Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur vet man om man surfar på Wifi eller "fri surf"?

Tråden skapades och har fått 11 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-20 20:36

Jag har precis köpt iphone 4 men har väldigt dålig kunskap om vad allt egentligen betyder.
Jag har 5 gb fri surf, och det är som jag fattat det mer än vad jag kommer göra av med.

Men jag undrar hur man vet när man använder wifi eller när man använder av sin fria surf. för wifi är väl gratis vilket fall som helst?

Sen en lite sidofråga, vad betyder push? så som jag fattat det: en funktion som skickar meddelande då det händer nått, typ som att man får mail? kostar det något och hur kommer man åt detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-20 20:59

wifi är trådlöst nätverk och har inget med ditt abonnemang att göra.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-20 21:02

okej. men om jag går in på safari, går jag då automatiskt in på abonnemangets surf? eller hur ser jag vilket slags nät jag använder?

Ursprungligen av elisch:

okej. men om jag går in på safari, går jag då automatiskt in på abonnemangets surf? eller hur ser jag vilket slags nät jag använder?

http://manuals.info.apple.com/sv_SE/iPhone_iOS4_Anvandarhandbok.pdf

Ursprungligen av elisch:

okej. men om jag går in på safari, går jag då automatiskt in på abonnemangets surf? eller hur ser jag vilket slags nät jag använder?

Telefonen kopplar alltid upp sig i en viss ordning. Om du har ett wifi-nät tillgängligt kommer den att använda det, först när den inte har det går den över till mobilnätet och de 5 GB som du har där.

Du ser vad du är uppkopplad mot i övre delen av skärmen, till höger om där din operatör står. Om du är ansluten till wifi ser du en signalmätare i tre steg, är du uppkopplad mot mobilnätet över 3G så står det 3G där. Vissa operatörer har även ett Edge-nät och då står det ett E där. Både 3G och Edge använder mobilnätet och dina 5 GB. Wifi använder det trådlösa nätverket på plats.

Push är ett system för att skicka ut data, man trycker ut grejerna istf att klienten (telefonen) loggar på.

Lite som skillnad på post och telegram

post hamnar i din låda och kan ligga där ända tills du bestämmer dig för att kolla.
Telegram åker till dig, en gubbe kbackar på dörren och lämnar över telegrammet.

Push kostar lite batteri iom att telefonen blir mera "aktiv".
Därför får man ofta valet att ha push av eller på.

Vanligast att skicka push är Facebook (vilket gör en vansinnig om man ställt FB på att berätta om allt som händer). Även Whatsapp (chattklient) skickar push...

kolla under "inställningar" scrolla ner till Notiser.

Varje push är också lite data, så man använder sina 5GB o man ligger på 3G eller Edge

Så länge du inte kollar på långa youTube-klipp i skogen och liknande så kommer du långt med dina 5GB i mån.

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 08:56

Så fort du är på WiFi så indikerar mobilen det i menyraden längst upp på skärmen med WiFi-symbolen (kan tyvärr ej fixa bild just nu, men jag antar att du vet hur den ser ut).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 09:18

Jag som lyssnar väldigt väldigt mycket på internetradio både i bilen och till fots kan säga att på 5GB kommer du väldigt långt...

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-21 10:49

Yes, tack för alla svar, fattar nu En sista fråga bara: när man inte har wifi och inte vill surfa, måste man stänga av mobildata för att man inte ska vara uppkopplad?

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-10-21 10:52
Ursprungligen av elisch:

Yes, tack för alla svar, fattar nu En sista fråga bara: när man inte har wifi och inte vill surfa, måste man stänga av mobildata för att man inte ska vara uppkopplad?

Om jag har förstått det rätt så JA!

Ja det kan du, inställningar, nätverk.. där hittar du inställningarna!

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-10-21 19:51

tack!

1
Bevaka tråden