Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför blir min video "randig" i datorn?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-05 23:50

Hej. Varför blir videomaterialet randigt när jag importerar det till datorn vi Final Cut eller iMovie?

Om jag kollar .mts filerna blir det kanonjävulsk kvalite tycker jag, helt klart imponerad där! Men missnöjd när jag inte lyckas bibehålla kvaliten när jag skall redigera!?

Är en Full-HD canon HFs20.
Spelar in i MXP läget, 50i, 24mbps

Hur ska jag göra för att få snyggast kvalite?

Deinterlacera.
http://en.wikipedia.org/wiki/Deinterlacing

Fast jag vet inte hur man gör det i Final cut.

Ibland finns det något som kallas "decomb", som bara gör deinterlace när det behövs eftersom deinterlace när det inte behövs gör bilden sämre.

Kan också vara så att de två interlace:ade bildrutorna spelas upp/har blivit konverterade i fel ordning. Se om du kan hitta en inställning som heter något i stil med "upper field first/lower field first" och välj motsatsen till vad som är valt för närvarande.

Om du ska slutligen ska visa filmen på en datorskärm kan du gott strunta i att använda interlaced (i) video och gå direkt på progressive (p). T.ex. 25P, 24P eller dylikt.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-06 13:15

Okej! När jag exporterar kan jag ställa in i antal keyframes nånting, nu kör jag på all keyframes? Vad ska jag göra?

Keyframes handlar ej om det, det är hur många hela bildrutor som skall sparas i tidsintervall.
Redigera på i Final Cut, skall du sedan göra export för datorskärm/modern tv så Deinterlace'a i Compressor.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-10-06 14:17

Okej! Ska försöka få tag i det då. Compressor är altså bättre än att använda Quicktime converson?
Har hört att bästa de-interlacen ska vara i "wave-bob"?

Upptäckte nu att om jag sänker upplösningen från 1920x1080 till 1280x720 blir bilden helt klart godkänd, nu börjar det se bra utt, kanske inte toppdjävulsk kvalité men ändå bra! Och ser ingen skillnad om jag exporterar (quicktime conversion) och jackar i "de-interlace source video" eller inte!?

1
Bevaka tråden