Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Safari laddar gammal sida när jag trycker back

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2010-09-30 19:50

På en del sidor som jag är inne på frekvent exempelvis m.gizmodo.com och mobil.dn.se så när jag har klickat på en nyhet och sedan går tillbaka så laddar safari en gammal första sida av webplatsen. Trycker jag på refresh får jag den senaste men det ska jag väl inte behöva göra.

Har försökt söka på Google fö lösning men hittar inget. Är det någon mer som har upplevt samma problem eller kanske ännu bättre har en lösning?

Safari cachar sidorna, precis som alla andra browsers på alla plattformar (möjligt att Lynx och liknande inte beter sig på det sättet).
Vill du inte att det ska ske, använd sidornas navigations-länkar, inte webbläsarens fram/bak.

Finns det inga bra sätt att navigera tillbaka på sidan t.ex, tryck refresh.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-10-07 03:51
Ursprungligen av pfekz:

Är det någon mer som har upplevt samma problem eller kanske ännu bättre har en lösning?

Jag har samma problem, ingen lösning dock. Kör en 3GS och problemet dök upp med iOS 4.x.

Ursprungligen av keptang:

Safari cachar sidorna, precis som alla andra browsers på alla plattformar (möjligt att Lynx och liknande inte beter sig på det sättet).
Vill du inte att det ska ske, använd sidornas navigations-länkar, inte webbläsarens fram/bak.

Finns det inga bra sätt att navigera tillbaka på sidan t.ex, tryck refresh.

Om jag går in på en webbplats med Safari på min iPhone, klickar på en länk och sedan backar tillbaka till webbplatsens förstasida, så får jag upp en gammal version av förstasidan. Med gammal menar jag alltså inte versionen från alldeles innan, utan en ännu äldre version som härstammar från ett flera timmar/dagar gammalt besök.

Det är inte ett normalt beteende för någon webbläsare på någon plattform.

Ursprungligen av muskorv:

Jag har samma problem, ingen lösning dock. Kör en 3GS och problemet dök upp med iOS 4.x.

Om jag går in på en webbplats med Safari på min iPhone, klickar på en länk och sedan backar tillbaka till webbplatsens förstasida, så får jag upp en gammal version av förstasidan. Med gammal menar jag alltså inte versionen från alldeles innan, utan en ännu äldre version som härstammar från ett flera timmar/dagar gammalt besök.

Det är inte ett normalt beteende för någon webbläsare på någon plattform.

Det verkar verkligen skumt att den visar en" gammal gammal". Testa rensa cachen osv..

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-09-30 20:15

Samma här. Va aldrig så innan iOS 3.x

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-07 02:13

Något jag stör mig på enormt är 2 saker med safari, och en av dom verkar det som att det är samma sak på alla browser apps till iphone. (iaf dom 4 jag provat)

#1: På en lång sida med nyheter tex så har jag klickat på en länk för att läsa en nyhet. Så om man klickar på en länk och sen läst den nyheten färdigt och klickar tillbaka, så vill jag att den ska komma tillbaka till samma ställe jag scrollat ner till tidigare.
Är rätt frustrerande att behöva scrolla ner hela vägen igen och hitta vart man var.

#2: Detta verkar vara samma på alla browsers till iphone. Och det är att om man klickar tillbaka så verkar det som att den inte sparat den tidigare sidan på något sett så man måste hämta den helt och hållet på nytt. Har haft dålig täckning ibland och så har man laddat en sida och det tagit år och sen vill man tillbaka till samma sida så laddar den om allt på nytt igen. Så cashar verkligen safari sidorna?
Det känns enormt onödigt på en telefon tycker jag. Borde vara så att den går tillbaks till den tidigare laddade sidan istället för att ladda på nytt. Eller?
Speciellt eftersom nätet ibland kan vara dåligt och sidor kan ta tid att ladda, samt att många (speciellt i usa) har en max data trafik tillåten varje månad.

Jag tittar en hel del på aapl.se o aaplnow.com o båda dessa sidor hade jag aldrig detta problemet med "gamla" sidor med 3x versioner. Jag undrar också vad som har hänt. Jag är inte helt säker på att det är så på alla webbsidor heller, kan det vara så?

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-07 09:51

Jag har samma problem. Den visar en sida med information från flera dagar tillbaka. Laddar jag om sidan så ser jag nya informationen men nästa gång har den samma info som förut. Det är rätt irriterande måste jag säga. Hade inte problemet med 3.1.3 men då hade jag en iPhone 2G som hade lite RAM så att sidan måste nästan alltid laddas om.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Jag har samma problem. Den visar en sida med information från flera dagar tillbaka. Laddar jag om sidan så ser jag nya informationen men nästa gång har den samma info som förut. Det är rätt irriterande måste jag säga. Hade inte problemet med 3.1.3 men då hade jag en iPhone 2G som hade lite RAM så att sidan måste nästan alltid laddas om.

//Rob

Händer det även efter att du rensat cachen för Safari?

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-11 23:55
Ursprungligen av keptang:

Händer det även efter att du rensat cachen för Safari?

Ja. Rensade cache för 3 dagar sen och det hjälpte inte. Safari visar en gammal sida och inte den nya när jag går tillbaka.

//Rob

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-16 08:50

Då moderatorn stängde den tråd jag öppnade och hänvisade hit får jag väl försöka sparka liv i denna tråd.

För mig började problemen efter uppdaterinen till iOS 5. Nu kommer jag alltid tillbaka till en gammal sida om jag använder bakåtpilen uppe till vänster. Som det är nu går knappt Safari att använda. Jag läser väldigt mycket tidningar på nätet, både via iPad och iPhone. Dels är jag intresserad av nyheter och dels ingår det i mitt jobb att läsa många artiklar. Som det är nu så läser jag tex en artikel på DN.se. När jag är klar har jag tre alternativ:
1. Trycka på bakåtpilen och sedan uppdatera sidan
2. Gå upp till artikels startläge och använda saitens egen "startknapp"
3. Om jag lagt in sidan som bokmärke, använda det.

Inget av dessa alternativ är ett effektivt och smidigt sätt att använda Safari. Alla extra eller onödiga steg vill man ju eliminera. Det är ju grunden i all produktionsteknik och rationalisering.

Så nu är frågan, kan man få ordning på Safari eller finns det någon annan väg att gå för att kunna använda Safari på ett effektivt sätt? Annars undrar jag om ni kan rekommendera en annan webbläsare som gör sig bra på iPad och iPhone?

Jag upplever att det har blivit ett större problem med iOs 5. Bakåtknappen ska inte ta mig en vecka bakåt i tiden, bara till senaste sidan.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-21 10:15

Jag hade inte alls detta problem innan iOS 5.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2011-10-21 10:20

Bakåtknappen i Safari

Jag har en liknande tråd under iPhontråden men då problemet är störst på min iPad provar jag här. Får alltså inga svar under iPhone.

Sedan jag uppgraderade till iOS 5 fungerar det inte att backa med bakåtknappen i Safari. Jag kommer hela tiden tillbaka till en gamal sida. Inte den jag nyss var på. Detta gör att det blir nästa omöjligt att läsa via Safari. Jag måste vid varje backning trycka på uppdatera för att få rätt sida och sedan läsa vidare.

Kan jag göra något?

Finns det någon annan webbläsare som är bra på iPad och iPhone? Jag kan tänka mig att ha olika men det är ju altid bäst med samma webbläsare så man vänjer sig vid funktioner.

Tjafs kring modereringar ska inte tas inne i den aktuella tråden. För då är man offtopic. Och då raderas inläggen. Sådana frågor tar man via PM, eller kanske i Feedback-forumet.

Problemet gäller Safari på iOS. Och det är samma problem som beskrivs i den här tråden. Då ska det ligga här.

Om man har en något lite avvikande problembild, så får man väl beskriva det här. Jag ser inga motiv för att skapa en ny tråd.

/Mod

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-01-30 14:49

Jisses. Ja, hur som haver så finns det ändå ingen lösning trots sökningar. Någon som vet varför Safari på iPad 2 lagrar gamla sidor när man trycker på bakåtknappen?

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2012-01-30 20:24

För att snabba upp visningen, om det nu är den sidan man vill se igen. Men det borde ju helt klart vara den senaste versionen, inte någon gammal...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-21 14:09

Fortfarande ingen som har fått bukt med de här problemen? Jag hade inte alls problemet på iOS 4.3.3 som jag hade i min iPad 2:an innan jag uppgraderade till iOS 5. Det är ett riktigt irritationsmoment att inte kunna använda bakåtknappen som den bör kunna användas.

Ursprungligen av CEk:

Fortfarande ingen som har fått bukt med de här problemen? Jag hade inte alls problemet på iOS 4.3.3 som jag hade i min iPad 2:an innan jag uppgraderade till iOS 5. Det är ett riktigt irritationsmoment att inte kunna använda bakåtknappen som den bör kunna användas.

Tror detta är något som man får leva med. Jag har alltid haft det på min iPad och iPhone oavsett OS-version.

Ursprungligen av pmarriott:

Tror detta är något som man får leva med. Jag har alltid haft det på min iPad och iPhone oavsett OS-version.

För mig är det något som började iom iOS 5. Mycket irriterande bugg.

Kan bara hålla med om att det är en irriterande bug. Det är iom IOS5 som jag råkar ut för den och det är en mysko cache eftersom jag är på en sida (exvis AB förstasida), går in på en artikel och sedan gör back... då kommer inte den senaste förstasidan för AB upp utan en äldre...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-02-21 23:29

Ja, det är Aftonbladet i synnerhet som irriterar mig. Jäkligt märkligt alltså, känns som Apple borde ha blivit medvetna om problemet vid det här laget.

Ursprungligen av BlackSmp:

Kan bara hålla med om att det är en irriterande bug. Det är iom IOS5 som jag råkar ut för den och det är en mysko cache eftersom jag är på en sida (exvis AB förstasida), går in på en artikel och sedan gör back... då kommer inte den senaste förstasidan för AB upp utan en äldre...

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-13 09:54

Fortfarande ingen fix på det här problemet? Grymt irriterande moment.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-14 22:26

No one?

Det hände mej mer förr o på vissa sidor, ingen varför.. Vilken version har du på ios5?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2012-05-15 17:05

5.0.1. Tror problemen kom när jag gick över iOS 5. Konstigt att det inte fixas, verkar vara ett ganska känt problem.

Ursprungligen av westerlu77:

Det hände mej mer förr o på vissa sidor, ingen varför.. Vilken version har du på ios5?

Edit: Nu har jag dessutom problem (på blocket.se) att den inte laddar de små bilderna. Den börjar ladda men när jag scrollar ner så är förhandsbilderna ej laddade. Vad är det som sker med min Safari? Finns det nån bra alternativ läsare?

Senast redigerat 2012-05-15 17:21
1
Bevaka tråden