Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac som Mediacenter - så här gjorde jag!

Tråden skapades och har fått 50 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Kollade specen på min förstärkare och det är endast 1.2a:tveksam:

Ursprungligen av Kribban:

Kollade specen på min förstärkare och det är endast 1.2a:tveksam:

Det är ju inte hela världen, köp en optisk kabel så får 5.1 ljud (om inte mer än 5.1)..

Ursprungligen av wilhelmsson:

Det är ju inte hela världen, köp en optisk kabel så får 5.1 ljud (om inte mer än 5.1)..

Jag får helt enkelt leta upp en 15 m lång optisk kabel då.........:tveksam:

Ursprungligen av Kribban:

Jag får helt enkelt leta upp en 15 m lång optisk kabel då.........:tveksam:

haha mjo, beror väl på hur tjock plånbok man har!

Ursprungligen av @ndreas:

Inställningar / Ljud där borde din TV/Förstärkare synas.

Nix, syns inte

Tv'n har HDMI 1.3, kabeln är HDMI 1.3 och datorn är samma som Kribbans ovan.

Det enda som syns på output är Headphones och till den kontakten har jag kopplat ljud ut för iTunes(till Klipsch-högt. och hi-fi). Jag skulle nog kunna förgrena den kabeln ytterligare en gång för att få ut ljudet till tv'n (nog den billigaste lösningen) men det handlar då om vanliga phono-kontakter så digitalt ljud är bara att glömma (tror jag, är lite osäker)

HDMI-kabeln är 10meter

Senast redigerat 2010-09-24 11:32
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-23 21:24

Kul att se att fler använder sin iMac som mediacenter. Kör med en liknande uppsättning jmf @ndreas.
27" iMac i7 2010 (inköpt på våren)
3 st FW800-diskar
Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter med digitalt ljud
Deltaco HDMI-Kabel 19-Pin 15m v1.3
KDL-46W4000
d’feldt audioengine 5
Plex 0.9
Black Light
(OBS! ingen förstärkare med i bilden)

Har dock inte upplevt problemen @ndreas skriver om, beror det på Mini DisplayPort > HDMI-adapter kanske?

Senast redigerat 2010-09-23 21:42
Ursprungligen av Solid:

Kul att se att fler använder sin iMac som mediacenter. Kör med en liknande uppsättning jmf @ndreas.
27" iMac i7 2010 (inköpt på våren)
3 st FW800-diskar
Kanex Mini DisplayPort > HDMI-adapter med digitalt ljud
Deltaco HDMI-Kabel 19-Pin 15m v1.3
KDL-46W4000
d’feldt audioengine 5
Plex 0.9
Black Light
(OBS! ingen förstärkare med i bilden)

Har dock inte upplevt problemen @ndreas skriver om, beror det på Mini DisplayPort > HDMI-adapter kanske?

Om du har den adapter jag tror det är så beror det både på Mac'en och adaptern att du får ljud ut över hdmi: Kanex

Gjorde en sökning på Apples supportforum och fick en hel drös med trådar som resultat och alla möjliga "lösningar" på problemet

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-09-23 22:04

Innan har jag bara kört från min Macbook Pro via Mini Display Port-->Hdmi och sen plugga in Hdmi i tv:n. På detta sättet har ju bildkvaliten blivit så usel att jag istället för över dem till mitt Ps3. Är detta alltså lösningen på mitt problem?

Jag fick ut både bild och ljud från min iMac I7 med Macline dock inte av någon annan adapter från Machuset där blev det bara bild.
Macline fungerade perfekt också till Mac Mini den äldre version.

Köpte mig en ny Mac Mini igen med HDMI så jag har inte något problem längre det verkar vara lite sisådär att allt skall fungera känner jag.

Minin är dyr men man slipper allt krabb, den kan gå 24 timmar om dygnet utan dra mkt ström osv, vilket är skönt då man kan köra Plex 9 och streama till iPad/iPhone när man inte är hemma och ändå veta att datorn där hemma inte går på fullblås

Jag ska returnera Macline-adaptern och vänta in Boxee Box istället.

Det känns som en evighetshistoria det här. Gick in på Grafit igår och frågade om den adapter jag skaffat (Macline) och fick svaret att den INTE funkar för att få ut ljud ur mini displayporten på min iMac (late 2009). Det verkar som det blir att skaffa en annan adapter för mig och i värsta fall måste det bli denna som kostar 795pix

Om någon vill köpa min Macline-adapter (endast två användare) så är det bara att höra av sig

Jag ska testa att ringa Apple också för att förhoppningsvis få ett rakt svar på denna fråga...

Jag tar den gärna tillbaka såklart om det inte fungerar!
mvh, PM:à mig bara

Så här ser det ut hos mig nu:

iMac 21.5" : apple-history.com

Minidisplay port till hdmi-adapter: se bild i ovanstående inlägg...

10 meter hdmi-kabel köpt på Kjell o company

Philips 37pfl7605h lcd-tv med led-backlight o ambi-light (endast 4cm tjock )

iPod Touch G2 16GB m iOS4.1 som "fjärr" mha VLC-app mm

Filmmaterialet ligger dels på den primära disken (EyeTV arkiv) o dels på en 500GB WD Mybook studio ansluten över FW800.

Jag ser fn genom hela Stargate serien för n'te gången totalt

Funkar prima

Senast redigerat 2010-10-07 10:22
Ursprungligen av Cogito ergo Mac:

Funkar prima

Haha, älskar Stargate! SG-1 och Atlantis tar 10 dagar att kolla på, but totally worth it

• Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-07 20:50

Så här ser det ut hos mig nu:

iMac 21.5" : apple-history.com

Minidisplay port till hdmi-adapter: se bild i ovanstående inlägg...

10 meter hdmi-kabel köpt på Kjell o company

Philips 37pfl7605h lcd-tv med led-backlight o ambi-light (endast 4cm tjock )

iPod Touch G2 16GB m iOS4.1 som "fjärr" mha VLC-app mm

Filmmaterialet ligger dels på den primära disken (EyeTV arkiv) o dels på en 500GB WD Mybook studio ansluten över FW800.

Funkar prima

Vad använder du för mjukvara då? Inte Plex eller dyl förmodar jag efter som du nämner VLC-appen.

Ursprungligen av zippe8:

Vad använder du för mjukvara då? Inte Plex eller dyl förmodar jag efter som du nämner VLC-appen.

Jag kör VLC o EyeTV. har upptäckt att jag kan köra filer i Eyetv-arkivet med VLC men det blir ryckigare än om jag kör filerna genom Eyetv. Ska jag kontrollera eyetv kör jag med Airremote istället fast det kräver en del fipplande med inställningar o växlane mellan kontroll layouter.

Tyvärr går min externa WD-disk så himla varm och ibland får jag buffringsproblem som innebär hack och hopp i filmer så fn har jag hittat på en lösning som innebär att jag kopierar över den del av arkivet som jag tittar på till den interna disken.

Den aktuella WD-disken är en Mybook Studio(500GB) av äldre modell

och jag tror att den har fler "platters" än min nyare 1TB Mybook Studio

som jag använder för backup med Timemachine och Carbon Copy Cloner.

Kylningen är passiv (ingen fläkt) o jag baserar min tro på att den skulle bli varmare pga fler "skivor" eftersom den nyare knappt blir ljummen under en backup-session

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-14 13:00

Tyvärr går min externa WD-disk så himla varm och ibland får jag buffringsproblem som innebär hack och hopp i filmer så fn har jag hittat på en lösning som innebär att jag kopierar över den del av arkivet som jag tittar på till den interna disken.

Den aktuella WD-disken är en Mybook Studio(500GB) av äldre modell

och jag tror att den har fler "platters" än min nyare 1TB Mybook Studio

som jag använder för backup med Timemachine och Carbon Copy Cloner.

Kylningen är passiv (ingen fläkt) o jag baserar min tro på att den skulle bli varmare pga fler "skivor" eftersom den nyare knappt blir ljummen under en backup-session

Antal skivor och värme har inget samband. Värme alstras av elektroniken i hårddisken. Olika byggen ger mer eller mindre värme.

Ursprungligen av kenjon:

Antal skivor och värme har inget samband. Värme alstras av elektroniken i hårddisken. Olika byggen ger mer eller mindre värme.

Tackar. Har fått bekräftat från WD att jag inte kan kontrollera den äldre disken med den nyares programvara (kallas Smartware och sköter bla vilolägen mm).

Edit:
Just great! Det verkar som om min 500GB disk har pajat totalt. Den varvar upp i omgångar men den dyker inte upp på skrivbordet längre och Disk Util. kan heller inte se den. Det är en djäkla tur att jag har backup i dubletter på diverse diskar

Senast redigerat 2010-10-15 11:33

Kör själv 3 st WD Studio 2TB diskar instängda och upplever inga värmeproblem eller andra problem.
Har även WD Passport USB 3 st i samma skåp som är Raidade och backup inte heller de varma.
Sedan har jag även 2 äldre WD Studio 1TB samt en ny 2TB till min iMac de äldre har hängt med nu i snart 3 år utan problem.
Tycker de är riktigt bra diskar, dock har det hänt för mig också att den inte blir kontaktbar, men man har alltid lyckats efter ett par ggr, likaså om de alltid sitter med FireWire prova med en USB kabel så lär den dyka upp, sedan avmounta den och i med FW så lär den komma upp igen.

Ursprungligen av @ndreas:

Kör själv 3 st WD Studio 2TB diskar instängda och upplever inga värmeproblem eller andra problem.
Har även WD Passport USB 3 st i samma skåp som är Raidade och backup inte heller de varma.
Sedan har jag även 2 äldre WD Studio 1TB samt en ny 2TB till min iMac de äldre har hängt med nu i snart 3 år utan problem.
Tycker de är riktigt bra diskar, dock har det hänt för mig också att den inte blir kontaktbar, men man har alltid lyckats efter ett par ggr, likaså om de alltid sitter med FireWire prova med en USB kabel så lär den dyka upp, sedan avmounta den och i med FW så lär den komma upp igen.

Just den här disken har jag haft väldigt mkt problem m på sistone. Den har bla, trots att jag avmonterat den från skrivbordet innan jag sövt datorn, börjat varva som en galning efter datorn väkts igen. Dessa gånger har tryck på knappen på baksidan inte haft ngn effekt utan jag har varit tvungen att plugga ur strömmen vilket knappast kan vara bra. Efter ett antal sådana incidenter är disken nu fullständigt okontaktbar, har försökt m både fw o usb men kommer att förtsätta testa.

Tyvärr tog desperationen överhanden när jag inbillade mig att kanske hettan smält något kring kontakterna(jo jag vet det låter knäppt) så i total motsats till hur jag brukar gå tillväga ÖPPNADE jag kabinettet, tog ut disken o anslöt den via en pryl från Newertech som heter Universal drive adapter.

Resultatet blev det samma o nu hade jag dessutom lyckats med att paja alla mina chanser att få en helt ny extern disk på utbytesgarantin (5år) mha RMA...

Skit skit skit o skit igen...

Sitter fn på en buss till Stockholm för ett dygn av nöje o välbehövlig semester. Ska på John Cleese på Circus o förhoppningsvis släppa tanken på min dumhet :/

Bevaka tråden