Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cut the Rope har sålt 1 miljon ex på 10 dagar

Tråden skapades och har fått 18 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det just nu populäraste spelet - som till och med knuffat ner Angry Birds från toppen - är Cut the Rope. På bara 10 dagar har programmet lyckats med bedriften att få en miljon nedladdningar (och det är för betalversionen endast). Vilket enligt utvecklarna ska vara det snabbast säljande iOS-spelet någonsin.

De säljer alltså 100.000 ex varje dag just nu. Tänk vilken marknad Apple skapat här alltså.

Läs mer: Chillingo's 'Cut the Rope' Hits One Million Paid Downloads in Just Ten Days | Touch Arcade

För er som inte testat spelet och tycker 7 kr är för mycket för att köpa grisen i säcken så finns det en lite-version för att testa spelet.

Underbart kul spel! Fick säkert ännu fler nedladdningar tack vare rekommendationer från twit, eller är det bara jag som ser på dom?

Tack för tipset, nu fick utvecklarna några kronor till

Ja, jag sa aldrig det i första inlägget, men jag gillar verkligen spelet, det är en riktig liten pärla. Välgjort, underhållande och utmanande.

Ja, riktigt kul faktiskt!

• Oregistrerad
  • 2010-10-16 20:11

Ja, har spelat det i en vecka nu, det är sjukt roligt, angry birds har inte en chans

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-16 23:46

Sjukt att dom tjänar 7 miljoner kronor på ett iPhone spel på 10 dagar....

Ska dock hjälpa dom lite på traven och pröva det också

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 07:43
Ursprungligen av Cokey:

Njea, de har tjänat 4,900,000 Apple tar väll 35% av vinsten? Eller var det 30?

• Oregistrerad
  • 2010-10-17 13:39
Ursprungligen av 20hz:

Njea, de har tjänat 4,900,000 Apple tar väll 35% av vinsten? Eller var det 30?

Om dom tjänar 7M så betyder det väl att det är efter apple har tagit sin del? Det borde väl betyda att appens omsättning varit runt 9M?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-17 13:54
Ursprungligen av studiox:

Om dom tjänar 7M så betyder det väl att det är efter apple har tagit sin del? Det borde väl betyda att appens omsättning varit runt 9M?

Appen kostar 7 kr.

De har sålt 1 miljon ex = 7 miljoner - Apples kostnader = 4.9 miljoner.

Ursprungligen av Cokey:

Sjukt och sjukt... imponerande tycker jag.

Vilket fick mig att tänka på följande nyhet som jag läste i AB:

Skapade spel på skoj ? nu tjänar han miljoner | Spela | Nöjesbladet | Aftonbladet

Citat:

Markus 4 bästa tips för att bli miljonär

1 Kom på en bra spelidé, och se till att den håller för att göra spel som är längre än 20 minuter.

2 Lyssna mycket på spelarna. Få dem att känna sig inblandade i projektet, så att de kan prata om spelet åt en.

3 Våga ta betalt! Det här missar många indieutvecklare.

4 Ha tur och timing. Man kan säkert tjäna pengar på att bara jobba hårt, men man kan inte bli indiemiljonär utan de här två grejerna.

Det var ju glasklart enkelt råd att följa... Kom på en bra spelide...

Apple tar 30% av försäljningspriset.

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-17 18:21

Jag menade inte att det var sjukt så, eller jo det gjorde jag nog. Imponerad är jag iallafall, sen om dom tjänat 7 eller 4,9 miljoner det är för mig samma pengar..

• Oregistrerad
  • 2010-10-17 19:17
Ursprungligen av Cokey:

Jag menade inte att det var sjukt så, eller jo det gjorde jag nog. Imponerad är jag iallafall, sen om dom tjänat 7 eller 4,9 miljoner det är för mig samma pengar..

Om du hade 7 miljoner så tror jag inte du skulle vilja att 2.1 miljoner försvann

Egentligen ska man väl vara glad - det har aldrig varit så lätt att tjäna pengar som nu, och detta mycket tack vare apple. Lägg 12 månader på en c++ kurs och lär dig programmera och du har aldrig varit närmare att bli miljonär.

Sätt sen pengarna i ett trevlig bolag och anställ ett par trevliga utvecklare och sen om 2-5 år så har du 100 miljoner på banken och kan vara ekonomiskt oberoende resten av livet. Är du pengakåt kan du investera dina 100 miljoner och låta dom växa till din första miljard. inte speciellt svårt.

Om du hade 7 miljoner så tror jag inte du skulle vilja att 2.1 miljoner försvann

Näe, det tror jag knappast, men det är ju inte som att utvecklarna inte får något för sina 30 procent.

Egentligen ska man väl vara glad - det har aldrig varit så lätt att tjäna pengar som nu, och detta mycket tack vare apple. Lägg 12 månader på en c++ kurs och lär dig programmera och du har aldrig varit närmare att bli miljonär.

Sätt sen pengarna i ett trevlig bolag och anställ ett par trevliga utvecklare och sen om 2-5 år så har du 100 miljoner på banken och kan vara ekonomiskt oberoende resten av livet. Är du pengakåt kan du investera dina 100 miljoner och låta dom växa till din första miljard. inte speciellt svårt.

Jag tror nog att det råder lite av en guldgrävarstämning kring App Store, men konkurrensen är därefter också. Det finns många bra spel som det satsat mycket på men som inte når topplaceringarna.

Jag tror ändå att ett litet team av duktiga utvecklare med ett genuint bra spel kan nå ändra fram trots att de inte har så mycket resurser. Men för varje extrem framgångsrikt spel (som Angry Birds och nu Cut the Rope) finns det hundratusentals som aldrig når dit trots högt satta mål.

Det som jag tycker är imponerade är den plattform och infrastruktur som Apple lyckats bygga upp.

Det är en plattform som tillför ett stort värde för oss som kunder, massor av roliga spel och bra program för några få kronor som ytterst enkelt kan laddas hem. Samtidigt är det en plattform där utvecklare ytterst enkelt kan nå ut till över hundra miljoner kunder vara många är väldigt köpbenägna utan att behöva bygga upp någon form av infrastruktur eller ens hantera kortbetalningar osv.

Apples del i det hela är förstås inte bara välgörenhet. Jag tror att Apples andel på 30 procent inte är speciellt inkomstbringande utan i första hand är till för att finansiera infrastrukturen kring App Store. Det är knappast gratis att driva denna plattform rent teknisk eller administrativt. Näe, Apple stora vinst är däremot att App Store gör iOS-plattformen blir attraktiv och existerande kunder låser in sig allt mer ju fler appar de investerar i.

Sen finns det mycket att kritisera kring App Store också. De överdrivet hårda reglerna kan vara frustrerande, men än mer frusterande är nyckfullheten och de outtalade reglerna samt att Apple tar sig friheten att göra om reglerna som det passar dem.

Ment trots kritken går det inte att komma ifrån att det är en imponerande plattform Apple på bara dryga två år byggt upp. Jag minns hur jag tyckte att App Store var den stora och mest intressanta nyheten sommaren 2008 när det mesta snacket då handlade om iPhone 3G som också skulle börja säljas. Det kändes som det var början på något stort.

Detta är ett faktum: Aldrig har det varit så enkelt för en utvecklare att sätta en mjukvara i händerna på en slutkund. Och aldrig har det varit så enkelt för vanligt folk att köpa, ladda hem och installera mjukvara.

• Oregistrerad
  • 2010-10-18 09:09

Bara för man sätter höga mål gör en inte automatiskt framgångsrik. Jag har varit entreprenör dom senaste 6 åren och förlorat en massa pengar på projekt, men även det omvända. Jag säger såklart inte att man automatiskt blir rik bara för man kan programmera. Har man inte en bra idé eller inte rätt tajming så kan det gå åt fanders. Att marknadsföra sin app i appstore är ju en utmaning också bland alla 200.000+ apps. Men det går, det var det jag ville få fram!

Bara för man sätter höga mål gör en inte automatiskt framgångsrik. Jag har varit entreprenör dom senaste 6 åren och förlorat en massa pengar på projekt, men även det omvända. Jag säger såklart inte att man automatiskt blir rik bara för man kan programmera. Har man inte en bra idé eller inte rätt tajming så kan det gå åt fanders. Att marknadsföra sin app i appstore är ju en utmaning också bland alla 200.000+ apps. Men det går, det var det jag ville få fram!

Ja, det håller jag med om, jag tror vi har samma uppfattning här. Det finns ovanligt bra möjligheter i App Store för talangfulla utvecklare att nå stor framgång utan massiv marknadsföring och stor organisation.

Det skulle vara intressant att veta ungefär i många som i dagsläget (både i Sverige och globalt sett) jobbar på heltid med iPhone-utveckling. Jag tror det är en hel del. På iFun har vi en lista på svenska iPhone-utvecklare, den började med en handfull företag men nu är det en riktigt lång lista och den är ändå bara "opt-in".

Jah håller med dig studiox. Det var därför som jag tyckte att tipset från ab var ovanligt fånigt till och med för att vara ab... "ha en bra idé..."

Det brukar liksom vara det som ställer till det;)

1
Bevaka tråden