Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VNC från extern IP?

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har aktiverat så att jag kan styra min mac där hemma med Chicken of the VNC. Det går dock bara på det lokala nätverket när jag är hemma, hur gör jag om jag vill göra detta från jobbet eller annan ip-adress på annat håll?

Se bara till att köra en Port Forward i din router på port 5900 till den dator du vill styra så ska det fungera. Använd sedan din publika IP-adress för att koppla upp dig mot din mac. Jag gör detta själv dagligen och det fungerar finfint.

PS, om datorn du kopplar upp dig med är en Mac tycker jag att den inbyggda ScreenSharing:en funkar bättre. I Finder kan du bara välja Go -> Connect to Server och sedan skriva in "vnc://xxx.xxx.xxx.xxx/" som adress (där xxx är ditt IP-nummer).

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-11 13:37

Eller använd LogMeIn. Kräver ingen ändring i routern, du kan ha flera maskiner bakom routern utan portproblem. Och gratis för datorer (men dyr för iPhone/iPad).

Ansluta via Finder är ju klockrent!

Smidigaste sättet att använda Screen Sharing tycker jag är ScreenSharingMenulet:

ScreenSharingMenulet

På tal om ScreenSharingMenulet så har jag talat med utvecklaren idag och när programmet är helt uppdaterat för Lion så funderar han på att lägga ut det i Mac App Store. Mycket goda nyheter tycker jag! Enklare att köpa programmet där för en liten peng än att donera via PayPal.

1
Bevaka tråden