Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iOS stängt - Android öppet. Hurdå?

Tråden skapades och har fått 20 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Lund
  • 2010-10-19 17:47

Jag har suttit på en androidlur ett par månader som jag dock sålt och jag funderar på att köpa iphone 4.
Jag har dock använt ipod touch i ett par år så jag är familjär med IOS/jailbreak.

Jag vet att detta forum inte är det mest opartiska.
Men vad menas med att Apples system är stängt? Försökt att vara ärliga nu!

Jag förstår t.ex att
Alla apps inte tillåts i appstore
Flash inte stöds
Måste ha itunes

Är det något mer?

Har läst flertalet som vill gå från iphone till en androidlur för att ios är "stängt".
Visst, man kan pilla mycket i sin androidlur men med jailbreak kan man åstadkomma rätt mycket också. (en androidlur kräver dessutom root för att man ska kunna pilla fritt).

De tre främsta punkterna jag vill byta till ios är:
-Använder mac -> Allt fungerar mer smidigt (minst viktiga punkten)
-Garanterad framtida uppdateringar från apple (åtminstone i 1-2år)
-Appstore

Ingen kritik mot någon av systemen, jag vill helst slippa att jag ångrar mig att gå från android till IOS.

Det du tog upp först är väl det stora skälet, att apparna måste godkännas av Apple. Annars är det väl att iOS inte är öppen källkod, även om delar av systemet baserar sig på öppen källkod.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-10-19 17:54

Hur påverkar det mig som användare att det inte är öppen källkod? Jag sitter inte och programmerar så någon nytta av några källkoder kommer jag inte att ha. Men jag kan tänka mig att det påverkar vissa funktioner i program man ska utveckla.
Kan man säga att en jailbreakad iphone är mer "öppen" än icke?

I mina ögon påverkar det en inte alls. Jag har då aldrig suttit och tänkt: "Attans också, om ändå iOS hade varit öppen källkod...".

Androidanvändare hävdar att det är frånvaron av kontroll som är bra.
Att man kan skriva en App, precis som man vill, som gör exakt vad man vill med luren och lägga in den själv. Nedladdad frn det ställe man vill.
Mkt bygger på fri kod, alltså kod som vem som helst får använda - det kan ju vara bra om man är programmerare. Hur det påverkar en privatperson kan jag inte svara på.

Android har haft problem med betalappar efterom man inte har kunnat betala i alla länder.
Sverige fick väl betalapps nyligen. Bra eller dåligt?

Skall man klaga på Android blir det av samma skäl. Det är för LITE kontroll, man kan i princip ladda ner en "ful-App" i sin telefon som gör saker man inte vill.

på programmeringssidan hör jag bara lovord över Apples utvecklingsmiljö - förutom att XCode enbart kan köras på Mac så man måste ha en sådan då...
Apples sätt styra upp appar, ha EN store med lite ordning på osv tycker iPhoneanhängarna är BRA, Androiderna tycker det är hemskt.

Skall man lagom fördomsfullt sortera upp folk i kategorier så;

Android; jag gillar pilla, byta skins, mecka med luren och göra tekniska saker med luren för lurens egen skull. Man vill också styra helt själv vad som kan/får installeras.
Fine; köp en Androidlur och bli lycklig.

iPhonefolk; Man KAN äga en iPhone utan att ha en aning om tekniken (min fru älskar sin 3GS). det finsn tusentals appar. Väldigt mkt i smartphoneväg är anpassat för iPhone (Bank-app, Play för TV-kanaler mm). En del saker kan man INTE göra med sin iPhone; ex byta minneskort, byta batteri, man kan inte byta teman hursomhelst osv. Det finns begränsningar. De flesta rycker på axlarna. Andra kallar det "inlåsning".

• Medlem
  • Lund
  • 2010-10-19 18:43
Ursprungligen av Goflorp:

iPhonefolk; Man KAN äga en iPhone utan att ha en aning om tekniken (min fru älskar sin 3GS). det finsn tusentals appar. Väldigt mkt i smartphoneväg är anpassat för iPhone (Bank-app, Play för TV-kanaler mm). En del saker kan man INTE göra med sin iPhone; ex byta minneskort, byta batteri, man kan inte byta teman hursomhelst osv. Det finns begränsningar. De flesta rycker på axlarna. Andra kallar det "inlåsning".

Byta tema, sms, pimpa lockscreenen fixas ju med jailbreak så personlig prägel kan väl inte ges som skäl?
Jag har inte jailbreakat på något år men jag räknar med att mobilen inte blir så mycket sämre av det..

Ursprungligen av tayeh:

Byta tema, sms, pimpa lockscreenen fixas ju med jailbreak så personlig prägel kan väl inte ges som skäl?
Jag har inte jailbreakat på något år men jag räknar med att mobilen inte blir så mycket sämre av det..

Jag tänkte ju vara så opartisk som möjligt och ge fan i att nämna JB och annat.

Tänkte rakt ur kartongen snarare.

vad man kan gör med JB är inte intressant för min del och de flesta bryr sig inte.
Jag tycker inte det blir en schysst jämförelse.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-19 18:56

Men jailbreak är ingen stor grej längre. De flesta iPhoneägare gör inte det. Själv körde jag jailbreak på min gen 1 och testade på min 3G en kort stund. Dock ställer jailbreak till med mer problem än den löser. Särskilt vid uppgradering av ios och jag tyckte även att de appar som fanns där, utanför Appstore, inte höll den klass man hade vant sig vid från Appstore.

• Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-19 19:00

Jag har kört iOS sedan iPod Touch 1G och jag har visserligen alltid jailbreakat mina prylar men det är inte av anledningen att jag vill byta hur klockan ska se ut eller typsnittet i mobilen ska se ut utan jag ser gärna en möjlighet att kunna ladda ner vissa apps som inte släpps på AppStore men jag skulle ju lätt kunna köra utan jailbreak. Funkar alldeles utmärkt.

Har testat kompisars Android-lurar och jag ser inga fördelar. Att det är öppet på något sett tycker inte jag är ett bra argument eftersom att möjligheterna finns faktiskt i dagsläget även på iOS. Däremot gillar jag Apples tänk med att allt ska vara smidigt för det är det verkligen!

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-10-19 19:18

Äntligen fick jag lite förklaring. Jag har nämligen aldrig förstått det här med att jag skulle vara inlåst. Men om det betyder att det bara funkar så är det väl bra. Jag älskar min iPhone och jag skulle inte komma på tanken att byta den mot något annat.

O, ja!

Kompilera sin egna plattform till mobilen... Det är verkligen något som alla gör;)

Precis. Det hade ju varit dumt att prata om hur öppen plattformen är i praktiken för gemene man, alltså hur mycket man kan åstadkomma med den nu, med sina nuvarande kunskaper.

Man kan äga iphone och fortfarande tycka att det är piss att Apple lägger sig i för mycket. Det gör jag. Några av de bästa apparna och grejjorna kräver just en jailbreakad lur. Jag har inte kört in Jailbreak på min 4.1 än, väntar till 4.2 och kör på både iPhone och iPad samtidigt.

Men iallafall, även om det här är något jag stör mig på i slutänden, så uppväger iPhone-fördelarna denna tämligen rätt stora nackdel.

Hur du påverkas som end-user är rätt självklart. Om det varit mindre styrt och öppen källkod hade programmerare kunnat spotta ut mer användbara apps.

• Medlem
  • Lund
  • 2010-10-20 00:13
Ursprungligen av PeeMaN:

Man kan äga iphone och fortfarande tycka att det är piss att Apple lägger sig i för mycket. Det gör jag. Några av de bästa apparna och grejjorna kräver just en jailbreakad lur. Jag har inte kört in Jailbreak på min 4.1 än, väntar till 4.2 och kör på både iPhone och iPad samtidigt.

Men iallafall, även om det här är något jag stör mig på i slutänden, så uppväger iPhone-fördelarna denna tämligen rätt stora nackdel.

Hur du påverkas som end-user är rätt självklart. Om det varit mindre styrt och öppen källkod hade programmerare kunnat spotta ut mer användbara apps.

Vilka är de grymma appar och "grejjor" som kräver jailbreak?

Ursprungligen av tayeh:

Vilka är de grymma appar och "grejjor" som kräver jailbreak?

SB-settings, Cute-sms, Winterboard, Lockinfo, MyWi, My3G, infinitdock..... etc, etc, etc.

• Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-10-20 08:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Jag tror att android om några år kommer att ha betydande problem, med dåliga, ej fungerande appar och dessutom en hög med appar som snor dina pengar/uppgifter. Jämför detta med de problem windows har med malware/virus och drivrutiner.

De som främst har nytta av Androids öppenhet är inte utvecklarna utan operatörerna och telefontillverkarna.

Sedan så ska vi nog skilja på open som i open software och öppen såsom i ingen kontroll över vilken funktionalitet och appar som erbjuds

Google försöker rida på open software spåret men det är frånvaro av kontroll över appar och funktion som de erbjuder. Det finns några trådar om detta på nätet (som jag givetvis inte hittar just nu, men det finns säkert någon annan som hittar;)

Den stora skillnaden i öppenhet för mig är inte apparna och deras godkännande eller inte.

Den stora skillnaden är inlåsningen på filsystemnivån. Jag har aldrig varit nöjdare med att radera en mjukvara från min dator än jag var när jag tog bort itunes efter att ha bytt från iphone till android. Appstores i mitt tycke lite märkliga godtycke beträffande mjukvara kan jag leva med - det skrivs ju uppenbarligen gott om program för ios ändå. Men jag kommer aldrig mer låta någon annan bestämma vad jag får öppna filer med på min telefon.

• Oregistrerad
  • 2010-10-20 21:26

Jag brukar säga att man inte kan förklara teknik med filosofi men här kan man det. Vad som är "öppet" är helt enkelt olika synsätt och jag tycker i grunden att ingen har fel. Däremot när man låter PR-avdelningarna och försäljningsmål och personlig prägel blandas med i mixen så blir det bara.. fel

1.) Man måste skilja på operativsystemens kärna och applikationer.

2.) Både Apple och Android bygger otroligt mycket på öppen källkod. Det som är grundläggande i iOS och OSX kan du ladda hem från apple. Se på Darwin.

3.) SonyEricsson, LG m.fls grafiska gränssnitt är fan heller open source. (Det som läggs ovanpå kärnan)

4.) I öppen källkod bidrar alla till utvecklingen, android är stängt tills den dagen dom släpper OS'et. Dvs. det går inte att ladda hem en enda rad kod och "bidra" till android. Däremot när dom är klara så kan du själv ladda hem koden.

5.) Androids market är öppen, vem som helst kan skriva ett program utan att betala (Apples SDK kostar pengar) och det finns ingen process (Därför finns det program som propagerar att judar borde dö etc.)

6.) Det finns personer som väljer android för deras personlighet kräver det, precis som det finns personer som köper Iphone för dom måste det.

1
Bevaka tråden