Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förväntad/uppmätt maxhastighet wifi-n

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

Har en fråga angående förväntad hastighet med n-standarden. Tycker inte att min iPhone 4 har den uppkopplingshastighet som förväntat i mitt wifi-nätverk. Vad kan man förvänta sig, vad har telefonen för teknisk hastighetsgräns?

Är det någon som har koll eller har gjort egna tester?
Min hastighet ligger konstant på 39 MB/s oavsett signalstyrka medans andra enheter i nätverket fluktuerar i hastighet och uppvisar betydligt högre hastigheter. 39 är ju inte ens G-standardens maxhastighet och jag tycker att den borde vara snabbare än så. Jag har kollat med en annan som har både en 3 GS och en 4:a och hans 4:a ligger på 39 precis som min och 3:an på 54 MB/S

Hur mycket hasighet behöver du på en iPhone?
Hur mäter du? Du bör mäta internt i ditt nätverk, inte mot t.ex Bredbandskollen.

Jag antar att du menar Mbit, eller laddar du ner med 39 MegaByte/S? Isåfall så bör du vara nöjd med en hastighet på ca 312Mbit/S.

Det är mätt internt i nätverket, och jo det är Mbit/s jag menar så klart

Ursprungligen av Mr Gillespie:

...39 är ju inte ens G-standardens maxhastighet...S

Man når aldrig upp till den teoretiska maxhastigheten.

På ett g-nätverk, med 54 Mbps maxhastighet, ligger den förväntade hastigheten någonstans kring 17-20 Mbps (åtminstone har jag hört de siffrorna tidigare, för några år sedan. Idag kanske man når högre)

Men 39 låter lite lågt för att vara ett n-nätverk. Runt 70 borde man kunna komma upp i.

Om du har blandat g- och n-enheter i ditt nätverk så kan det påverka negativt.

Hur ser ditt nätverk ut?

iPhone 4 funkar bara på 2,4 GHz, så om ditt N-nätverk ligger på 5 GHz, så kanske iPhonen "växlar ner" till G i stället.

Har en Time Capsule som jag kört med både blandat b/g/n samt enbart n på 2,4 bandet. Ingen skillnad på resultatet alls, och det är samma med den andra killens 4:a. Det som gör att det känns lite märkligt är ju just det att hastigheten aldrig ändrar sig oavsett förhållanden, det känns som om den vore strypt till 39 Mbit/s. Signal och brusvärdena ändras men inte hastighet.

Är det någon annan som har lust att kolla hur det ser ut, så man kan få något mer än dessa två 4:or att gå på?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-21 13:37

Det är jag som är den andra killen. Vid jämförelse med hur olika snabbt respektive telefon laddar t.ex. en film från Youtube så vann 3GS telefonen varje gång. Jag har också hört med en annan iPhone4-ägare som tidigare hade 3GS att han märkte en tydlig skillnad till det positiva när han bytte. Det verkar därför som vissa har problem med wifikopplingen och det skulle vara intressant med lite mätresultat så det finns mer att gå på. Nu är min lur inlämnad till service och kommer väl tillbaka nästa vecka hoppas jag.

Mina värden är precis som tidigare refererat, 39 Mb för 4:an. Andra n-enheter har 130 Mb och min 3GS har 54 Mb. Dessutom hade 4:an bäst signalstyrka så det var inget problem där. Jag använder bara 2,4 GHz i det trådlösa.

PS. Har B&O earset3 till min 3GS som fungerar felfritt. Knappen vill inte styra funktioner på 4:an som den ska. Om någon har erfarenhet av headsetet och 4:an skulle det va intressant o höra om. En kompis med likadant headset och 4:an har nämligen inga problem.

Skulle man kunna flytta tillbaka denna diskussion till iPhoneforumet då detta gäller specifikt iPhone 4:ans wifi. Om man nu inte vill det så kanske det går att justera rubriken till typ "Förväntad/uppmätt maxhastighet iPhone 4 wifi-n"

Tack

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-10-24 22:55

* flyttade tråden till: iPhone mobiltelefon *

Är det verkligen ingen som har en uppmätt wifi-siffra på sin 4:a?
Jag tycker det är märkligt att man inte uppnår högre hastigheter. Skulle gärna se andras fart i nätverk, två telefoner är ju lite skralt underlag att dra några slutsatser på.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 11:05

13.8Mb/s ned med DLink 655

Tack, men det här låter som en siffra för vilken hastighet som din internetleverantör levererar och inte den interna maximala hastigheten mellan router och iPhone. Jag gissar att du fått fram den via BBK (bredbandskollen) eller liknande. Om du har möjlighet att kika på trafiken mellan router och iPhone istället så är det mer intressant. Du hittar den troligtvis om du använder din routers inställningsverktyg och under en lista på anslutna enheter, så ser det ut med timecapsule iallafall.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-26 16:57
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Tack, men det här låter som en siffra för vilken hastighet som din internetleverantör levererar och inte den interna maximala hastigheten mellan router och iPhone. Jag gissar att du fått fram den via BBK (bredbandskollen) eller liknande. Om du har möjlighet att kika på trafiken mellan router och iPhone istället så är det mer intressant. Du hittar den troligtvis om du använder din routers inställningsverktyg och under en lista på anslutna enheter, så ser det ut med timecapsule iallafall.

hehe, självklart

Nya frågetecken dök upp nyss. Jag provade att fimpa n helt och hållet på 2,4-bandet. Då rapporteras 54 Mbit/s i hastighet för Iphone 4:an. Finns det någon begåvad människa som kan ge ett vettigt svar på detta?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 17:01
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Nya frågetecken dök upp nyss. Jag provade att fimpa n helt och hållet på 2,4-bandet. Då rapporteras 54 Mbit/s i hastighet för Iphone 4:an. Finns det någon begåvad människa som kan ge ett vettigt svar på detta?

Yup, det finns en enkel forklaring. iPhone 4 stodjer bara 2.4GHz natverk, inte 5GHz sa nar du kor N pa 5GHz ansluter alla andra n-kompatibla enheter till det natverket medan iPhone 4 blir kvar pa 2.4 GHz och far hela G-natverket for sig sjalv. Darav 54 mbit.

Kor du bade G & N pa 2.4 GHz drabbas du av interferens som gor att hastigheten sjunker, darav 39 mbit istallet for 54 mbit. Dock aterstar fragan varfor iPhone 4 ansluter med G hastigheter istallet for N, men det kan vara att den har mer aggresiva energi-installningar. Det ar inte ofta man behover 150-300mbit rakt in i mobilen sa for att klara av batteritiden som Apple designers ville ha sa klockar de ner hastigheten. Men det ar min gissning

Senast redigerat 2010-10-26 17:14

Nu hade ju iofs ungarna två andra gamla surdatorer som var anslutna på g-nätet samtidigt, och jag har provat att bara köra n på 2,4 GHz med endast iPhone ansluten där så det håller inte riktigt. Som det är sagt tidigare och som jag fått bekräftat i mina undersökningar på annat håll så borde man rimligtvis komma upp i en 70-80 Mbit/s med iPhonen. Dock kanske det ligger något i din energisparteori och det är ju den enda teori som finns än så länge, men om fler hade lust att kolla om deras telefoner beter sig likadant så skulle vi kunna se om det är så eller om det är något som är fel på just dessa två telefoner.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-26 23:40
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Nu hade ju iofs ungarna två andra gamla surdatorer som var anslutna på g-nätet samtidigt, och jag har provat att bara köra n på 2,4 GHz med endast iPhone ansluten där så det håller inte riktigt. Som det är sagt tidigare och som jag fått bekräftat i mina undersökningar på annat håll så borde man rimligtvis komma upp i en 70-80 Mbit/s med iPhonen. Dock kanske det ligger något i din energisparteori och det är ju den enda teori som finns än så länge, men om fler hade lust att kolla om deras telefoner beter sig likadant så skulle vi kunna se om det är så eller om det är något som är fel på just dessa två telefoner.

Fast nu är det ju så att WiFi inte direkt klockar ner farten på G nätverk bara för att mer än en enhet är ansluten, det är rätt mycket mer komplicerat än så. Det är fullt möjligt att du kan ha två-tre enheter anslutna på 54mbit, men ansluter fler enheter eller ett annat nätverk (tex ditt N nätverk drar igång på 2.4GHz) så klockar den ner för att behålla vettig signalkvalitet. Tänk också på att andra nätverk i närheten kan störa, heck, vår gamla router drog ner nätverket till 1mbit när micron gick igång!

Det är just det som är kruxet, "problemet" kan finnas var som helst, av någon anledning tycker din iPhone eller router att det finns för mycket störningar och drar ner hastigheten. Detta beror på vilken mjukvara och hårdvara som används och hur de beter sig med olika nätverk- och batteri-kombinationer.

Det är iaf väldigt osannolikt att det är något fel på dina telefoner, det hade varit den mest udda hårdvarubuggen någonsin

Jag tycker det är lite udda att två olika telefoner i två olika nätverk och i två olika hem har exakt samma beteende och hastighet, det är inte direkt sannolikt helt enkelt. Men enda sättet att få mer fakta är fler mätningar, det verkar ju dock helt omöjligt att få någon att kolla sin hastighet.

Ursprungligen av Mr Gillespie:

Jag tycker det är lite udda att två olika telefoner i två olika nätverk och i två olika hem har exakt samma beteende och hastighet, det är inte direkt sannolikt helt enkelt. Men enda sättet att få mer fakta är fler mätningar, det verkar ju dock helt omöjligt att få någon att kolla sin hastighet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 09:06
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Nya frågetecken dök upp nyss. Jag provade att fimpa n helt och hållet på 2,4-bandet. Då rapporteras 54 Mbit/s i hastighet för Iphone 4:an. Finns det någon begåvad människa som kan ge ett vettigt svar på detta?

39Mbps
(iPhone4 med 4.1)

Tack för mätningarna
Då har vi fyra iPhone som alla har 39 Mbit/s i hastighet. Börjar onekligen verka som om det faktiskt ligger en strypning i telefonen. Vad är vitsen med detta? Uppgradera telefonen med n och sen strypa den så det går långsammare än g.

Testade att ställa om routern till bara N, fick då 58 Mbps, iPhone 4.

Ursprungligen av keptang:

Testade att ställa om routern till bara N, fick då 58 Mbps, iPhone 4.

Kollade igen om det gjorde någon skillnad, men icke. 39 Mbit/s är den hastighet som jag får.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-27 13:10
Ursprungligen av Mr Gillespie:

Kollade igen om det gjorde någon skillnad, men icke. 39 Mbit/s är den hastighet som jag får.

Som sagt, fragan ar ocksa hur du bor och hur manga andra natverk finns i narheten. Hur manga av dessa natverk ligger pa samma kanal som du? Ligger dina G & N natverk pa samma kanal? Kort och gott, det ar en ren mardrom att fa full hastighet pa ett WiFi natverk, den enda egentliga losningen ar att flytta ut pa landet, med minst 500m mellan dig och narmaste granne. Passa ocksa pa att bli av med tradlosa telefoner, micron och Bluetooth enheter.

Och av ren nyfikenhet, vad behover du skicka till telefonen som kraver mer an 39mbit? Det enda jag kan tanka mig ar 720/1080 HD video och det har mobilen anda problem med att spela upp...? Eller ar det bara for att det star att det ar N sa ska det vara 150mbit?

N har for ovrigt andra fordelar over G forutom hastigheten (starkare signal och langre rackvidd mfl) sa Apple kan stodja N fullt ut trots att hastigheten ar nerklockad.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 14:06

Förövrigt så har begränsningen till 39 mbps diskuterats ganska flitigt i Apples egna supportforum, 39 eller 54 mbps är av akademisk/OCD betydelse

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 19:45

Jag har testat en annan iPhone 4 i mitt nätverk och det gav samma resultat, 39 Mbit/s.

FreddeB - Har du referenser till supportforumet där det diskuterats flitigt om problemet? Jag har sökt där men inte hittat något om just det här problemet (mycket om annat wifirelaterat).

Jag har själv svårt att se att alla har samma typ av störning som skulle påverka Iphone 4 att "bara" komma upp i 39 Mbit/s när andra enheter i nätverket som stödjer n kommer upp i betydligt högre hastighet. Felet får man nog leta efter någon annanstans där sambandet är tydligare. Annars vore det ju en fantastisk slump om vi fått exakt samma hastighet på grund en störning som inte är lika. Störningen har dessutom inte på verkat någon annan n-enhet för min del. Intressant dock att keptang lyckats få 58 Mbit/s när han bara kört n-läge men inte Gillespie. Det visar att kapacitet för högre hastighet finns hos keptangs lur iaf.

Att hastigheten har en akademisk betydelse håller jag inte riktigt med om (allas behov är olika). I mitt nätverk använder jag iphone för att styra bl.a. iTunes på datorn för att sköta musiken i huset samt för att styra en Apple-TV. Jag synkar även med filer som ligger på en bärbar och på en stationär. Om då en enhet drar ner hastigheten till 39 Mbit/s så är det klart att det totalt gör att nätverket fungerar sämre. Den dan vi ska kunna strömma till eller ifrån (Airplay) en iPhone blir problemet ännu mer uppenbart.

När det gäller wifi är min erfarenhet också att hastigheten "äts" upp ganska snabbt så vad som är den faktiska hastigheten är ju lägre än den teoretiska. Därför är det ännu viktigare att den teoretiska är så hög som möjlig redan från början.

Fortsätt gärna posta siffror så får vi se hur begränsningen bekräftas eller om det finns någon som har snabbare än 39 Mbit/s mot sin router.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-27 20:18

har ganska konstant 72 från iPhone 4
130 från MacBook
(mot en TC)
Sitter på annan våning och en eller möjligen 2 väggar emellan.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-27 20:39

Tack barthus, har du bara ett n-nät eller använder du g-nätet också?

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-10-27 20:43

A/n på 2.4 och b/g på 5 ghz. (via autoinställning). Bara n-enheter anslutna när jag kollade dock.

Senast redigerat 2010-10-27 22:08

Det här är ju spännande!

I dag så upptäckte jag ytterligare en lustig sak medans jag pulade med nätverket. Jag har en express ansluten som förlängare i mitt nätverk som pendlar mellan 86-115 Mbit/s som ansluter på 2,4 kanalen till TC. Jag lämnade telefonen i närheten av den så telefonen anslöt till den istället, kollade hastigheten och hepp 72 Mbit/s och dessutom så ändrar den hastighet beroende på avstånd och så precis som man kan förvänta sig. Så nu verkar det ju snarare vara TCn som bråkar med just telefonen, men varför? Eftersom expressen får bra hastighet på 2,4 bandet så borde ju telefonen också kunna få det.

Ett litet test, jag plockar bort expressen.... Nix ingen skillnad på anslutningen till TC, 39 Mbit/s

1
Bevaka tråden