Att den delen med makron som hänvisar till andra filer strular mellan Mac och Windows beror ju på den enkla anledningen att Mac och Windows bla har olika filsystem. Detta har Microsoft inte insett (förrän i 2011?) vilket som effekt gör att ingen referens utanför Excel-arket fungerar. Det finns alltså ingen anledning att bli förvånad om man tänker efter.
Att Word strular beror ju också på att Microsoft har förändrat filformatet och funktionaliteten mellan versionerna på ett sådant sätt att Word inte själv klarar av att hantera detta. Det fungerar så dåligt att även mellan Windowsanvändare upplever det som problematiskt. Jag tänker här bla på .doc och .docx men även före och efter 2003. Här har jag som Mac-användare fått hjälpa mången Office-användare genom åren...
I vissa av fallen jag kommit i kontakt med, men även kanske några som nämnts i tråden, så handlar det om layout *i kombination* med read-only. Alltså: skribenten är endast intresserad av att mottagaren ska läsa. Då behövs inte Office öht, utan PDF är en mycket bättre - ja, nästan den enda - lösningen på uppgiften.
Från exp-systems.com finns det en fri PDF-programvara som installerar sig om en skrivarkö. Det gör att den går att använda från vilket program som helst. Ja faktiskt - den fungerar precis som vi är vana att det fungerar i Mac OS X, fast vi behöver inte installera något separat skrivarkö. (Är jag dryg nu...)