Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

25 fps vs 50 fps DV

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Töreboda
  • 2010-10-15 11:07

Hej!
En gammal bekant har köpt Canon XL2 för han vill inte gå över till HD (han är som sagt gammal). När han ställde om den från 25 bilder till 50 så fick han bättre bild och han undrar varför. Beror det på, som det står om kameran, att den spelar in 25 bilder proggressivt och 50 bilder interlaced?
Björn

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-10-15 11:58

Den här tråden kan nog ge lite kött på benen.

http://www.99.se/videoproduktion/273198-filma-spara-i-25-50-fps.html

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2010-10-15 12:44

Tack, men den läste jag innan jag frågade. Just den tråden gav inget svar på detta.
Björn

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2010-10-15 12:45

...eftersom den mest behandlar HD.

Och vad innebär "bättre bild"? Skarpare? Stabilare?

Det beror helt på just det, att den spelar in 25p. Datorskärmen visar progressivt, alltså ser det bättre ut på skärmen. Ett stort lyft även för DV att gå från interlace till progressivt.

Dock är det inte alltid så enkelt. XL2'an lägger ihop sina fält digitalt till en progressiv bild. Behöver inte vara någon större nackdel, men ger en lite hackigare upplevelse. I slutändan får man fråga sig hur det skall visas, men även vad bilderna innehåller.

Är materialet ämnat för datorskärm eller modern TV samtidigt som det är "lite" rörelse i bilden hade jag gått på 25p.

Ska materialet dock brännas på DVD och användas till tjock-TV samtidigt som det är lite mer rörelse så hade det landat på 50i.

Är det en blandning av detta så, ptja, prova sig fram och se vad man tycker passar sig bäst för ändamålet.

  • Medlem
  • Töreboda
  • 2010-10-18 09:49

Tack för info, jag får prata mer med "den gamle" om detta.
Björn

1
Bevaka tråden