Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Facetime - Avvaktar aktivering

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-09-27 12:29

Ok. Uppdaterade till 4.1 när den kom men hade inte kört Facetime sedan förra 4.0 då det funkade utmärkt.

Nu kan jag inte aktivera Facetime. Står "avvaktar aktivering". Vad som händer är att telefonen skickar iväg ett tyst SMS till England för att registrera telefonen på Apples server. Har försökt sedan i Fredags och prövat alla möjliga kombinationer av återställningar på telefonen etc.

Är ganska övertygad om att det är något strul med servern som inte skickar tillbaka ett SMS eller så ligger felet hos Telenor som inte dirigerar tillbaka korrekt.

Vad som är mycket störande är att jag får betala ca 3 kr för varje gång jag försöker registrera Facetime. Supporten på Telenor visste knappt om detta, men det är rätt fult att inte berätta att Facetime som skall vara gratis kostar ett Internationelt SMS.

Någon annan som har detta problemet?

Hej Apeshape!

Har du fått någon ordning på facetime? Jag har exakt samma problem att jag inte kan aktivera tjänsten.
Jag testade däremot inte innan jag lade in 4.1, vet du att det funkade i 4.0?
Jag kanske skulle blåsa den till fabriksinställningar igen då.

Mvh Kalle

  • Medlem
  • Trollhättan
  • 2010-09-28 12:50

Jag använde Facetime i 4.0 en gång och funderade inte mer på det då det funkade. Är grymt irriterad på Telenor som knappt vet aktivering av Facetime är.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2010-09-28 18:31

Har exakt samma problem

  • Medlem
  • International user
  • 2010-09-28 22:42

Detta är inte Telenor relaterat. Det är en bugg i mjukvaran (googla det så får ni se).

Anledningen att inte Telenor vet vad aktivering av Facetime är helt enkelt att Apple inte berättat för dom vad det är eller vad man ska göra.

Pröva en nätverksåterställning.
Fungerar inte det så pröva följande:

1. Sätt på WIFI så att den får signal,
2. håll inne powerknapp och homeknapp tills apple loggan kommer upp.
3. Låt den starta upp och pröva igen.

Kan också vara en god ide att kolla vilka operatörsinställningar ni har i allmänt - Om.

Heter den något på 7.x så kommer det inte fungera om du har version 4.1
Då ska det enligt olika sidor vara 8.x nånting.

Fungerar detta?

Hej!

Jag får fortfarande inte min att aktivera facetime, jag har 8.0 som operatörsinställningar och 4.1 i ios...
Jag har testat det som Cokey skrev men det har inte fungerat för mig, ingen annan som har någon lösning på detta?

Vet vi att det funkar om jag går tillbaka till 4.0?

Mvh Kalle

Ursprungligen av kungkalle:

Hej!

Jag får fortfarande inte min att aktivera facetime, jag har 8.0 som operatörsinställningar och 4.1 i ios...
Jag har testat det som Cokey skrev men det har inte fungerat för mig, ingen annan som har någon lösning på detta?

Vet vi att det funkar om jag går tillbaka till 4.0?

Mvh Kalle

GÅr inte att gå tillbaka till 4.0 dessvärre.... Om du inte har jailbreakad lur.

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2010-10-07 09:10

Nu fungerar det att aktivera FaceTime igen. Står "Avvaktar aktivering" i någon minut, sen är det aktivt. Testat att koppla upp ett FaceTime samtal och det fungerar perfekt.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-11 13:00

Jag skakar liv i denna tråden igen.
Sedan en nyinstallation av senaste IOS i min iPhone 4 förra veckan, avvaktar jag fortfarande facetime aktivering.
Jag kör via Telenor, och har vid tidigare IOS installationer fått facetime aktiverat utan problem.

Nu är jag tyvärr inte lika lyckosam.

Jag har googlat runt och testat det som föreslagits utan resultat. Finns det kanske även andra där ute som även haft detta problemet på senaste tiden?

  • Medlem
  • Mörbylånga
  • 2011-08-11 15:39

Du kör möjligtvis inte med ett kontantkort med fastpris eller att du har någon spärr för internationell trafik?

Telefonen skickar ett sms för att aktivera och detta är kostnadsfritt. Dock så går det inte skicka om man har en spärr.

Om du har fastpris kontant så ingår inte internationell trafik i priset, så då behöver du ladda på pengar. Annars ring kundservice och kolla om det förekommer någon slags spärr på ditt abonnemang.

Lycka till!:)

Det verkar som om Apple har problem med aktiveringen och att deras aktiveringsmeddelande inte skickas tillbaka. Bara att avvakta och försöka senare!

Senast redigerat 2011-08-12 10:34
  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2011-08-12 18:55

Det tipset jag fick från Telenor också. Nej, inget kontantkort.
Får luta mig tillbaka, lite tyst svärandes, och avvakta.....

1
Bevaka tråden