Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Problem med internetdelning från 3GS till MBP

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej.

Jag brukar dela ut internet från min iPhone till min MBP när jag är ute och rör på mig. Detta brukar funka utmärkt. Nu var det ett tag sedan jag sist använde denna funktion och det vill liksom inte funka. Har startat om båda enheterna samt parkoppla igen.

Först använde jag mig av bluetooth... Då ser det ut att fungera.. dvs tre prickar på BT symbolen på MBP samt att det står på iPhone att det delas internet. Dock funkar ingen internet överhuvudtaget.
Testar då med USB som brukar vara stabilt. Då brukar det automatiskt stå i iPhone att internet delas men det gör det inte nu. (Ja.. internetdelning är påslagen...). Efter lite trixande.. vet faktiskt inte vad jag/om jag ändrade ngt över huvudtaget men nu funkar i alla fall delning via USB men fortfarande inte bluetooth.

Det har hänt tidigare att jag varit tvungen att starta om innan det fungerar. Köpte min MBP i maj 2009 ny och kör SnowLeopard på den.

Ngn som vet hur man löser detta problem eller har haft liknande problem efter t ex några uppdateringar?

Tack

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-02-08 16:59

Har samma problem som du. Ibland går det ibland inte. Jag tycker att det blev så här efter installationen av Snow Leopard. Jag har även en Power Book och på den har det aldrig krånglat.

Ngn idé om hur man löser detta eller vart man skall informera apple om detta?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-02-08 22:00

Hade samma problem, hittade ett råd på nätet att radera bluetoothparing OCH att radera bluetooth PAN under nätverk. Efter att ha lagt upp Bluetooth PAN och kört en ny bluetoothparing så funkade det för mig.

Hm... har ngn lust att förklara detta lite mer noggrant hur man går till väga? Jag lyckades parkoppla igen. Den ansluter till telefonen och det står att telefonen delar ut via bluetooth.. men inget internet. Funkar bara med usb.

Hjääääälp

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-14 08:05

Så här gjorde jag:
Starta Internetdelning i iPhone
Gå till BlueTooth-inställningar i iPhone (så den blir upptäckbar)
På Macen väljer jag leta efter ny enhet i BlueTooth-inställningar.
Parar iPhonen från Macen, som ger mej ett lösenord. Knappar in detta lösenord på iPhonen. Macen frågar om den ska använda Internetanslutningen från iPhonen, svarar ja på det (eller OK eller vad det står). Klart.

Hej,

Jag har samma problem som ovan! Kan ej surfa på min MBP 13" (modell från juni 2009) via iPhone 3GS (3.1.3). Det har gått i höstas men ej nu... När jag skall ut på nätet i Safari så kan den ej visa sidan ("du är ej ansluten till Internet")

Jag har parkopplat och internetdelning är påslagen och när jag ansluter via MBP så är jag uppkopplad via iPhone men kommer som sagt inte ut på internet via datorn. Skumt! Hur lösa detta?

Fick det just att funka!

Gick in i nätverksinställningar och tog bort "Blutooth PAN". La till det igen. sen parkopplade jag. Ändå stod det "No IP adress" under Bluetooth PAN raden i nätverksinställngar. Jag klickade på "Avancerat" länken och klickade sedan på "Förnya DHCP-tilldelning" och helt plötsligt funkade det!

Vet ej om det var helt rätt sätt men kan nu surfa i MBP via iPhone

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-27 20:41

Tack så jättemycket!! Har haft problem med att internetdela via bluetooth ett tag nu, men inte orkat ta tag i det, utan körde med sladd istället. Nu började också sladden krångla, så då blev jag lite desperat. Nu funkar bluetooth igen!

1
Bevaka tråden