Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 3GS - Aktiveringsproblem "Inget SIM-kort"

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har precis bytt till mej en iPhone 3GS (min första iPhone så jag har ingen erfarenhet förutom iPod Touch) och jag har problem med aktivering.

Den fungerar med Telia (vet ej om den är Telia-låst men killen jag bytte med använde Telia och jag såg att den fungerade) och jag har Telia kontantkort, men när jag försöker aktivera genom iTunes 10 så ser den inte att det sitter ett kort i (det är det den säger IAF). Jag har provat med två olika kort/nummer men samma sak. Korten är ganska nya så de är inte icke-3G.

Jag vet att telefonen kan se SIMkortet eftersom den frågade efter SIMkortets PIN vid ett tillfälle. Telefonen är inte jailbreakad och jag kunde göra en reset när jag först kopplade in den. Tyvärr testade jag inte den med mitt SIMkort innan jag gjorde en reset. Den har nu iOS 4.1 (hade 4.0.x när jag fick den).

Problemet uppstår inte förrän iTunes kopplar upp sej mot iTunes Store för aktivering, innan dess verkar allt gå bra.

Jag har letat på forumet samt på Internet, men allt jag hittar handlar om att aktivera utan SIM och annat, inte när det är problem med ett SIM som borde fungera...

LCR

Hej LCR!
Följde din fråga och svaren på den med stort intresse eftersom jag har samma problem.
Fick en 3Gs av en kompis,som naturligtvis återställde den till fabriksinställningarna. När jag satte i SIM-kortet från min Nokia 2730 (satt tidigare i en Sony Ericsson w810i) fick jag samma meddelande som du. Har själv telenor som operatör och kompisen har Telia.

Så till saken: Fick du något bra svar och lyckades du aktivera telefonen?

Ursprungligen av Henning50:

Fick en 3Gs av en kompis,som naturligtvis återställde den till fabriksinställningarna. När jag satte i SIM-kortet från min Nokia 2730 (satt tidigare i en Sony Ericsson w810i) fick jag samma meddelande som du. Har själv telenor som operatör och kompisen har Telia.

Så till saken: Fick du något bra svar och lyckades du aktivera telefonen

Vi verkar vara en mycket liknande situation.

Jag undrar om min uppdatering via iTunes kunde ha något med saken att göra. Telefonen fungerade bra som en iPod innan jag gjorde reset/uppdateringen, men nu kommer jag inte in i den, fast å andra sidan kan jag nästan ingenting om iPhone alls, har ju bara en iPod Touch.

Har redan lagt lite för mycket tid på detta...

Ska man kanske försöka nedgradera? Går det?

Eller prova att göra en jailbreak...

Har nu även provat med min sons Telia kontantkort då jag precis insåg att det står att man ska använda ett SIMkort *UTAN* PIN, vilket mitt och min dotters har, men inte min sons, fast det blev ingen skillnad...

???

LCR

Så det verkar vara SIMkortet som är problemet. Dvs att våra är låsta av pinkoden?
Men då borde ju sonens funkat?
Kompisen och jag ska till Teliabutiken och ta reda på vad problemet är samt hur och om det går att lösa.
Typiskt. Här "offrar" en givmild människa sig och ger bort en dyr telefon istället för att spara den när han byter upp sig och mottagaren ser några av sina telefondrömmar nästan bli verklighet - och så förstörs två människors lycka av ett låst litet plastkort.....
Lycka till med telefonen. Jag hör av mig om jag löser problemet.

Har nu provat med ett Comviq kort utan PIN med samma resultat.

Har även letat både här på 99.se samt på Internet och det verkar inte gå att börja om från början (som man kan med vilken Mac som helst) om man inte kört Cydia eller någon annat liknande (är inte så insatt).

Jag undrar om det var min uppgradering till 4.1 (från 4.0.x) som skapade denna situation, då telefonen var helt ok innan och inte upplåst/jailbreakad av förra ägaren.

Har kollat med Apple och telefonen har fortfarande garanti och ska enligt deras sida fungera med Tele2, Telenor och Telia, betyder det att den inte är låst? Comviq är väl Tele2?

LCR

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-13 00:47

Det här är en klassiker. Jag, plus min tjej, får detta problem precis varje gång hon eller jag har återställt telefonen. Det hände mig första gången jag ens packade upp telefonen till och med.
Jag brukar lösa det genom att ta ut sim-kortet, starta om telefonen osv, samt göra detta några gånger. Till slut fattar telefonjäveln. Har varit såhär ända sen 2.x.

Ursprungligen av Lektroo:

Det här är en klassiker. Jag, plus min tjej, får detta problem precis varje gång hon eller jag har återställt telefonen. Det hände mig första gången jag ens packade upp telefonen till och med.
Jag brukar lösa det genom att ta ut sim-kortet, starta om telefonen osv, samt göra detta några gånger. Till slut fattar telefonjäveln. Har varit såhär ända sen 2.x.

Vi kanske har olika definitioner av "några gånger" men min fån fattar inte...

Jag ska ringa Telia, men troligt är att även om jag fixar detta så håller jag mej till min SonyEricsson av traditionell typ. Återkommer med resultat.

LCR

Pratade med Telia som sa att jag skulle starta i recovery mode med Home knappen intryckt, gjorde det samt en reset men samma sak fortfarande.

Jag ska in till stan på fredag och ska prata med någon på Kungsgatan.

Undrar hur många slag med en hammare det tar för en iPhone att...

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 11:48

iPhone är med största sannolikhet låst till en operatör. Om den inte är det är det kanske något fel på Apples aktiverings server. I värsta fall är den stulen med IMEI numret spärrat.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

iPhone är med största sannolikhet låst till en operatör. Om den inte är det är det kanske något fel på Apples aktiverings server. I värsta fall är den stulen med IMEI numret spärrat.

Nu har jag svårt att tro att den skulle vara stulen i och med att jag vet vem jag fick telefonen av, men av intresse, vem spärrar telefonen? Operatören eller Apple?

Det står ingenting som tyder på att luren är spärrad på Apples supportsida när man knappar in serienumret och Telia-tjejen på iPhone support kunde inte se någonting sånt, men att den var ok med Telia...

???

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 21:35
Ursprungligen av LCR:

Nu har jag svårt att tro att den skulle vara stulen i och med att jag vet vem jag fick telefonen av, men av intresse, vem spärrar telefonen? Operatören eller Apple?

Det står ingenting som tyder på att luren är spärrad på Apples supportsida när man knappar in serienumret och Telia-tjejen på iPhone support kunde inte se någonting sånt, men att den var ok med Telia...

???

LCR

Apple låser upp telefonen om den är upplåst och aktiverar den med ett sim kort om den skulle vara låst.

Operatörerna spärrar imei numret och det är de man ska vända sig till om man vill kolla imei numret. Jag gissar på att telefonen är låst till en operatör.

Kör den senaste firmware versionen?

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Operatörerna spärrar imei numret och det är de man ska vända sig till om man vill kolla imei numret. Jag gissar på att telefonen är låst till en operatör.

Kör den senaste firmware versionen?

Killen jag fick den av (bytte den mot en PowerBook) hade kört den med ett Telia kontantkort, men hans fru hade använt den med 3 sa han... Jag såg att det stod "Telia" i telefonen innan han tog ur SIM-kortet.

Telia supporten kunde inte se någonting konstigt så då har jag svårt att se att den skulle vara spärrad.

Den hade iOS 4.0.x när jag fick den, ville göra en reset men det kan man inte om man inte också gör en uppdatering, så jag sa JA och nu har den 4.1 om jag förstår det rätt, men det kanske inte är vad du menar...

Hur kollar man firmware på en telefon man inte kommer åt?

Funderar starkt på att åka in till Telia, Kungsgatan i morgon.

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 22:13
Ursprungligen av LCR:

Killen jag fick den av (bytte den mot en PowerBook) hade kört den med ett Telia kontantkort, men hans fru hade använt den med 3 sa han... Jag såg att det stod "Telia" i telefonen innan han tog ur SIM-kortet.

Telia supporten kunde inte se någonting konstigt så då har jag svårt att se att den skulle vara spärrad.

Den hade iOS 4.0.x när jag fick den, ville göra en reset men det kan man inte om man inte också gör en uppdatering, så jag sa JA och nu har den 4.1 om jag förstår det rätt, men det kanske inte är vad du menar...

Hur kollar man firmware på en telefon man inte kommer åt?

Funderar starkt på att åka in till Telia, Kungsgatan i morgon.

LCR

Han kanske hade hackat den för att kunna använda 3. Men kolla med Telia så kanske fixar det sig. Om den är låst så kan du låsa upp den för 300kr tror jag.

//Rob

Jag har kollat på Apples supportsida och den ska fungera med Tele2, Telenor och Telia, men det kanske inte är en indikation om den är låst/olåst eller ej ?!

Jag kollar inne i stan på fredag så får vi se...

LCR

Han säger att han inte har hackat den (och jag tror att han talar sanning, har ingen anledning att ljuga).

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-13 22:37
Ursprungligen av LCR:

Han säger att han inte har hackat den (och jag tror att han talar sanning, har ingen anledning att ljuga).

LCR

Då har ingen ingen aning... du får kolla med Telia imorgon.

//Rob

Yup, as Geoff Peterson would say...

Är så trött på det här att jag bara orkar summera:

- Teknikerdisken på Kungsgatan: Kopplade in i sin PC, fick upp ikonerna i någon sekund sedan samma fel med att inte kunna aktivera så de skickade mej till LAN-master.

- LANmaster. De kunde inte verifiera att den hade garanti då Apples system tydligen gått ner en halvtimme innan jag kom dit, men medan vi pratade kopplade tjejen i receptionen in den på sin MacBook och den aktiverades direkt, inga problem. Där stod jag som ett fån med hakan på golven, tackade och gick.

Jag provade att ringa ett samtal (min dotters SIMkort) och det fungerade, men under eftermiddagen så hittade den inga nätverk (Telia) och nu när jag kom hem och kopplade in den till min MacBook så insisterade den att jag skulle antingen skapa ny identitet (som om den var helt ny) eller backa up sedan var det kört och nu kan jag inte aktivera den längre...

Min första och sista iPhone!!

LCR

Har varit inne hos LANmaster igen och allt tyder på att det är SIMkortssläden som inte vill vara med. Vi provade en annan släde och den aktiverade direkt utan problem.

Snacka om att man har slösat tid...

LCR

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-10-16 11:37
Ursprungligen av LCR:

Har varit inne hos LANmaster igen och allt tyder på att det är SIMkortssläden som inte vill vara med. Vi provade en annan släde och den aktiverade direkt utan problem.

Snacka om att man har slösat tid...

LCR

Och synd att du redan har bestämt att det är din sista iPhone

Ursprungligen av kenjon:

Och synd att du redan har bestämt att det är din sista iPhone

Snackar nästan aldrig i telefon, har en SonyEricsson K810i som jag tycker är helt fantastisk för mina behov.

Jag tycker att konceptet med aktivering på det här sättet inte är bra. Just nu fungerar Internet ganska smidigt och allting inriktar sej mot uppkoppling, men så fort det blir problem så kör vi fast.

Det räcker med att någon kör av en jätte optikkabel inne i stan så står allt stilla, hände för ett par år sedan och man blev förlamad. Ska man då inte kunna aktivera sin mobiltelefon är det nära inpå katastrof.

Jag tar åt mej av kvinnan på Telias iPhone support, hon sa till mej "men iPhone är ingen mobiltelefon" och då insåg jag att det inte är något för mej. Jag har en iPod Touch, en iPad och min 810i.

Jag kan skriva SMS med min 810i utan att titta på den i och med knapparna (t.ex. när jag kör utan att titta bort från vägen), går inte med en iPhone, fast snart finns det väl bara iPhone kopior från SonyEricsson också...

LCR

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 00:17

Sonyericson kommer att satsa på android så det verkar vara att dumb phones bli en rarität. Men det finns ju alltid Nokia.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Sonyericson kommer att satsa på android så det verkar vara att dumb phones bli en rarität. Men det finns ju alltid Nokia.

Fattar din poäng, läste något om deras senaste i MetroTeknik, men om man tar det lite mer konkret så är inte Nokias bästa något för mej...

Jag vill ha en telefon som är en telefon (& sms), jag behöver inte leva genom den!

LCR

1
Bevaka tråden