Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Rädda gamla Video-8 band. Hur gör man?

Tråden skapades och har fått 25 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla.

Önskar tips om lämpligaste tillvägagångssätt för att föra över och digitalisera en mängd gamla videoband (Sonys video-8). Banden är från Hedenhös (1990-95) och kameran har upphört att fungera.

Gott om banduppspelare för Sonys video-8 system har det ju alltid varit ont om, men nu har jag lyckats komma över en något modernare kamera, Sony DVR-TRV480E, en utgången digital-8 modell som även klarar att spela upp gamla video-8 band. Denna kamera är utrustad med vad Sony kallar i.LINK, som efter vad jag förstår är detsamma som FireWire (IEEE 1394).

Till detta kommer att jag även är utrustad med en Imac G5 (OSX 10.4.8) samt en hyfsat stor extern hårddisk, Western Digital MyBook Pro 500 GB med FireWireanslutning, som införskaffats för detta lilla videoöverföringsprojekt.

Prylarna torde därmed vara kompatibla med varandra, men den stora frågan återstår och kastas härmed ut till någon (några?) som kanske vet bättre:

Hur gör man?

Sign. "Taxam för svar".

Dra igång iMovie och kameran. Tryck på importera, och låt datorn spela in allt. Sen har du allt på din hårddisk. Då kan du göra vad du vill. Typ göra en DVD med hjälp av iDVD. Lycka till!

  • Oregistrerad
  • 2006-11-07 05:39

Hmm.. jag kanske är pessimistisk, men iomed att bandet inte är digitalt kanske det inte funkar över i-linken.. om så är fallet så är en adapter inte dyr (några hundralappar)

bara utifall jag har rätt.. kolla först kontakten med kameran med att ha den inspelnings-läge, så du kan se på skärmen vad kameran ser.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-11-07 06:09

Det funkar. Jag har gjort om många video 8-band till DVD:er på detta sätt.

Det är detta som är så otroligt fiffigt med Digital-8: Inspelningsformatet är exakt samma som för mini-dv-band men man kan fortfarande spela upp gamla Hi8/Video8-band - och få ut videosignalen digitalt. Jag har själv den första D8-modellen, Sony (några bokstäver)7000. Funkar kanon med iMovie!

Det enda problemet är att iMovie inte känner av scenstart och -slut, så efter en sju åtta nio minuter eller så kommer det att skapas en ny "scen" automatiskt då man inte får ha filer över 2 GB (eller nåt - det finns trådar i ämnet annorstädes på 99mac)

Ett tips är därför att själva starta och stoppa importen vid lämpliga ställen för att få ett mer hanterligt material vid redigeringen. Se bara till att få lite "slask" före och efter så att du har något att klippa i.

Att föra över till extern FW-disk samtidigt som man importerar från kameran via FW brukar gå bra då bandbredden precis räcker till. OM det skulle bli lagg och missade bildrutor kan du först importera in till den interna hårddisken ochj sedan kopiera över till den externa innan redigering. Men det är bra att du valt FW - jag skulle själv aldrig använda USB2 till video med tanke på de stora kontinuerliga dataströmmarna (USB2 är som bekant snabb på korta "stötar" med data, inte långa sjok).

En Googleannons som åtminstone för mig dyker upp här på sidan länkar till www.filmbiten.se om man inte har utrustning att själv föra över materialet. Är det någon som har erfarenhet av honom? Verkar bli bra kvalitet.

Tillägg: Länken kanske främst är av intresse om du har gamla smalfilmer liggande men passar ändå in i sammanhanget.

Senast redigerat 2006-11-07 18:17
  • Medlem
  • Oslo
  • 2006-11-20 10:45
Ursprungligen av johan_tanying:

En Googleannons som åtminstone för mig dyker upp här på sidan länkar till www.filmbiten.se om man inte har utrustning att själv föra över materialet. Är det någon som har erfarenhet av honom? Verkar bli bra kvalitet.

Tillägg: Länken kanske främst är av intresse om du har gamla smalfilmer liggande men passar ändå in i sammanhanget.

Vill bara berätta att Uppsalabildteknik är mycket biligare än filmbiten m.fl.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2006-11-07 13:14

Alla HI8 filmer jag importerat har blivit en enda lång film som jag sedan själv suttit och delat upp. Att det det skulle bli missade bildrutor vid import till FW-disk har jag aldrig upplevt. Varken med FW 400 eller 800. USB2-diskar funkar inte, som sagt av johan_tanying. Har testat tre olika och det kommer upp en massa varningsmeddelanden hela tiden.

Jag har en DVD-Recoder för TV bruk. Jag spelade in på DVD ( scart in på maskinen ) från HI-8 banden. När du väl har grundmaterialet på DVD så kan du plocka ( rippa från DVD'erna ) det du vill göra film på. Samtidigt har du DVDerna från TV-DVD recodern som ett backup media / Mikke

Problemet är att DVD är ett hårdare komprimerat format än DV. Metoden att gå från Hi8 till DV via en rippad DVD innebär kvalitetsförlust.

Ravajack, har du hunnit testa med iMovie?

Har dina Hi8-band många drop-outs eller andra störningar/bandskador kan det löna sig att försöka igen om det inte funkar flörsta gången. Det är lite voodoo över analoga medier, och ibland så klarar D8-kameran att "hugga" rätt och få en användbar digital signal, andra gånger inte...

Om signalen är för dålig blir följande steg att mata in den analoga signalen i datorn och med FCP eller QT "banda" eller digitalisera i datorn. På så sätt har jag kunna rädda flere utdömda band. Min uppsättning är G4 MDD 2x1,25 med DC30+ och Xact Driver.
Det blir en del att klippa och rensa.

Hej igen, alla.

(Ursäkta dröjsmål med svar, civila åtaganden har tillfälligt kommit i vägen för projektet.)

Tack för råd och dåd, känner mig nu mera mogen för ett första test.

Tycks bli omfattande, då bandarkivet (skokartong) rymmer 80+ gamla band. Hoppas att HD:n räcker.

Återkommer med resultatrapport ASAP, samt utber mig även möjlighet till ny rådfrågning vid behov.

Åter, tack till alla för vänligt ledagande med tips och råd.

80 band!? Ta inte in allt på en gång, utan kör ett eller två band itaget. Redigera och kör ut till DVD. Exportera sedan tillbaka den redigerade filmen på ett nytt DV eller D8-band att ha som backup. En DVD är ju som bekant mer komprimerad än en DV-fil.

Du behöver nämligen en hel del extrautrymme på hårddisken vid redigeringen (iMovie bara fyller på utan att kasta något vid alla redigeringar, så projektet "svullar" otroligt vid många klipp/övergångar/effekter). Dessutom vill man ha extra plats för en hel DVD. Att göra en disk-image innan bränning är nämligen ett bra sätt att slippa ett möjligt förtretligt felmeddelande pga skivfel precis innan skivan är klar - så att hela filmen måste renderas igen...)

Tack. Skall kolla om det blir aktuellt att föra över gammal smalfilm eller om man skall göra en budgetvariant via duk själv.

Rädda gamla Video-8 band. Så gör jag.

Jag antar att detta fortfarande är aktuellt för vissa av oss som inte hunnit kopiera alla våra gamla videoåttor till nyare media. Jag håller på själv för fullt. Idag finns 1TB hårddiskar till en inte allt för hög kostnad och de rymmer många timmar så jag kör så länge den gamla kameran fungerar.

Det svåraste idag är nog att hitta något fungerande som kan spela upp banden. Har man tur så fungerar fortfarande den gamla kameran som banden spelades in med. Att hitta fungerande begagnade video-8 kameror är inte lätt och på Tradera blir det snabbt höga priser när de dyker upp. Utomlands har man ibland PAL-system emot sig (Australien och delar av Europa använder också PAL).

I mitt fall trodde jag kameran givit upp för några år sedan. Ljudet fungerade inte utan blev mono med distorsion och olika nivå i vänster och höger utgång. Jag läste på olika forum att kondesatorerna är ålderskänsliga och att man kan få dem utbytta (för ett antal tusen kr).
Till min glädje fungerade sedan ett par månader ljudet normalt igen vid uppspelning, medan CRT-röret i sökaren gett upp. Det senare kvittar eftersom jag inte tänker använda den som kamera mer.

Vad behöver man mer för hårdvara utöver en dator med snabb processor och mycket minne? Idag finns en uppsjö av dosor och TV-kort med Video in som konverterar kompositvideo till digitalt format. TV-kort med analoga mottagare och Video in kan köpas billigt sedan de digitala mottagarna tagit över. Vilka TV-kort som är bäst vågar jag inte gå in på. De externa dosorna som ansluts med USB var åtminstonen tidigare inte att rekommendera före TV-korten. Med hårdvaran (TV-kortet/dosan) brukar följa programvara där man kan justera hur kompositsignalen skall konverteras. Tyvärr är det en djungel med olika codec och samplingshastigheter. Man får testa sig fram om det inte finns annan vägledning. Det påverkar filstorleken och kvalié hur man ställer in så man får kompromissa.

Sedan behövs ett redigeringsprogram som även används för att spela in signalen från TV-kortet. Jag spelar in i AVI-format eftersom redigeringsprogrammet fungerar bäst i detta format.
90 minuter video-8 blir c:a 20 GB AVI med min "utrustning".

Efter redigeringen väljer man vilket format man vill spara i beroende på hur mycket minne man vill spendera. Att spara 90 minuter Video-8 på en DVD-skiva ger ingen större synbar kvalitetsminskning, men man skall ha klart för sig att detta inte är något original man kan redigera vidare på eftersom MPEG-2 formatet på DVD är hårt komprimerat.

En DVD-skiva sägs hålla 2-10 år. Viktiga filmer kanske man vill spara i AVI också. Vilket lagringsmedia som är mest framtidssäkert lär framtiden utvisa. Hårddisk kan vara hållbarare än DVD. DV-band är bra idag men är kanske lika illa om några år som video-8 är idag.
När nya format kommer får man se om sina gamla arkiv innan det är för sent.

Det här är ett sätt att gå till väga, det finns säkert andra.

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2008-12-07 20:47

Jag har förresten en Hi8 video (enbart Hi8 video) som jag kan koppla ihop med min vanliga dvd-video/brännare som gav oväntat bra resultat, ifall någon är intresserad? (Vill dock inte sälja den )

Hej igen.

Long time, no see — men för att slutföra denna tråd:

Jag har nu framgångsrikt lyckats överföra alla mina gamla video-8 band till digital form på hårddisk.

Lösningen blev denna fantastiska — faktiskt! — produkt: Pinnacle Video Transfer

En liten elektronisk grunka, stor som en iPhone, där man kopplar in videobandspelaren eller videokameran i ena änden och en USB-hårddisk eller ett USB-minne i andra änden, trycker på en knapp och vips (nåja, det tar faktiskt så lång tid som bandet rullar, och någon minut till) så har man en alldeles utmärkt fil i mp4-format.

Man behöver således varken dator eller programvara, Pinnacle-prylen är helt enastående (eller stand-alone, som det heter mera formellt på engelska...).

Mycket (och jag menar MYCKET!) enklare att använda än alla de olika program och andra sofistikerade hårdvarulösningar jag förtvivlat kämpat förgäves med i detta projekt under årens lopp (sedan 2006, se initialposten).

Filstorlek på ett 60-minuters video-8 band blir cirkus 1 gigabyte (1 000 MB), vilket är ett synnerligen gott resultat, med tanke på att de andra kombinerade mjuk- och hårdvarulösningar som jag prövat typiskt ligger på 4-5 och upp till 8 gigabyte för ett 60 minutersband. PLUS en processtid i datorn på 3-4 timmar (plus ytterligare ett par timmar för formatkonvertering...)

Bildkvalitetsmässigt står sig Pinnacle-prylen också väl med andra lösningar, med tanke på att det analoga utgångsmaterialet faktiskt är 20-talet år gammalt. Om något så är nog kvaliteten faktisk högre på Pinnacles mp4-filer än de procedurmässigt omständiga och långsamt genererade filer i diverse olika format som de datorbaserade system presterat som jag prövat. Jag har i alla fall svårt att upptäcka någon skillnad vid betraktande av slutresultatet på en 50" plasma.

Att det dessutom går fort att digitalisera banden med Pinnacle-prylen är väl heller ingen nackdel. Tidigare tog ett bandprojekt en hel kväll med programvara i datorn, 5-6 timmar, för att överföra ett 60-minutersband till digital form. Plus att datorn var upptagen hela kvällen. (Och ännu längre för ett 90-minutersband...)

Pinnacle-prylen fixar över banden till digitalt format i realtid. En timmes bandinspelning tar alltså bara en timme att digitalisera till visningsfärdigt mp4-format, vidare formatkonvertering behövs inte.

Rekommenderas å det allra varmaste!

Spelar tydligen in i H264 och i följande kvaliteter till hårddisk:

Good: Video 320x240 768 kbps video 64 kbps stereo audio 48 KHz
Better: Video 640x480 1.2 Mbps video 128 kbps stereo audio 48 KHz
Best: Video 720x576 (PAL, SECAM) / 480 (NTSC) 1.5 Mbps video 192 kbps stereo audio 48 KHz

Lite kul att den också kan spela in direkt till iPod och i iPod-vänligt format. Men kanske inte så framtidssäkert då kvaliteten är lägre.

Digital video transfer made easy with the Pinnacle Video Transfer

Så länge man inte behöver redigera materialet verkar det ju vara ok. Annars lär man få konvertera.

Hur ser den färdiga kopian ut när originalet är väldigt detaljerat (grenverk, gräs, hår etc)? Orkar dataströmmen om 1,5 Mbps ta hand om informationen eller blir det "gröt"?

Enligt kommentarer på Google Products verkar det som om apparaten stannar om den råkar på analoga, osynkade scenbyten (med brusrand)?

Verkar ju kanon, vart köper man den? (Pinnacle Video Transfer)

Har ett annat problem. Har fått i uppdrag att digitalisera några gamla band. Kruxet är att jag inte var speciellt gammal när dessa spelades in, och när jag sedemera började intresserade mig för teknik så var det inte dessa antikviteter utan nymodigheter som CD skivor etc. Kameran som vi har haft är en Canon UC-10, men jag funderar på vad för sorts band det är på denna? Är det Video8 eller HI8 (är det någon skillnad?)

  • Medlem
  • Älmhult
  • 2010-10-17 15:31

Canon Camera Museum | Camera Hall - 8mm Camcorders

Den ser ut att vara en Video8.

Hi8 gav bättre kvalité (som Super-VHS) än Video8.

Väcker återigen den här gamla tråden med förhoppning om lite tips om senaste utrustningarna. Varning utfärdas för att jag vid projektets start är fullständigt okunnig vad gäller digital video.

I mitt fall har jag främst ett antal VHS-C band som jag önskar digitalisera.
Äger även en hyffsat ny MacBook Pro.
Kamera liksom VHS-bandare saknas men kan förhoppningsvis lånas (i senare fallet med kassettadapter).
Viss budget för inköp av capture-grunka finns men träffar gärna rätt direkt.
En ny extern hårddisk antar jag också blir en förutsättning för några stycken band.

Har bland annat tittat på Elgato Video capture som verkar vara en förhållandevis ny produkt som skapar H.264 filer via USB. Den verkar ha fått fina omdömen av bl.a. Macworld. Ser dock att video-formatet blir 640x480 vilket låter dåligt men är det relevant att gapa efter mer med tanke på ursprungsmaterialet?

Ett test av ovanstående grunka från Pinnacle bådar gott och det är kanske ingen nackdel att den rippar direkt till extern HD med tanke på att utrymmet ändå är begränsat i Macbooken. Skulle det funka med Elgatos USB-moj att rippa till en extern HD via datorn? Tidigare inlägg tyder ej på detta. Jag noterar också i Pinnacle-testet att även högsta kvalitet ger klart synbara tecken på komprimering. Vad finns det för alternativ om man vill undvika detta och få ut bästa möjliga kvalitet? Alt vad är det för specs jag i så fall är på jakt efter?

Tacksam för synpunkter.

Senast redigerat 2011-01-23 11:32

Det har ju sagts tidigare i tråden (post 8) liksom i andra trådar: skall man bara spara till DVD och inte har tid/behov att redigera materialet så lär inspelning direkt från VHS-bandare till en DVD-inspelare vara smidigast. Finns det inte t.o.m. kombimaskiner VHS/DVD-recorder?

Tack Johan, jag var kanske otydlig men vill alltså få in materialet i datorn för redigering. Dessutom läser jag bland annat i denna tråden att överföring via DVD ger hård komprimering vilket i så fall inte går nåt vidare ihop med mitt önskemål att få med mig så mycket kvalitet som är rimligen genomförbart. Eller är detta hot överdrivet?

Återigen alltså, är 640x480 så dåligt som det låter eller rimligen tillräckligt med tanke på originalmaterialet?

Och tror ni att det skulle funka datatrafik-mässigt att plocka in materialet med ovan nämnda USB-grunka, via datorn till extern HD? Vilka krav har jag isf rimligtvis att ställa på hårddisken (typ av anslutning mm)?

Andra tips för att relativt enkelt och billigt få ut så mycket av originalmaterialet som möjligt?

Och du har kollat i den här tråden också?
http://www.99.se/videoproduktion/257432-kvalitetsproblem-vid-konvertering-vhs-c-till-mpeg4-format.html

Sedan är det ju tveksamt om det spelar så stor roll om det blir artefakter? Om nu ursprungsmaterialet är VHS-C (inte Super-VHS) lär ju det mesta (allt?) drunkna i den allt annat än enastående bildkvaliteten på originalbanden...

I vilket fall som helst lär ju 640x480 med råge klara av att återge en VHS-bild. Utseendemässigt påminner ju VHS en hel del om VCD med 320x240. Det tråkiga är ju att man måste konvertera till 720x576 när/om du vill ha filmerna på DVD. Det bästa måste ju vara att åtminstone upplösningen är identisk med slutformatets.

1
Bevaka tråden