Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre batteritid i iPhone 4 med iOS 4.1

Tråden skapades och har fått 53 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Är det någon som upplever att batteritiden blivit sämre? Om det har att göra med uppdateringen till iOS 4.1 (med HDR-fotografering påslaget ibland) eller om det bara är något som hänt över tiden vet jag inte säkert. Men jag ser rött batterie och 20- och 10-procentsvarningen oftare nu, utan att jag ökat användningen ytterligare.

Sämre batteritid i iPhone 4 med iOS 4.1

Är det bara min iP4 som slukar sjukt mycket batteri efter uppdateringen?
Laddade min hela natten, kopplade loss laddaren ca. halv 9, batteriet dog kort efter klockan 18 (varav ca 5-6 timmar av dessa var under "Användning")... Tycker det var oerhört konstigt, då mitt batteri hållt från 7 på morgonen till ca 23-24-tiden, tidigare.

Flyttade detta och andra inlägg från andra trådar för att skapa en gemensam tråd om batteritiden på iPhone 4 med iOS 4.1. /Adrian

Senast redigerat 2010-09-17 11:34
Ursprungligen av opposite:

Är det bara min som slukar sjukt mycket batteri efter uppdateringen?
Laddade min hela natten, kopplade loss laddaren ca. halv 9, batteriet dog kort efter klockan 18 (varav ca 5-6 timmar av dessa var under "Användning")... Tycker det var oerhört konstigt, då mitt batteri hållt från 7 på morgonen till ca 23-24-tiden, tidigare.

Håller med. Min slukar betydligt mycket mer i och med 4.1.
Tråkigt, när batteriet ändå är en bit bättre i 4an än 3GS.
Börjar kännas som att man är tillbaka igen..

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-17 11:37

Folk klagar ju på batteritiden efter var uppdatering så det är inget nytt.

Det brukar ta några dar, kanske en vecka, sen fungerar telefonen som den ska igen. För mig. Jag har kört igenom flera betor av iOS 3, samtliga betor av 4, 4.1 och är nu på 4.2 och det rättar alltid till sig efter några dygn. Det är väl nån slags strömförbrukningssensor som blir nollad och sen ska lära sig på nytt.

Ursprungligen av Mija:

Folk klagar ju på batteritiden efter var uppdatering så det är inget nytt.

Det brukar ta några dar, kanske en vecka, sen fungerar telefonen som den ska igen. För mig. Jag har kört igenom flera betor av iOS 3, samtliga betor av 4, 4.1 och är nu på 4.2 och det rättar alltid till sig efter några dygn. Det är väl nån slags strömförbrukningssensor som blir nollad och sen ska lära sig på nytt.

Jag har aldrig varit med om en så markant försämrad batteritid efter en uppdatering och jag har använt iOS sedan 1.0.2. Jag tror du har fel om att detta bara skulle vara som vanligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 14:50
Ursprungligen av Mija:

Folk klagar ju på batteritiden efter var uppdatering så det är inget nytt.

Det brukar ta några dar, kanske en vecka, sen fungerar telefonen som den ska igen. För mig. Jag har kört igenom flera betor av iOS 3, samtliga betor av 4, 4.1 och är nu på 4.2 och det rättar alltid till sig efter några dygn. Det är väl nån slags strömförbrukningssensor som blir nollad och sen ska lära sig på nytt.

Så upplevde jag det. Dåligt första dagen. Nu normalt. Lämnade hemmet 9.00 med 100%. Efter 3-4 timmars musiklyssnande och kanske 30 min surfande är den nu på 93%.

Dock tyckte jag den sjönk ganska snabbt från 40% igår till 0%. Det kan väl inte vara så att 100%-50% tar längre tid än 50%-0%

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-17 19:13
Ursprungligen av Mija:

Folk klagar ju på batteritiden efter var uppdatering så det är inget nytt.

Det brukar ta några dar, kanske en vecka, sen fungerar telefonen som den ska igen. För mig. Jag har kört igenom flera betor av iOS 3, samtliga betor av 4, 4.1 och är nu på 4.2 och det rättar alltid till sig efter några dygn. Det är väl nån slags strömförbrukningssensor som blir nollad och sen ska lära sig på nytt.

Instämmer, efter varje uppdatering är det alltid en jäkla massa nya problem

Min stod på 62% när jag klev in på kontoret imorse. Nu har jag 54%. Det inbegriper 34 minuters samtal plus lite surfande och mailande.

Vilka har testat att återställa till 4.1 som ny telefon och inte från backup?

Ursprungligen av theplague:

Vilka har testat att återställa till 4.1 som ny telefon och inte från backup?

Inte jag, jag drar mig för att göra det då man förlorar rätt mycket historik på det sättet (SMS, appar osv) och jag känner inte till något sätt att få tillbaka det (annat än att återställa från backup alltså).

Ursprungligen av Adrian B:

Inte jag, jag drar mig för att göra det då man förlorar rätt mycket historik på det sättet (SMS, appar osv) och jag känner inte till något sätt att få tillbaka det (annat än att återställa från backup alltså).

OT:
Och du kör inte jailbreakat längre?
Där finns AppBackup annars.

Ursprungligen av theplague:

OT:
Och du kör inte jailbreakat längre?
Där finns AppBackup annars.

Nej, inte jailbreak längre. Fixar AppBackup även SMS och dylikt från Apples program?

Ursprungligen av Adrian B:

Nej, inte jailbreak längre. Fixar AppBackup även SMS och dylikt från Apples program?

AppBackup fixar inte det vad jag vet. Men..

Om du jailbreakat så kan du göra backup på SMS manuellt (kopiera filerna) tillsammans med de flesta andra inställningar.

Efter återställning och jailbreak är det bara att kopiera tillbaka filerna så är en "ren" återställning gjord med bara det du verkligen vill ha tillbaka, t.ex SMS osv..

Så har jag gjort sen den första 2G-telefonen och har aldrig haft problem med någonting efter en uppgradering/återställning av iOS.

Ursprungligen av Adrian B:

Nej, inte jailbreak längre. Fixar AppBackup även SMS och dylikt från Apples program?

Inte SMS(som jag själv inte lägger så stor vikt vid) - bara backup på allt som har med alla Appstore(+ native) Apps att göra.

Ursprungligen av theplague:

Inte SMS(som jag själv inte lägger så stor vikt vid) - bara backup på allt som har med alla Appstore(+ native) Apps att göra.

Ah, ok (och tack för svaret också, keptang).

(För min del är jag lite nojjig på att försöka bevara samtalshistorik rent allmänt, jag tycker det är kul att bevara så långt det tekniskt går. Jag har ett gigantiskt Adium-arkiv av allt jag skrivit på IM under väldigt lång tid, t.ex.)

Ursprungligen av theplague:

Vilka har testat att återställa till 4.1 som ny telefon och inte från backup?

Jag körde en återställning utan backup.

Ursprungligen av Johan Kybjär:

Jag körde en återställning utan backup.

Ah, ok!

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-09-17 18:48
Ursprungligen av theplague:

Vilka har testat att återställa till 4.1 som ny telefon och inte från backup?

Jag kör alltid återställning till ny version och drar sen tillbaka backup. Uppgraderar aldrig. Inga problem.

Ursprungligen av Mija:

Jag kör alltid återställning till ny version och drar sen tillbaka backup. Uppgraderar aldrig. Inga problem.

Frågan var inte "återställning" vs "uppgradering" (som du svarade på) utan "ställa in som ny" vs "dra in backup".

Att ställa in som ny innebär att du börjar från scratch och förlorar t.ex. all SMS-historik, alla inställningar från program mm. Men det är ett känt recept för att försöka bli fri från problem också.

Min iphone 4 käkade batteri som bara den. Men sedan jag uppmärksammat att skype faktiskt gör dumma saker i bakgrunden så är det normalt igen.

varit igång i 1 dag och 11 timmar varav 2 timmar och 18 minuters användande. Nere på 65%

Jag har inte märkt nåt anmärkningsvärt gällande batteritiden med min iP4 + iOS 4.1.

iOS 4.1, mail, push notifications och drastiskt forkortat batteriliv

Hej alla,

Det har ar mojligen nagot kant, men jag har inte hittat nagon annan information om det och inte heller lyckats losa problemet pa egen hand sa jag chansar pa forumets expertis istallet...

I samband med att jag uppgraderade till v4.1 av iOS drabbades jag av drastsiskt forkortat batteriliv.

I praktiken gick det fran 1 dags livslangd vid normalt anvandande till 4-5 timmars batteriliv, aven vid total standby (t ex urladdning under natten).

Besokta en Genius bar for att diagnosticera telefonen som inte visade pa nagra som helst hardvaruproblem, och fick forklaringen att nagot antagligen gatt snett vid uppdateringen och att jag borde gora en clean install, utan restore from backup, vilket jag gjorde. Ett flertal ganger. Utan nagon forandring.

Nasta steg var att ominstallera utan att installera nagra som helst applikationer utom apples standard, men fortfarande ingen forandring.

Jag lade dock marke till att "usage" och "standby" alltid visade i praktiken samma siffror under "usage", vilket indikerar att telefonen inte gick i vila nar standbyknappen trycktes in och telefonen slacks ner.

Efter upprepade forsok utan framgang installerade jag aven om systemet utan att konfiguera mailkontona, och tro det eller ej men telefonen atergick till normal prestanda.

Efter ytterligare felsokande har jag upptackt att jag inte kan sla pa mail push notifications for da upphor telefonen att verkligen ga i vila nar den forsatts i vila, och usage fortsatter att rakna upp aven nar telefonen ar i vila.

Ett av mina tva konfigurerade konton (Oderland, oderland.se) stoder inte push i bemarkelsen att de inte har push-support installerat, medans jag daremot tror att jobbets exchangeserver stoder push.

Har dock provat att installera enbart exchangekontot och att aktivera push men da aterkommer problemet.

Som det ar nu har jag telefonen installd att kontrollera mail var 15e minut vilket fungerar men det ar inte optimalt.

Det bor ocksa tillaggas att tills for tva veckor sedan (iOS-uppdateringen) hade jag samma mailkonton installerade och push aktiverat men utan nagra som helst problem....

Ar det nagon som upplevt nagot liknande, nagon som vet vad det beror pa eller har nagon misstanke samt ar jag den enda iPhoneanvandare som verkligen drabbats av detta?

Ursprungligen av scooterbabe:

Det har ar mojligen nagot kant, men jag har inte hittat nagon annan information om det...

Ja, den här tråden fanns ju, och därför har jag flyttat ditt inlägg hit.

/Mod

Ursprungligen av scooterbabe:

Det bor ocksa tillaggas att tills for tva veckor sedan (iOS-uppdateringen) hade jag samma mailkonton installerade och push aktiverat men utan nagra som helst problem....

Ja, samma för mig. Jag har ju kört push på min iPhone 4 sedan jag köpte den i somras, men den försämrade batteritiden kom först efter 4.1. Inte lika illa som för dig, men ändå klart märkbart.

Jag försöker hålla koll på om det blir bättre med tiden (så som Mija påstod att det skulle göra), jag inbillar mig att det kanske blivit lite bättre, men på sistone har jag å andra sidan inte använt den lika intensivt.

Ett tips kan vara att "reset warnings" (ursäkta engelskan) genom att högerklicka på iPhonen i iTunes, sedan mata ut, och koppla in igen och därefter synka. Då får man meddelandet om man vill tillåta att ifånen sänder ut rapporter. Klicka nej. Efter läsning på nätet har jag kommit fram till att s.k. phantom data som sänds ut bl.a. under natten skulle kunna vara problemet. Klart verkar vara att det inte är hårdvaran som är problemet, om fånen har funkat ok innan uppdatering e.dyl. Hoppas att det här inte var helt överflödig info bland alla experter!

För mig är problemet löst; push notifications avstängt för mail och allt har återgått till det normala.

Mina mailkonton är 2:

1. Oderland.se - ingen push-support
2. Jobbets exchange - antagligen push-support

Bortsett från att telefonen inte gick i vila blev den hysteriskt varm, som om processorn arbetade för fullt.

Antagligen finns det en bugg i 4.1 som får systemet att gå i loop när ett program försöker att registrera en push service som inte svarar.

Eftersom man inte kan aktivera push för enskilda mailkonton hoppas jag på en buggfix från Apple snarast.

Skulle inte ni andra som har problem kunna lista era mailservrar, ev pushstöd samt om ni har push aktiverat eller inte. Samt om en ev avaktivering löst problemet...

/.v

  • Oregistrerad
  • 2010-09-26 16:56

FStream (radioapp) slukar juice i bakgrunden ("multitaskad") - även om man alltså inte lyssnar på någon radio. Luren blir varm - först när man helt stänger ner appen - eller omstart av lur - så slutar batteriet tömmas. Varning.

Hoppas dom fixar det snarast - FStream är den enda vettiga radioappen - alla andra jag testat (måååånga) är löjligt overkill och/eller kan inte vad FStream kan. Gratis är bäst i detta fall. Förutom buggen alltså.

Jag vet inte hur man ska göra för att lyckas klara sig en hel dag med batteriet, jag jämför med mina kollegors iPhone 3G, imorse hade vi alla 100%, jag har bara låtit min iPhone 4 legat och inte gjort något med den, medans mina kollegor har ringt ganska mycket samtal samt mailat och surfat lite.

Jag ligger just nu på 73%, medans mina kollegor ligger på ca 90%, det är en rejäl skillnad.

Hoppas verkligen att Apple löser detta snart.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-08 12:54
Ursprungligen av Patrik D:

Jag vet inte hur man ska göra för att lyckas klara sig en hel dag med batteriet, jag jämför med mina kollegors iPhone 3G, imorse hade vi alla 100%, jag har bara låtit min iPhone 4 legat och inte gjort något med den, medans mina kollegor har ringt ganska mycket samtal samt mailat och surfat lite.

Jag ligger just nu på 73%, medans mina kollegor ligger på ca 90%, det är en rejäl skillnad.

Hoppas verkligen att Apple löser detta snart.

Antar att du har gjort den vanliga felsökningen?
Starta om, reset, återställ utan backup.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag vet inte hur man ska göra för att lyckas klara sig en hel dag med batteriet, jag jämför med mina kollegors iPhone 3G, imorse hade vi alla 100%, jag har bara låtit min iPhone 4 legat och inte gjort något med den, medans mina kollegor har ringt ganska mycket samtal samt mailat och surfat lite.

Jag ligger just nu på 73%, medans mina kollegor ligger på ca 90%, det är en rejäl skillnad.

Hoppas verkligen att Apple löser detta snart.

Du har något som ligger och drar batteri, helt klart.

iPhone 4 har betydligt bättre batteritid än tidigare modeller, så är det bara.

Jag hade min telefon fulladdad i morse, står nu på 98% batteri kvar, detta efter 28 minuters (varav 15 minuters telefonsamtal) använding och 3 timmars standby.

Jag har push osv på samt har ett gäng appar i multitasking.

Bevaka tråden