopplingen (oavsett om det är att överföra filer, uppdatera OS, aktivera eller whatever) är en dålig lösning och att det är något vi vill bli kvitt asap

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-15 15:00

Det här med att man måste ansluta sin iOS-enhet till en dator för att uppdatera och inte genom att ansluta över WiFi. Osmidigt och vad jag kan se onödigt.
Jag tror att Apple håller med och att de jobbar på en lösning. Aldrig över 3G men väl över WiFi. Kanske till och med kan välja att ta backup på saker (bilder, SMS, telefonbok osv) till MobileMe innan man uppgraderar.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-15 19:09

Nu är det 100% att AirPrint kommer till iPhone och iPod Touch också.

"AirPrint automatically finds printers on local networks and can print text, photos and graphics to them wirelessly over Wi-Fi without the need to install drivers or download software."
Undrar hur detta löses rent tekniskt?

Apple's AirPrint Wireless Printing for iPad, iPhone & iPod touch Coming to Users in November

Ursprungligen av acke:

Undrar hur detta löses rent tekniskt?

Förmodligen en kombination utav Bonjour och standarddrivrutin, t ex så har ju HP en drivrutin som funkar till i stort sett alla deras skrivare.

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-15 22:36

Återuppringning a la Nokia-style.

Jag hade tänkt önska "sök på sidan" i Safari i iOS 5, men det kommer visst redan i 4.2.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-18 17:53
Ursprungligen av Adrian B:

Jag hade tänkt önska "sök på sidan" i Safari i iOS 5, men det kommer visst redan i 4.2.

Underbart att höra, tack för informationen.

Att man kan justera kompassen, som idag visar den konstant 10 grader fel.

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 17:37
Ursprungligen av Goflorp:

Man kan välja mellan True North och Magnetic North. Nu vet jag inte om båda visar fel.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Man kan välja mellan True North och Magnetic North. Nu vet jag inte om båda visar fel.

//Rob

Har det inte att göra med hur nära man är?

• Medlem
  • International user
  • 2010-09-18 17:54
Ursprungligen av Chaosstar:

Har det inte att göra med hur nära man är?

Magnetiska nord ändras beroende var man befinner sig medan nordpolen ändras inte.

Magnetic declination - Wikipedia, the free encyclopedia

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

//Rob

Den ena visar mer fel än den andra, den bästa visar ca 10 grader för mycket. Konstant.

Ursprungligen av Goflorp:

Gör den verkligen det, eller handlar det om att du blandar ihop Geografisk Nordpol och Magnetisk Nordpol?

Om du kollar mot en annan kompass som inte visar samma som din iPhone så lär det ju några grader fel.

Tror jag ska ta och kolla min 3Gs kompass mot min GPS Garmin 60CSx och se om det visar olika eller inte.

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Gör den verkligen det, eller handlar det om att du blandar ihop Geografisk Nordpol och Magnetisk Nordpol?

Om du kollar mot en annan kompass som inte visar samma som din iPhone så lär det ju några grader fel.

Tror jag ska ta och kolla min 3Gs kompass mot min GPS Garmin 60CSx och se om det visar olika eller inte.

Dr Tinnitus

Som jag redan nämnt visar det helt åt pipan oavsett om jag väljer Nordpolen, eller magnetsisk nordpolen. Den ena visar bara mer fel än den andra.

Prova gärna med "Ships Ahoy!" på Appstore, har för mig den var gratis eller en sjuspännrare - sedan behöver man lite båtar i närheten med
Det finns säkert andra appar som funkar på liknande sätt.

Ursprungligen av Johan Nilsson:

Tidsstyrd ljudprofil. Jag vill inte att telefonen piper eller vibrerar på natten för att det kommer mail eller notifikationer. Eller varför inte lokaliserings och tidsstyrda profiler. Ljudlös när man är på jobbet, men när man är på väg därifrån så byter slår telefonen på ljudet automatiskt.
Dashboard.

Jag vet att det inte är automatiserat, men jag brukar aktivera flygplansläge när jag lägger mig så är det tyst hela natten, men alarmet fungerar så att jag kommer upp på morgonen.

Prioriterade "bakgrundsprocesser" skulle jag vilja se. Låt säga att jag vill ha Skype igång, det kräver att inga andra program tar upp platsen och operativsystemet stänger av Skype. Därför skulle jag gärna se att jag kan välja ett specifikt program som ska prioriteras och inte stängas av.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-09-23 11:43

Vet inte om det varit uppe men jag skulle vilja ha en avbryt-knapp när man skickar SMS. Flera gånger har jag råkat komma åt skicka-knappen när jag skriver SMS så det vore guld värt för mig.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-09-23 19:27
Ursprungligen av CEk:

Vet inte om det varit uppe men jag skulle vilja ha en avbryt-knapp när man skickar SMS. Flera gånger har jag råkat komma åt skicka-knappen när jag skriver SMS så det vore guld värt för mig.

Eller så kan de göra det som med "Köp"-knappen i App Store, att man knappar en gång för att aktivera och en gång till för att starta nedladdningen. Borde gå rätt snabbt att vänja sig vid "dubbelknapp" för att skicka smset.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-24 08:12
Ursprungligen av CEk:

Det vill jag också ha! Jag älskade den funktionen på min gamla Nokia

Jag skulle också vilja kunna välja att ringa den personen jag smsar med direkt från meddelande-appen. Eller kan man det, utan att jag förstår hur?

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-24 08:15
Ursprungligen av bromme:

Jag skulle också vilja kunna välja att ringa den personen jag smsar med direkt från meddelande-appen. Eller kan man det, utan att jag förstår hur?

Det finns nog i iOS 4.2, högst upp på själva meddelandesidan kan man välja att ringa eller facetajma personen.

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-24 08:19
Ursprungligen av Mija:

Det finns nog i iOS 4.2, högst upp på själva meddelandesidan kan man välja att ringa eller facetajma personen.

Vad bra, då behöver jag inte vänta så länge på det åtminstone

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-09-24 15:24
Ursprungligen av bromme:

Det har funnits länge, längst upp i din meddelandetråd, Ring och Kontaktinfo.

Ursprungligen av bromme:

Det kan man göra sedan hur länge som helst....

När du t ex läser eller skriver ett sms och plötsligt får för dig att vilja ringa personen istället, så klicka bara på klockan längst upp i skärmen så scrollas du automatiskt högst upp i den sms-tråden och där har du knappar för att bl a. ringa.

Dr Tinnitus

I vanliga fall skulle jag ogilla en sådan två stegs-funktion, men det har blivit mer än ett halvfärdigt SMS som gått iväg sedan jag skaffade iPhone, så jag kan nog hålla med om det (men kanske bara som en inställning att slå på för de som vill ha det).

• Medlem
  • Malmö
  • 2010-09-24 11:19

Givetvis måste ju grupp-sms och grupp-mail också integreras.

Bevaka tråden