Jag fick en fråga om vilka tutorials som jag använde när jag trimmade ner mitt Teliakort till ett microsim, vilket kanske är intressant för er (som liksom jag) inte fick loss ett microsim från Telia.
jag forskade runt lite på nätet innan jag skred till verket.
Bästa bilden tyckte jag var från en kille som skar ut SIM:et med laser.
Flickr Photo Download: laser cut micro sims
Den var bäst eftersom själva kontakten hade samma form som mitt Teliakort. Du ser hur väldigt nära du måste skära. I princip så ska all plast bort från tre sidor.
Jag gick själv till väga på följande sätt. Jag skar bort så mycket som jag vågade från långsidorna. I princip så skar jag vid kontaktkortets kanter. Sedan så funderade jag på hur mycket som skulle bort från kortsidan. Efter lite funderande och måttande och jämförande med hur AT&T kortet låg i SIM-hållaren så bestämde jag mig för att i princip ta bort allt som var plast även på undre delen av SIM:et.
Sedan så lade jag AT&T kortet ovanför Teliakortet och måttade upp längden på kortet samt hörnkilen.
Jag jämförde hela tiden med AT&T kortet och fick ändå skrapa av det sista av plasten för att få in kortet. Det blev ett antal skrapningar, men bättre att ta för lite, det går alltid att ta av mer:)
Det svåraste var nog att få till hörnkilen.
Jag skar med en skapell/modellkniv. Andra använder sax men det passar bättre med kort där du behåller plast. På Teliakortet tyckte jag inte att det fanns utrymme att använda sax.
Tutorials som jag använde mig av:
How-To Cut Down and Set-Up a Non-AT&T SIM For Your iPad | Mac|Life
Denna var bra för att den visade hur mycket jag var tvungen att ta bort
Cut Mini SIM to Micro SIM | Waterworld
Och denna som råkade ha samma mönsterlayout som mitt Teliakort men jag gjorde iofs tvärtom. Jag tog bort plasten nertill och behöll den upptill där kilkanten ska skäras till.
Convert Mini SIM in to Micro SIM for iPad 3G Yourself | iPad
Det tog mig ca 20 minuter i lugn och ro att få till det hela
Lycka till!
Edit: Bifogade en bild över mitt anpassade SIM-kort, som ni ser... det är inte mycket kvar