Jag är mycket tacksam för din hjälp med sökningar. Dock har jag hittat samma tråd tidigare men den berör inte riktigt mitt problem. Surfning och sånt funkar kanon. Och att stänga av 3G hjälpte inte mig.
Det stämmer att det dessvärre är problem för vissa av våra kunder att skicka mms. Enligt den information jag fått ligger felet i att telefonen "låser sig" till vår surf-APN online.telia.se och kommer därför inte åt vår mms-APN mms.telia.se för att kunna skicka och ta emot mms. Problemet blir omvänt om du först skickar ett mms för att sedan försöka surfa.
För en del försvinner problemet om man avaktiverar 3G. Vissa måste istället göra en soft-reset av telefonen (håll inne hem-knappen och sleep-knappen) för att APNen ska resettas. Alternativt kan du helt enkelt avvakta lite med att skicka ett MMS efter du surfat (se i sådana fall till att telefonen inte kollar av din mail med jämna mellanrum).
Problemet är under avhjälpning och men lösningen kan dessvärre dröja till årskiftet eftersom en särskild funktion i nätet måste implementeras.
Med vänliga hälsningar
Thomas Lindmark
Telia Kundservice