Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny iPhone-app: Operatörskollen

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-17 23:53

Hej!
Jag har (med hjälp av några glada entusiaster i min bekantskapskrets) kokat ihop en iPhone-app, Operatörskollen. Den finns nu på App Store.

Idén med appen är att man ska kunna se vilken operatör ett nummer tillhör innan man ringer upp det, för alla oss med abonnemang där kostnaden varierar med operatör.

Jag jobbar med mjukvaruutveckling, men nu för tiden blir det inte så mycket kodande, så jag började med det här för att få lite utlopp för min skaparlust.

Synpunkter mottages tacksamt. Naturligvis även negativa sådana, så ska jag göra vad jag kan för att åtgärda detta

Jag har precis införskaffat en iPad under en liten tripp till NY, så version anpassad till denna står på tur, liksom mappning riknummer till stad.

Länk: http://www.operatorskollen.se

Senast redigerat 2010-10-18 00:14

Hur har ni i så fall fått tillgång till exakt vilka nummer som är porterade? Det känns väldigt meningslöst att bidra med 7kr om det är så att det inte finns en träffsäkerhet i det hela. Då lutar det mer mot falsk marknadsföring snarare än någonting seriöst och vettigt.

• Medlem
  • International user
  • 2010-10-18 07:19
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Hur har ni i så fall fått tillgång till exakt vilka nummer som är porterade? Det känns väldigt meningslöst att bidra med 7kr om det är så att det inte finns en träffsäkerhet i det hela. Då lutar det mer mot falsk marknadsföring snarare än någonting seriöst och vettigt.

Instämmer, använder ni bara PTS lista så stämmer den inte spec. bra.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 09:16
Ursprungligen av Tobias Schelin:

Det fungerar så här: Programmet har en inbyggd databas med den "vanliga" nummerplanen. Ur denna kan man få info om t ex vilken operatör ett nummer ursprungligen tillhört samt om det är t ex ett mobilnr. För att kolla om numret är porterat görs en onlinefråga mot PTS. (Online-frågan är valfri och kan stängas av för den som så vill.)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 19:02

Snyggt GUI och smidigt att kunna använda egna adressboken istället för att surfa till PTS Sök operatör

Ett önskemål är möjlighet att direkt söka på fasta nummer från adressboken. Nu väljer programmet automatiskt sökning på ett mobilnummer om kontakten har flera nummer. Lägg in ett mellansteg efter att man klickat på ett namn där man själv väljer bland kontaktens nummer!

Ja märkligt, på deras sida står följande:
"Med Operatörskollen kan du se vilken operatör ett visst nummer tillhör — även om numret har porterats till en annan operatör"

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-18 21:38

IngoX: Tack för dina synpunkter! Att hantera flera nummer per kontakt kan jag faktiskt utlova till nästa version. Som du skriver så väljer programmet nu första numret i prioritetsordningen "IPhone", "Mobil" och "Main".

1
Bevaka tråden