Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Limera1n eller Greenpois0n

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 02:50

Hej,

Har ägnat större delen av dagen åt att läsa på om Limera1n & Greenpois0n.
Nog för att jag är trög ibland, men jag förstår inte vilka skillnader finns mellan de båda?

Vad rekomenderar ni, hur ska jag tänka när jag väljer? Måste ändå invänta tills de släpps för Mac

tack på förhand
//Peter

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 07:17

Det underlättar om du ger oss lite information.

Vilken iPhone?
Vilken iOS-version kör du nu?
Behöver du låsa upp?
O.s.v...

Det känns som verktyget för Mac släpps på söndag. (PwnageTool) iClarified - Apple News - PwnageTool to Be Released By Sunday

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 10:32
Ursprungligen av zappee:

Det underlättar om du ger oss lite information.

Vilken iPhone?
Vilken iOS-version kör du nu?
Behöver du låsa upp?
O.s.v...

iPhone 4
iOS 4.1(8B117)
operatör: tele 2 8.1
behöver ej låsas upp

Ursprungligen av lelkes:

iPhone 4
iOS 4.1(8B117)
operatör: tele 2 8.1
behöver ej låsas upp

Eftersom du vill ha ett verktyg som fungerar på Mac, så ser det i dagsläget ut som PwnageTool är det som släpps tidigast. (som jag skrev tidigare)

Men tillbaka till frågan om man ska välja Limera1n eller Greenpois0n... Enligt min åsikt är det en smaksak. Det känns som att fler har lyckats med Greenpois0n på första försöket, än med Limera1n. Båda är väldigt instabila nu i början.

PwnageTool är helt rätt väg att gå. Man bör vänta tills det är ute.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-13 10:17

Om man behöll sin gamla baseband och installerat med tinyumbrella. Vad är det då för skillnad mellan att använda greenpoision och pwnagetool? Funkar väll likadant i princip eller?
Eller gör pwnagetool något mer? Kanske missupfattat det hela om vad det faktiskt gör.

Ursprungligen av zOlid:

Om man behöll sin gamla baseband och installerat med tinyumbrella. Vad är det då för skillnad mellan att använda greenpoision och pwnagetool? Funkar väll likadant i princip eller?
Eller gör pwnagetool något mer? Kanske missupfattat det hela om vad det faktiskt gör.

PwnageTool har historiskt sett av jailbreakmetoder varit den metod som varit minst drabbad av buggar, instabilitet och krångel. Det har satts ihop av en grupp människor som är försiktiga och har koll på läget. Många av de andra är ofta nytt folk som lånar och slänger ihop sin metoder på vad jag anser ett mindre ansvarsfullt sätt.

  • Medlem
  • 2010-10-13 15:36

Vad tycker ni jag borde köra på?

iPhone 4 4.1 som behöver låsas upp, windows

Ursprungligen av lelkes:

Hej,

Har ägnat större delen av dagen åt att läsa på om Limera1n & Greenpois0n.
Nog för att jag är trög ibland, men jag förstår inte vilka skillnader finns mellan de båda?

Vad rekomenderar ni, hur ska jag tänka när jag väljer? Måste ändå invänta tills de släpps för Mac

tack på förhand
//Peter

Vet inte om det är av intresse. Men nu finns Greenpois0n finns för Linux.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-13 15:48

Jag kör med Greenpois0n iaf. har inte haft något strul.
Jag behöver inte unlock just nu men passade på att spara basebandet ändå så att man är på den säkra sidan för framtiden

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 17:10

behöver inte heller låsa upp, men vore glad om du förklarade hur du menar

Ursprungligen av zOlid:

....
Jag behöver inte unlock just nu men passade på att spara basebandet ändå så att man är på den säkra sidan för framtiden :).....

//Peter

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-13 19:14

Det jag menar är att jag sparat basebandet från 4.0.1 så jag fortfarande kan använda unlocket som finns tillgängligt.
Behöll gamla basebandet eftersom om jag tex åker utomlands och vill använda ett annat abonnemang så kan jag det. Eller om jag vill byta abonnemang här i till en annan operatör så kan jag också göra det.
Eller om man skulle få för sig att sälja den helt plötsligt av någon anledning så är det bra att det finns där.

Det skadar ju inte så ser ingen anledning till att inte behålla det

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 20:42
Ursprungligen av zOlid:

Det jag menar är att jag sparat basebandet från 4.0.1 så jag fortfarande kan använda unlocket som finns tillgängligt.
Behöll gamla basebandet eftersom om jag tex åker utomlands och vill använda ett annat abonnemang så kan jag det. Eller om jag vill byta abonnemang här i till en annan operatör så kan jag också göra det.
Eller om man skulle få för sig att sälja den helt plötsligt av någon anledning så är det bra att det finns där.

Det skadar ju inte så ser ingen anledning till att inte behålla det

Det kan ju faktiskt finnas förbättring m.m. i basebandet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 21:51

kanske lite OT

... mne fudnerar på att ansluta iP4 till Windows 7 för att jailbreaka -- känner mig lite rastlös...
1) finns det några nackdelar med jailbreak på windows om jag alltid annars använder iPhone tillsammans med MacBook
2) något jag bör/ska tänka på innan jag jailbreak?

//Peter

Limera1n och Greenposi0n använder ju båda Geohot's exploit så det borde inte vara någon större skillnad.
Jag tycker personligen Limra1n funkade bäst, gillade inte greenp's beskrivning i rutorna, blev förvirrad

Nu när Limera1n har släppts till OSX är det ju en klar fördel.

Jag är lite nyfiken på vilka nackdelarna är med de båda? Finns det risk för att de låser sig permanent och blir tegelstenar?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-16 08:39
Ursprungligen av Christian-:

Nu när Limera1n har släppts till OSX är det ju en klar fördel.

Jag är lite nyfiken på vilka nackdelarna är med de båda? Finns det risk för att de låser sig permanent och blir tegelstenar?

Risken finns alltid att det inte fungerar och du blir tvungen att återställa. Vad som händer vid återställning beror på om den är låst/olåst o.s.v

Ursprungligen av zappee:

Risken finns alltid att det inte fungerar och du blir tvungen att återställa. Vad som händer vid återställning beror på om den är låst/olåst o.s.v

Utveckla gärna

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 20:07
Ursprungligen av Christian-:

Utveckla gärna

Vad finns där att utveckla?

Det kan alltid gå snett.

Jag Jailbreakade min iphone 4 med limera1n för mac igår. Allt funkade klockrent, inga problem överhuvudtaget. Här är en bra instruktionsvideo! YouTube - tysiphonehelps kanal

Olle

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-10-16 16:43

Detta tweetade Musclenerd idag: "Think we've figured out a way to extend PwnageTool+limera1n+@comex hacks to untethered JBs for all future A4 firmwares :)"
Låter klockrent måste jag säga.
Thedered Jailbreak kan ju inte vara allt för kul.

Hej,
Jag undrar om jag kommer kunna låsa upp min iphone 3gs när jag uppdaterar till 4.1 eller om jag måste "spara" någonting från 4.0.2?
Jag har aldrig jailbreakat telefonen tidigare.

Modell: 3GS
Os: 4.0.2 (8A400)
Modemfirmware (antar att det är sk baseband) : 05.13.04

p.s.
Ska man jailbreaka med limera1n eller greenpois0n?

Tack på förhand!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-18 22:34
Ursprungligen av simcha:

Hej,
Jag undrar om jag kommer kunna låsa upp min iphone 3gs när jag uppdaterar till 4.1 eller om jag måste "spara" någonting från 4.0.2?
Jag har aldrig jailbreakat telefonen tidigare.

Modell: 3GS
Os: 4.0.2 (8A400)
Modemfirmware (antar att det är sk baseband) : 05.13.04

p.s.
Ska man jailbreaka med limera1n eller greenpois0n?

Tack på förhand!

Du kan inte låsa upp den i 4.1 än.

Har också försökt läsa mig klok, men har en säkerhetsfråga som jag inte får ordning på:
Varken Limera1n eller Greenpois0n är väl Tethered?

Låter som sagt skitjobbigt med tethered.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-19 15:36
Ursprungligen av Ruskprick:

Har också försökt läsa mig klok, men har en säkerhetsfråga som jag inte får ordning på:
Varken Limera1n eller Greenpois0n är väl Tethered?

Låter som sagt skitjobbigt med tethered.

Båda använder samma exploit och båda är untethered. Av den enkla anledningen att Geohots Quality Assurance är lite iffy så går min röst till Greenp0ison

1
Bevaka tråden