Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Nya MacBook Air är här!

Tråden skapades och har fått 249 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 00:10

[QUOTE="Adrian B;1940668"]Jag tror nog att Apple garanterar att det går att boota från USB när de skickar med systemet på en USB-sticka, eller hur?

Jag vet inte riktigt hur myten om att bootning bara ska gå från firewire fortfarande lever kvar när det har gått att boota PowerPC-Macar från USB sedan förra årtusendet, det kom i Power Mac G4 (AGP Graphics) och iMac (Slot-Loading).

Du har rätt men jag är en gammal "firewire" människa ända ut i fingerspetsarna, kan inte påminna mig att jag har bootat upp en dator från USB de senaste åren

jag har iaf installerat OSX FLERA gånger från usb minne

Jag sade i en tidigare tråd: http://www.99.se/aktuella-rykten/280918-vill-ni-haernaest-i-macbook-pro-air.html

Ursprungligen av bjelkeman:

MacBook Air, utan att ändra formfaktorn:
- Mer minne, 2GB är lite för lite
- Bättre kylning, den kan vara problematisk i varma länder
- 3G modem
- 2 USB portar
- Längre batteritid, kan aldrig har för mycket

- Mer minne. Check.
- Bättre kylning. Återstår att se.
- 3G modem. Nix
- 2 USB portar. Check.
- Lãngre batteritid. Check.

Med 2 USB portar så går det i alla fall att ha 3G tethering och mus i samtidigt, inte helt fel måste jag säga. Men att de tog bort tangentbordsupplysningen var lite B.

Ja, det är klart man blir sugen! Köpte Airen direkt den kom, med SSD. Kostade 27' om jag inte missminner mig. Tyvärr orkade den inte riktigt med på slutet och byttes mot en MBP 13". Men den lever vidare hos en av mina anställda, och hon släpper den inte!
Tänkte att 11,6" hade varit intressant, tänkte ett varv till och kom på att jag redan hade en ny "Air", dessutom med "10.7" installerat!
Nåja...

Nej! Bakgrundsbelyst tangent ligger helt klart i klass med färdigskivat bröd och är inget som jag egentligen vill offra.
Jag skulle vilja ha både dyrare och billigare modeller. Som det är idag är du ju beroende av dator för att synka/uppdatera din iPad/iPhone (jättekorkat, verkligen) och just nu sitter jag och funderar på om jag inte ska föreslå en kompis att köpa en sån där tvåtusenkronors mini-pc för att få jobbet gjort. Alternativet? En MBA för 9500:-... Visserligen skitsnygg och skitbra, men hon ska ju bara synka/uppdatera sin iPhone, som hon använder till ALLT. "Den kostar lika mycket som en ponny ju?!" var hennes svar...
Sedan är det ju alla vi som vill ha en lätt dator i fält, utan att göra avkall på fältmässiga funktioner eller prestanda. Bakgrundsbelyst tangentbord är en av dem, större hårddisk och mer RAM en annan. Jag köpte min gamla Air av det skälet, och fick dumpa den när den inte längre orkade med jobbet.
Jag kanske är extrem i mitt sätt att arbeta, men för mig är "Full funtion i fält" ett krav.
Nya MBA är riktigt intressant (vikt, upplösning, batteritid) men kommer inte hela vägen. Man har ju numera även löst "buggen" med att superdriven inte funkade via en USB-hub då det numera finns två USB-uttag.

Beställde MacBook Air 13" och pratade med en trevlig tjej hos Apple. Kanske ointressant men man har nu sedan igår slutat fråga efter om man har ett visst familjestatus, dvs. ifall man har försörjningsplikt till barn. Lät köpet gå på en tillfällig 24 månaders kredit. som då blev 565:-/månad... måste ju sälja alla mina andra 3 macar nu som hunnit bli 5 år innan jag löser hela *skulden*.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-21 17:44

Beställa? Nänä, inget för mig, jag var ner och handlade min idag
De hade bara en modell så det fick bli den: 11", 1,4GHz, 2GB och 128GB disk.
Skall bli ett nöje att packa upp ikväll, ville inte sabba resten av jobbdagen med det!

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-10-21 21:04
Ursprungligen av bollman:

Beställa? Nänä, inget för mig, jag var ner och handlade min idag
De hade bara en modell så det fick bli den: 11", 1,4GHz, 2GB och 128GB disk.
Skall bli ett nöje att packa upp ikväll, ville inte sabba resten av jobbdagen med det!

Härligt! Kör gärna något grafikkrävande och berätta hur det går.
Vill nämligen gärna samla släkten runt en julklapp till sonen som behöver en ny dator och köpa 11"-aren i julklapp. Han gör inget krävande alls förutom då WOW. Kan det funka?
Sedan MacBooken kom har ju inte processorn varit någon flaskhals utan grafikkortet. Han sitter nu på en sliten MacBook med 2 Ghz Core 2 Duo och GMA 950 och grafikkortet är det som suger.

Jag är glad att Jobs tagit sitt förnuft till fånga och äntligen släppt en netbook.

Jag älskar netbooks och skulle inte ha något emot att prova Apples, givet att det gick att köra windows på den. Men nog är lite synd att den inte kommer med inbyggt 3G år 2010.

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-21 19:47

Klart det går att köra Windows på den, varför nu i hela friden man skulle vilja det?
Flashdisken är ansluten via SATA, den rapporteras som en "Apple Flash Drive" om jag minns rätt (håller på att installera om den just nu).

Det är självklart att han menar Bluray!!

  • Medlem
  • Örnsköldsvik
  • 2010-10-21 20:59

Troligen ja, till och med min gamla Mini G4 1.5GHz har Bluetooth.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 21:13

Personligen gillar jag nya MBA. Tycker mycket av ändringarna faktiskt är positivt, sen kan jag förstå de som väntat sig mer efter 18 månader sedan förra uppdateringen. Som flera andra tycker jag det är väldigt synd att det inte finns tangentbordsbelysning och för min del kan det komma att falla pga. just det. Det är förstås en fråga om smaksak och behov.

Artikeln Adrian länkade till tidigare var klockren och gav en riktigt bra jämförelse om man nu inte riktigt vet vad man vill ha/behöver.

Sen är det väldigt viktigt att folk inser att deras personliga behov inte gäller för resten av befolkningen på denna planet. Alla är inte i behov av enorma hårddiskar eller mycket RAM. Vi har ju alla olika behov och passar det inte just dig så avstå från köp, bara för att den inte passar vissa personer så betyder det inte att det är en dålig uppdatering och produkt.

Så vad tycker jag om uppdateringen?

+ Designen - även om jag ännu inte vet om jag gillade gamla mer.
+ Batteritiden
+ Skärmupplösning
+ Nya styrplattan
+ Två storlekar på modellen
+ SSD som standard
+ Dubbla USB
+ Ett stycke aluminium

- Design (har inte bestämt mig ännu)
- Saknaden av tangentbordsbelysning
- Ingen ingång för nätverkskabel
- Ingen SD-kort ingång på 11" (förstår dock anledningen)
- Mikrofon på sidan (sämre ljudupptagning misstänker jag)
- Hade gärna sett 4Gb Ram som standard på båda instegsmodellerna

Ursprungligen av iPilot:

Personligen gillar jag nya MBA. Tycker mycket av ändringarna faktiskt är positivt, sen kan jag förstå de som väntat sig mer efter 18 månader sedan förra uppdateringen. Som flera andra tycker jag det är väldigt synd att det inte finns tangentbordsbelysning och för min del kan det komma att falla pga. just det. Det är förstås en fråga om smaksak och behov.

Artikeln Adrian länkade till tidigare var klockren och gav en riktigt bra jämförelse om man nu inte riktigt vet vad man vill ha/behöver.

Sen är det väldigt viktigt att folk inser att deras personliga behov inte gäller för resten av befolkningen på denna planet. Alla är inte i behov av enorma hårddiskar eller mycket RAM. Vi har ju alla olika behov och passar det inte just dig så avstå från köp, bara för att den inte passar vissa personer så betyder det inte att det är en dålig uppdatering och produkt.

Så vad tycker jag om uppdateringen?

+ Designen - även om jag ännu inte vet om jag gillade gamla mer.
+ Batteritiden
+ Skärmupplösning
+ Nya styrplattan
+ Två storlekar på modellen
+ SSD som standard
+ Dubbla USB
+ Ett stycke aluminium

- Design (har inte bestämt mig ännu)
- Saknaden av tangentbordsbelysning
- Ingen ingång för nätverkskabel
- Ingen SD-kort ingång på 11" (förstår dock anledningen)
- Mikrofon på sidan (sämre ljudupptagning misstänker jag)
- Hade gärna sett 4Gb Ram som standard på båda instegsmodellerna

...undrar bara... ingång för nätverkskabel???
Du vet väl om att MBA är en bärbar dator...
Svårt att ta med sig eller ha i knät i soffan om en massa fula sladdar skall hänga från den...

...Mikrofon på sidan... Tja själv tycker jag att min MBP:s mikrofon lämnar mycket att önska redan nu. Att sätta mikrofonen på sidan tror jag inte påverkar alls mycket.

SD-kort plats på sidan hade dock varit en önskan från mig med...
Jag som inte kan skriva utan att se på tangentbordet uppskattar även tangentbordsbelysningen...

Godkväll & Godnatt O:-)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-23 00:39
Ursprungligen av Ancientdragon:

...undrar bara... ingång för nätverkskabel???
Du vet väl om att MBA är en bärbar dator...
Svårt att ta med sig eller ha i knät i soffan om en massa fula sladdar skall hänga från den...

...Mikrofon på sidan... Tja själv tycker jag att min MBP:s mikrofon lämnar mycket att önska redan nu. Att sätta mikrofonen på sidan tror jag inte påverkar alls mycket.

Klart jag vet att MBA är en bärbar dator, det är en MBP med. Den har ingång för nätverkskabel. Är jag hos min flickvän som inte har trådlöst nätverk så vill jag fortfarande kunna använda internet. Jag ser funktionalitet som prioritet framför att behöva stirra på en nätverkskabel och bli förbannad över att den är "ful"..

Vad gäller mikrofonen så får det stå för dig, jag är rätt så övertygad om att den plockar upp mindre rent ljud om den sitter på sidan. Självklart är detta ingen stor grej och absolut ingen dealbreaker. Men vi strävar ju alla mot perfektion - även Apple.

Ursprungligen av Ancientdragon:

...undrar bara... ingång för nätverkskabel???
Du vet väl om att MBA är en bärbar dator...
Svårt att ta med sig eller ha i knät i soffan om en massa fula sladdar skall hänga från den...

Även om man använder trådlöst för det mesta är det värdefullt att ha gigabit ethernet när man behöver ägna sig åt lite tyngre filöverföring, som att t.ex. flytta runt stora filer på ett lokalt nätverk.

Angående det här med prestandan och till de som stirrar sig blinda på processorns klockfrekvens:

Chris Foresman: This 11" MBA blows away my MacBook1,1, even with a 1.4GHz processor. Truly the GHz myth is over.

Låter inte som en "pinsam" dator direkt...

Ursprungligen av Adrian B:

Även om man använder trådlöst för det mesta är det värdefullt att ha gigabit ethernet när man behöver ägna sig åt lite tyngre filöverföring, som att t.ex. flytta runt stora filer på ett lokalt nätverk.

Jag har en USB till ethernet-adapter på min gamla MBA. Funkar inte klockrent, utan det krävs oftast omstart för att få igång den. Men det är ju definitivt ett alternativ nu när det finns två USB-portar.

Ursprungligen av Fitinghoff:

Jag har en USB till ethernet-adapter på min gamla MBA. Funkar inte klockrent, utan det krävs oftast omstart för att få igång den. Men det är ju definitivt ett alternativ nu när det finns två USB-portar.

Har också sett dom, det kan ju vara ett alternativ om man skaffar en Air. Hur många mb/s kommer man upp i som mest med en sådan egentligen?

Ursprungligen av Kermit:

Har också sett dom, det kan ju vara ett alternativ om man skaffar en Air. Hur många mb/s kommer man upp i som mest med en sådan egentligen?

Har aldrig kollat faktiskt. Kan bara konstaterar att det gick betydligt snabbare än via wifi (kör senaste Airport Extreme). I specen står det bara "stöd för 10/100BASE-T-prestanda." Borde betyda att den kommer upp i 100 BASE-T, men sedan vet man ju inte med konverteringen via USB.
Länk till dongeln.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 22:06

Ifixit har nu plockat isär nya macbook air. Flash minnet kan uppgraderas men eftersom det är en egen anslutning finns det inga moduler att köpa. RAM minnet sitter direkt på logikkortet och det går inte att uppgradera.

Hela hårdvaran ser nästan ut som ett konstverk.

MacBook Air 11" Model A1370 Teardown - iFixit

//Rob

  • Oregistrerad
  • 2010-10-22 00:43
Ursprungligen av Robo-X:

Hela hårdvaran ser nästan ut som ett konstverk.

Jag tänker snarare, precis som jag gjorde med första Air - Det där ser ju inte alls svårt ut

Det är som när man öppnar en miniräknare och det är one-chip-makes-it-all som är kopplat till en LCD, batteri och knappsats. Så känns det med nya mac air också.

... Fast det inte alls är så enkelt utan precis tvärtom

  • Medlem
  • International user
  • 2010-10-21 22:31

Tur att 11" inte är så liten så den går ner i en blender i alla fall.
För då hade den nog råkat ut för samma öde som denna iPhone 4.

YouTube - Will It Blend? - iPhone 4

  • Medlem
  • 2010-10-22 01:30

haha längtar tills nästa uppdatering av denna makapär då kanske den börjar bli användbar, konceptet NAS + MBA = glädje tror jag.

Vill i Framtiden se att den går att vikas till en iPad samt stöd för en slags wacom penna. microsim eller något som ev. ersätter simkort. 1 usb, 1 firewire, optisk ljudutgång ska la kunna fixas. kanske en iPad/phone/pod kontakt i "ryggen" för dockning kanske?
C2D känns stenålder nu redan så vad kan den komma att ersättas med?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-22 01:51

Det känns som min feta Mac Pro hemma kan stå för lagringsutrymmet. På Airen har man vad man behöver för att jobba.
Efter några timmar med den nya Air så kan jag säga att den känns klart snabbare än min gamla Air, som var en 1,8 med 64GB SSD, första generationen. Denna är ju på pappret betydligt långsammare men den känns rejält rappare. Troligen är det SSD-disken som är betydligt snabbare, för den känns rappare att jobba med än min Mac Pro hemma. Dessutom är den tyst, knäpptyst. Oavsett hur mycket jag lastar den så varvar fläkten inte över 2000rpm och det hör man fasen inte.
Bakgrundsbelysnigen på tgb är såklart surt att tappa, men den minimala storleken (iPadden börjar kännas klumpig) och den sanslösa hastigheten väger upp det hela med en gång.
Bara den nu kan hålla för att driva en fet skärm när man sitter på kontoret så är jag nöjd. Den gamla Air klarade ju inte det i längden. Räckte med 1 timme så var fläkten på max och proppen så varm att den började växla ner.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-25 00:06
Ursprungligen av bollman:

Det känns som min feta Mac Pro hemma kan stå för lagringsutrymmet. På Airen har man vad man behöver för att jobba.
Efter några timmar med den nya Air så kan jag säga att den känns klart snabbare än min gamla Air, som var en 1,8 med 64GB SSD, första generationen. Denna är ju på pappret betydligt långsammare men den känns rejält rappare. Troligen är det SSD-disken som är betydligt snabbare, för den känns rappare att jobba med än min Mac Pro hemma. Dessutom är den tyst, knäpptyst. Oavsett hur mycket jag lastar den så varvar fläkten inte över 2000rpm och det hör man fasen inte.
Bakgrundsbelysnigen på tgb är såklart surt att tappa, men den minimala storleken (iPadden börjar kännas klumpig) och den sanslösa hastigheten väger upp det hela med en gång.
Bara den nu kan hålla för att driva en fet skärm när man sitter på kontoret så är jag nöjd. Den gamla Air klarade ju inte det i längden. Räckte med 1 timme så var fläkten på max och proppen så varm att den började växla ner.

Nu blir jag ännu mer sugen sluta nu.... på måndag springer jag och köper en.

Rapportera gärna vidare angånde drivningen av den feta skärmen på kontoret.

  • Medlem
  • Tranemo
  • 2010-10-22 02:05

Hur varm blir nya airen vid normalt användande då? Ja väldigt svårt att säga, "hur långt är ett snöre" men någon måttstock kan vi väll slänga med när ni talar om hur den nya känns?

  • Medlem
  • Hemmesdynge
  • 2010-10-22 07:28

Jag lyckades få fläkten att varva upp mer lite senare. Jag installerade VMWare och windows xp i den samtidigt som jag surfade i Safari. Då låg båda kärnorna på mer eller mindre max under en halvtimme och då varvade fläkten lite till. Men i övrigt är den nästan ofattbart sval. Det märks klar skillnad mot den gamla Air.
Jag var hos en polare igår som har en Dell Netbook. Denna är såklart lite bredare, men inte mycket djupare och tjockleken... ojojoj, denna är bara en tredjedel mot Dellen. Och Dellens urkiga Atom-processor känns bedrövligt långsam och vanlig hårddisk drar ner prestandan ännu mer.

Jag tycker det är hemskt synd att den inte har upplyst tangentbord.
Min flickvän beställde idag en MAcbook Pro 13.3" istället för den dyrare Air.
Sitter själv med min PC (ska bytas ut snarast) och får vinkla skärmen många gånger för jag ska se vad jag ska trycka på om man sitter i soffan eller sängen.

Vanligt skrivbord är det en annan sak.

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-10-22 14:39

Avsaknaden av upplyst tangentbord är en dealbreaker för mig med. Jäkligt synd, då allt annat var precis som jag förväntat mig. Får harva vidare med den stora tunga MBP 13"... :-/

Bevaka tråden