Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VLC för Mac går i graven?

Tråden skapades och har fått 74 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ryktet om VLC's död...

...var mycket, mycket överdrivet. Har fått tre uppdateringar på en månad :-).
Man ska verkligen inte tro på allt man läser på nätet - inte ens om det kommer från "säkra" källor.

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-14 17:06

Precis. Det har inte hänt något på de ca 10 år som utvecklingen har hållit på.

Var inte problemet att de saknar folk för mac-specifik utveckling? Gissningsvis används samma "kärna" till alla plattformar, vilket gör att nya releaser med nya codecs, buggfixar mm kan släppas utan problem genom att bara trycka på stora Compile-knappen. Kruxet var väl att de inte har någon som kan göra ändringar i GUI:t och liknande, så uppdateringar i gränssnitt / menyer / grafik lär dröja tills de hittat någon ersättare. Så förstod jag problemet iaf.

Finns det en lista över väl fungerande alternativ till VLC ?

Jag kör fortfarande med VLC och tycker det fungerar bra, men det kan vara bra att ha alternativ.

LCR

Movist påstår vara det nya svarta. Jag har tagit hem den, men kör VLC när inte QT fixar biffen.

  • Medlem
  • 2010-08-14 18:50

Tycker VLC är överlägset, det finns väl ingen spelare som klarar fler format idag? Den spelar ju typ allt.

Ursprungligen av Dalle:

Tycker VLC är överlägset, det finns väl ingen spelare som klarar fler format idag? Den spelar ju typ allt.

Det skulle vara mplayer i så fall. Jag har kört den länge byggd från MacPorts men det ska även finnas en del grafiska klienter om man är mer lagd åt det hållet.

Jo, VLC is the real shit. Det var därför det falska ryktet om dess död var så allvarligt och rev upp en virvel på nätet.

  • Medlem
  • 2010-09-26 22:14

Jag funderar på om det kan vara det sunkiga förinstallerade Quicktime X som gör att folk hellre kör med VLC? Här är i alla fall ett tips för er nya som inte fått det att funka med Quicktime och bara därför kör VLC.

så här gör man om man precis köpt ny dator med Snow Leopard 10.6.4 och vill köra med Quicktime.

1. Sätt in Snow Leopard installations-DVD och välj Optional installs, installera Quicktime 7. (Det går alltså inte att ladda ner Quicktime 7 från Apple och installera för då kommer datorn säga att du inte kan installera pga att Quicktime X redan finns där, och nej, det går inte bara kasta programmet)

2. Ladda ner Perian och installera.
Perian - The swiss-army knife of QuickTime components
(mitt tips är att absolut inte att ladda ner sepparata codec (till exempel Divx och Xvid som finns listade på apple hemsida under quicktime komponenter o installera, det är bara ett himla meck att få ljud o funka, jobbigt att hålla reda på versioner etc.

3.Klart. Typ allt funkar att spela.

Tips:
Om man laddat ner nån gratisfilm på nätet och vill ha undertexter så döper man bara dem till exakt samma namn som quicktimefilen så laddas de automatiskt in i Quicktime. (fast med .srt i slutet då)

Varför installera sjuan? Jag gör precis samma sak med X och det fungerar utmärkt...

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-09-27 17:15
Ursprungligen av Capeman:

Varför installera sjuan? Jag gör precis samma sak med X och det fungerar utmärkt...

Inte riktigt.
QuickTime X:
Spara som...
1. Film (Spara en film som innehåller medier i samma format..)
2. iPhone (mobil)
3. iPhone
4. iPod
5. HD 480p
Spara för webben...
iPhone 1Mbit/s
iPhone (mobil) 80 Kbit/s
Dator 5 Mbit/s
Samtliga endast med H.264
QuickTime 7 Pro:
Exportera i en massa olika format och kodekar... och bithastigheter...

Ursprungligen av Henil:

Inte riktigt.
QuickTime X:
Spara som...
1. Film (Spara en film som innehåller medier i samma format..)
2. iPhone (mobil)
3. iPhone
4. iPod
5. HD 480p
Spara för webben...
iPhone 1Mbit/s
iPhone (mobil) 80 Kbit/s
Dator 5 Mbit/s
Samtliga endast med H.264
QuickTime 7 Pro:
Exportera i en massa olika format och kodekar... och bithastigheter...

Ja, men nu svarade jag på en post som enbart gällde uppspelning...

Samma här. Jag har inte använt VLC på lääääääääänge. Supernöjd med Quicktime X.

  • Medlem
  • 2010-09-27 14:10

OK, för mig funkade det inte alls att installera Perian med Quicktime X... men då måste jag strulat till det för mig på nått sätt.

Då så.... mycket enklare alltså.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-09-28 17:05

Ok!

Bevaka tråden